234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    Ursprungligen postat av Nubi
    något som blir låååååånga ska leta fram lite växter
    Bacopa caroliniana
    Cryptocoryne beckettii
    Cryptocoryne undulata
    Cryptocoryne crispatula var. balansae

    ...........kanske?
    Kollade faktist efter undulatan samt bacopan men jag gillar inte bacopan så mycket och de hade inte undulata inne.

    istället blev dset 2x Anubias Barteri var. Nana samt 2x krukor Lilaeopsis Novaezealandiae

    köpte även 4x snäckor som jag tror är malaysiska sandsnäckor hoppas på det åtminstone
    Bifogade filer
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Otto the Otocinclus
      • December 2008
      • 94

      Hur mycket fick du betala för malaysierna?? Jag har råkat få i några i mitt lilla akvarium och dom massproducerar sig snabbt som ögat!! Dom är säkert jättebra för kvävebalanser etc. då dom äter allt mat som landar på botten så bottenwaffern till corydorasarna blev snart en taggig boll av snäckor med spetsarna utåt . Nu, 2 år senare bor bara CR-räkor där med lite växter men snäckorna är kvar. Nu är de nog ett par hundra stycken då jag gett upp hoppet om att kunna utrota dem och slutat plocka. När det ska bli lite riktig fisk i det så får jag väl koka sanden så att jag blir av med dem.


      PS. Om du vill ha en uppfattning om hur många de blivit så skall du inte titta på sanden när som helst för då har de grävt ner sig ett par centimeter i sanden. Titta i stället när du matat lite för mycket medvetet och vänta ett par minuter så kommer de upp. Ta sedan antalet du ser, multiplicera det med 10 så har du nog en hyfsad bild över hur många dom är.

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        *Skratt* Men malaysierna är nyttodjur och jag är rätt säker på att de, som de flesta av naturens kräk, inte blir fler än de 'borde' vara. Behåll dem för sjutton! Någon skada gör de trots allt inte.
        Eller ge bort dem i tjugotal. ; )
        Jag fick ett tjog skickat på posten mot porto.

        För övrigt ett jättefint kar, Marnat! För att inte tala om firrarna. Det är så trevligt att se något annat än discusar. XD Och rötterna gör sig så väl.
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          Ursprungligen postat av Otto the Otocinclus
          Hur mycket fick du betala för malaysierna?? Jag har råkat få i några i mitt lilla akvarium och dom massproducerar sig snabbt som ögat!! Dom är säkert jättebra för kvävebalanser etc. då dom äter allt mat som landar på botten så bottenwaffern till corydorasarna blev snart en taggig boll av snäckor med spetsarna utåt . Nu, 2 år senare bor bara CR-räkor där med lite växter men snäckorna är kvar. Nu är de nog ett par hundra stycken då jag gett upp hoppet om att kunna utrota dem och slutat plocka. När det ska bli lite riktig fisk i det så får jag väl koka sanden så att jag blir av med dem.


          PS. Om du vill ha en uppfattning om hur många de blivit så skall du inte titta på sanden när som helst för då har de grävt ner sig ett par centimeter i sanden. Titta i stället när du matat lite för mycket medvetet och vänta ett par minuter så kommer de upp. Ta sedan antalet du ser, multiplicera det med 10 så har du nog en hyfsad bild över hur många dom är.

          Haha jo jag vet att de massproducerar sig själva om maten är överflödig Men jag har lagt dit dem med vilje då jag har ett relativt tjockt lager med sand som är väldigt fin, behöver dem med andra ord för att slåss mot anaeroba bakterier iom att de bökar runt i sanden på dagarna.

          Jag betalade hela 4 kr totalt för 4 st dvs en krona styck, hon i affären trodde jag var dum i huvet, men jag skrockade lätt inombords då påsen samