Rescape 160 L Sällskap

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #16
    Spontan tanke så här bara..

    Paletterna behöver inga jäkla cocos skal för att leka, du har massvis med rötter och de kan tveklöst bygga sina egna grottor, det har mina apistos gjort varenda gång de lekt, både i lilla och stora karet.

    Billigaste sättet att skaffa en svart bakgrund är troligen solfilm från biltema, ditt kar lär sammanlagt kosta typ 99kr för bakgrunden
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #17
      Ursprungligen postat av Marnat
      Spontan tanke så här bara..

      Paletterna behöver inga jäkla cocos skal för att leka, du har massvis med rötter och de kan tveklöst bygga sina egna grottor, det har mina apistos gjort varenda gång de lekt, både i lilla och stora karet.

      Billigaste sättet att skaffa en svart bakgrund är troligen solfilm från biltema, ditt kar lär sammanlagt kosta typ 99kr för bakgrunden

      Jaha, solfilm var det ja, det har ju läst att många använder, det ska jag fixa tror jag. Och japp vid den cocosnöten som de lekt vid häromdagen så har de grävt en liten tunnel under roten precis bredvid, så det vet jag ju... Har en stor rot i mitten med fin yta för att skapa en grotta under, det var tanken att det skulle vara "lekplats" från början, men då var inte hanen könsmogen och jag skaffade nötter sedan lagom tills han blev det.... Kanske inte så naturligt direkt inte mer än at det är ett naturligt material, men jag tycker det kan vara snyggt faktiskt om de är lite diskret placerade... Men vem vet, ytan behövs ju.. Hmm. bra feedback.

      99 Kr är ju ganska så överkomligt.


      Men om jag i ett lite senare skede slänger upp bilder på rötterna och kanske lite testscape's så kan jag ju få lite feedback där, ungefär som MaxB precis gjorde i sina kuber...


      Nicke
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #18
        Jaha ja, då har man gjort en liten lista på vad som ska försöka hinnas med under rescape och "service" vid tapetseringen som kommer att ske i början av december som det ser ut. Det beror ju givetvis på hur ekonomin ser ut om man lyckas fixa allt. Co2 system räknar jag inte med att kunna fixa föränn tidigast i vår om ens då.... Finns ju mäsk, men känns lite läskigt och svårkontrollerat?


        Klistrar in min lilla lista nedan, ge gärna förslag på ex. ytterfilter, lysramp, rör till rampen foder etc. lite feedback helt enkelt. Listan finns längst ner i inlägget!

        Bra att veta för att kunna ge feedback är ju vilka fiskar och växter som finns i karet.

        Fiskar:

        5 st. Xiphophorus maculatus (Sunset Platy)

        3 st. Xiphophorus helleri (Svärdbärare som färgmässigt påminner om sunset Platy, d.v.s orangelysande med röda fenor)

        2 st. Pelvicachromis pulcher (Vanlig Palettcilkid, samt deras 3 överlevande knattar)

        1 st. Trichogaster trichopterus (Marmorgurami, en stackare som blivit ensam då dess vänner dog i flytten. De klarade inte nya vattenvärden etc. blev en chock för de...)

        Malar:

        5 st. Corydoras aenus/paleatus (Metallpansarmal eller fläckig pansarmal... Det är den albino varianten därav kan jag inte skilja på vilken av de det är men har för mig att det var paleatus, ska kolla när jag är på DM nästa gång) Ska köpa mig 5 st. till så att jag har totalt 10st.

        1 st. Ancistrus sp. 'albino' (Albino ancistrus, ska låta denna växa till sig för att könsbestämma, sedan köpa en partner till denna)

        1 st. Glyptoperichtys gibbiceps (Segelfenspleco, ska vara denna enligt DM såldes nämligen som gibbiceps, Den växer dock inte lika fort som mina 3 andra som jag har hemma hos mina föräldrar, den har inte heller de typiska fäckarna mot en ganska ljusbrun kropp, den är mer gråbrun och ser "hårdare" ut i fjällen... men kan ju vara miljön, eller bara ett sådant ex. helt enkelt?...)


        Växter

        Echinodorus bleheri (Paniculatus-Svärdplanta, men har inte riktigt så "vågiga" blad...)

        Har även en ganska lågväxt svärdplanta med lite mer runda blad, ingen aning om vad den heter tyvärr.

        Hydrocotyle leucocephala (Vattenspikblad)

        Microsorum pteropus "Windeløv" (Windeløv ormbunke)

        Microsorum pteropus (Javaormbunke)

        Anubias barteri var. barteri/nana (Anubias, vet ej om det är barteri eller nana... Ser mer ut som barteri av bilderna att döma som finns här på Zoopet, men vet ej om den är så stor...)

        Har en till anubiasvariant, vet dock ej vad den heter, ska ta kort på den och svärdplantan jag näämnde ovan så får vi se om någon vet vad det är.

        Cryptocoryne becketti (Becketts cryptocoryne)

        Finns även en brun cryptocoryne som jag inte vet exakt vad den heter, se bilden nedan.

        Har också en väldigt låg bladväxt som ser ut som en mini cryptocoryne, ingen aning om vad det är... Se bilden.

        Har även en röd bladväxt, som i storlek och form påminner lite om en Cryptocoryne wendtii den har dock inte det täta växtsättet... och den är som sagt mer rödbrun till riktigt mörkt vinröd när den trivs bra. Ringar in denna växt i bilden, den är till vänster i bild, tror även att det kan vara densamma som växten nere i högra hörnet i ett filmklipp Klotte postade i sin 540 tråd... Titta 1:15 in i filmklippet då nere till vänster i bild precis vid fisken. Den lite brunröda växten är det jag har tror jag. Länk till sidan, inlägg nr: 79

        Till sist har jag även något som ni kommer svära högt och länge över, nämligen andmat! Jag vet jag vet, ogräs, men det är i karet på "vinterförvaring" ska sedan slänga ut lite i min vattenspegel i vår.


        Karet är tänkt att bli något mer high-tech och senare kanske göras om till malawi eller kanske tanganyika snäcklekare, så ytterfiltret bör ha hyfsat blås men ändå kunna fungera med nuvarande fiskar och växter. Det gör inte heller något om man kan ha detta ytterfilter till ett något större kar, säg ex. 250 L.

        Innerfiltret jag har nu är ett AquaEl Fan 3.


        Lägger in en lite äldre bild (observera, bilden togs innan flytt, har ej samma scape nu) och ska fixa en ny snart, men på den bilden syns både svärdplantan med runda blad som jag inte vet vad den heter samt den mer smalbladiga anubiasen som sitter i mitten av akvariet på en stor rot + de andra växterna jag undrar över... Har ingen bättre bild för tillfället men hoppas ni akn lista ut något av det hela i alla fall?

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0683.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,0 KB
ID: 2128154

        Klicka på bilden för större version

Namn: Inringat.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,7 KB
ID: 2128155

        Nr. 1 Okänd Svärdplanta
        Nr. 2 Okänd Anubias
        Nr. 3 Okänd Den rödbruna växten som jag liknade vid en Cryptocoryne wendtii
        Nr. 4 Okänd Cryptocoryne
        Nr. 5 Okänd låg bladäxt, den jag kallade för mini cryptocoryne



        Titta på listan och ge lite förslag allteftersom ni kommer på något.



        Inköp/fixarlista 160 L sällskapskar




        1. Ytterfilter
        2. Ny lysramp
        3. Nya lysrör
        4. Nytt foder, torrfoder i granulatform, tabletter till bottenlevande fiskar samt malar, fryst foder ex. Cyklops & räkmix
        5. Bygga om bänken, anpassa för ytterfilter, elurtag, timer's, strömbrytare och luckor. Förstärkning med reglar och bakstycke. Betsa på nytt.
        6. Fixa Co2 anläggning
        7. Blanda torrmix PMDD á la defdac (Daniel).





        Nicke
        Senast redigerad av ApeviaX; 17 October 2010, 18:59.
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #19
          Är det för mkt text?

          Nicke
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #20
            Vad tror ni om dessa prylar för lite komplettering

            Skulle gärna vilja ha feedback på de JBL tester jag har valt, är det något att ha eller annat märke att föredra framför JBL som är bättre, den blandning av lysrör jag valt?
            Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarieupgrade.png
Visningar: 1
Storlek: 28,5 KB
ID: 2128264

            Nicke
            Senast redigerad av ApeviaX; 24 October 2010, 18:38.
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #21
              Sen fattas ju något ytterfilter, många kör ju på Eheim, och de är säkert bra... Men ganska dyra (p.g.a kvalitét?) jämförelsevis med ex. Rena's filter.

              Robban på Akvarievalvet rekommenderade Rena's filter framför Eheim, både p.g.a effektivitet samt att de är billigare.


              Någon som har erfarenhet av dessa filter? Tips på något som passar för akvarium upp till 250-300 L? (Då gärna just Eheim eller Rena)


              Mycket tacksam för tips snarast.


              Nicke
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                #22
                Hjälp, behöver tips & råd

                Här va det dött
                Senast redigerad av ApeviaX; 24 October 2010, 23:52.
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #23
                  Hej, hur går planerna?

                  Jag tycker definitivt att du ska börja testa dig fram med ett mäsksystem redan nu. Då har du det vält intrimmat intrimmat när det väl är dags för mer scaping.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #24
                    Ursprungligen postat av Moving Waves
                    Hej, hur går planerna?

                    Jag tycker definitivt att du ska börja testa dig fram med ett mäsksystem redan nu. Då har du det vält intrimmat intrimmat när det väl är dags för mer scaping.

                    Hej är trött nu, så fuskar och kopierar ett inlägg från Mats tråd "Akvariestugan" hoppas det funkar som svar sålänge...


                    Hallå i stugan

                    Nu har jag varit offline från Zoopet alldeles för ohälsosamt länge, har sett mail om massor spännande svar på alla roliga projekttrådar jag har hittat.

                    Satt i (förrgår tror jag det var) igång att färdigställa projektet att byta ut akvariet 160 L mot ca: 180 L efter tapetseringen som skedde i slutet av November 2010. (Rotjävel som flyter därav den långa tiden, firrarna går o magraar de stackarna i 160 L i köket fick ner en lite större rot med lite grönt på häromdagen så de kan stressa ner lite, måste mata bättre än jag har gjort.

                    Så magra o stackars Paletthanen har fått popeye men ser ok ut, får se... My bad usch


                    Växterna har efter omgångar i hinkar o akvarium med olika temp o ibland för torrt (i hinakrna) ruttnat bort eller på annat sätt dött på tok för mkt, framför allt cryptosarna, men de repar sig hyfsat tror jag de flesta av de iaf... (De är i 180 L med sand pump rötter etc o ljus o näring så de får ta igen sig)

                    Ska låta de som klarar sig växa till sig lite medan jag väntar på att rotjävlen som följde med karet ska sjunka (nertyngd med stenar, flyter dock inte så pass att jag är orolig att den ska skjuta upp o spräcka täckglaset men tillräckligt med flytkraft för att vända upp och ner o inte stå still).

                    Blev mkt deppad när jag insåg hur jag hade misshandlat mina växter och fiskar med för den delen, eller mest växterna fiskarna går att mata ikapp de är vid ganska god fysisk hälsa och trimmade innan flytten mellan karen i förebyggande syfte för att de skulle klara denna pärs.

                    Nu undrar nu vad detta har att göra med akvariestugetråden, jo jag blev som sagt så deppad över hur uruselt rötterna passara in egentligen, o hur fult det blev när jag slet loss all javarombunke och anubias för att rensa och binda de på nytt vid rötterna, detta i ett försök att få en så snygg scape som bara Mats & Anders har klarat (i den stil jag söker...) nog för att jag ser mig som en ok inredare men fufan jag vile bara slänga all skit o trycka ner sten o flytta hit mina malawi från mamma och pappa för det ser så fult ut...

                    Läste sedan ikapp alla trådar jag följer, lusläste och blev både lite avundsjuk men samtidigt mkt inspirerad av alla fina bilder och idéer, beslutade mig innan jag lade mig i förrgår att nej ja ska inte ge upp, va fan ja ska ju börja med aquascape när cashen tillåter så ja kan ju inte ge upp över detta ja älskar ju växter både i och utanför vatten. Så lade mig lite gladare och beslöt igår att låta växterna komma ifatt och sedan besluta vad för fiskliv som ska komma senare framöver för att planera kompletterande inköp av just b.la. växter så jag vet vad jag ska spara till.


                    Så i denna vända vill jag tacka för all inspiration som lyfte mitt självförtroende lite inom inredning i kar, och jag ska bli kung precis som ni that's it. det får ta lite tid men man lär sig, vafan ja är ju bara 20 bast ju livet ligger framöför mig inte bakom, men ibland (hela tiden) vill man ha allt igår, samtidigt som man inte vill det för då har man inget att se fram emot och längta till, så jag tar det slow, söker jobb letar cash och planerar i lugn och ro, inte bara för detta sällskapskar men för kommande malawi och tanganyika som jag funderade på när jag trodde det var kört med växterna.


                    Så tack för en fin tråd, nu ska jag lämna ordet åter till Mats och önska en bomb av spännande info. och bilder


                    MVH Nicke
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #25
                      Vad tror ni om detta filter till mitt 180 L (har bytt kar som kanske framgått i tråden?) Eheim 2224

                      Som ja har fattat det så är det komplett med filtermedia så man kan tuta och köra så fort det kommer, sedan kan man ju alltid komplettera och byta filtermedia men som en start det är ju lite överdimensionerat så kanske funkar med mediat som följer med detta paket?


                      Vad tror ni, och är det 99,95 EUR eller tillkommer ytterligare i frakt?


                      Nicke
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #26
                        Det tillkommer frakt, och den ligger på ca 20 euro. Gör en fejkad beställning så ser du det själv, men tryck inte sista beställningsknappen.
                        Jag skulle nog ändå fundera på om inte ett Eheim 2217 skulle sitta bättre. Iofs är det inga slangkranar, men det kan man köpa löst istället. Jag har haft några Eheim Proffessional och de har allihop spruckit i slanganslutningen efter en tid.
                        Det blir hårfina sprickor i godset och när men sedan tar i slangen eller grejar med filtret så har dessa spruckit. Eheim har kanske bättrat sig i kvalitén, det vet jag inte, men innan man vet det kommer inte jag att köpa ett nytt sådant här filter.
                        Kanske inte vad du ville höra, men det är ingen idé att hymla med sanningen...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • lillfrasse
                          • February 2002
                          • 2228

                          #27
                          Skulle nog kört classic serien med outslitliga och ingen lull lull som kan krångla.
                          Simma lungt..
                          Lillfrasse..

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            #28
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Det tillkommer frakt, och den ligger på ca 20 euro. Gör en fejkad beställning så ser du det själv, men tryck inte sista beställningsknappen.
                            Jag skulle nog ändå fundera på om inte ett Eheim 2217 skulle sitta bättre. Iofs är det inga slangkranar, men det kan man köpa löst istället. Jag har haft några Eheim Proffessional och de har allihop spruckit i slanganslutningen efter en tid.
                            Det blir hårfina sprickor i godset och när men sedan tar i slangen eller grejar med filtret så har dessa spruckit. Eheim har kanske bättrat sig i kvalitén, det vet jag inte, men innan man vet det kommer inte jag att köpa ett nytt sådant här filter.
                            Kanske inte vad du ville höra, men det är ingen idé att hymla med sanningen...

                            Tvärtom Anders precis detta jag vill höra, jag är tacksam om jag slipper erfara sådana tråkigheter själv Har inte råd med den typen av missöden innan jag har ett rejält jobb iaf, och slipper de gärna även då :P

                            2217 ska checkas och givetvis ska jag göra en fakebeställning att ja inte tänkte på det (trots att jag gör detsamma med andra grejor på ex. PWSS och med datordelar på ex. Inet :P)

                            Men vad var det du sa om slangkranar?


                            De"krav" jag har eller snarare önskemål är att filtret ska funka bra biologiskt med "rätt" typ av filtermedie (vad nu det är, har aldrig haft ytterfilter och är trött på mitt tråkiga Fluval innerfilter som kläggar igen hela tiden) så som sagt ett filter som funkar bra med bra medie i, bra drag så jag kan köra på malawi eller tanganyika om jag så önskar samt att jag vill kunna byta upp mig till ex. 250-350 L kar från det nuvarande 180 L utan att behöva införskaffa nytt filter, så lite överdimensionerat skadar inte, eller?

                            Nicke
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13109

                              #29
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Eheim har kanske bättrat sig i kvalitén, det vet jag inte, men innan man vet det kommer inte jag att köpa ett nytt sådant här filter.
                              Kanske inte vad du ville höra, men det är ingen idé att hymla med sanningen...
                              poowh, den serven ger jag en retur på direkt Jag visste det ansjo
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #30
                                Nope, det är aldrig fel med för stort filter, för litet däremot...
                                Nu när du ändå beställer från Tyskland så passa på att fylla på med andra braåha-saker så du får upp vikten. Det blir inte dyrare frakt för att du köper mer grejer, och tex deras akvariesten går inte av för hackor. Där finns några olika snygga sorter att välja på, och priserna är även där riktigt bra.
                                Ifall du vill tex rengöra filtret är det inte fel med en koppling som du sätter på slangen. Den som är viktigast är på insuget, den som sitter nertill på filterburken. Har du en dubbelkran på det filtret så rinner det inte ut något vatten när du förflyttar filtert, plus att insugsröret kan stanna kvar i karet så länge: http://www.aquaristic.net/en/Filteri...ternal-Filter/
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...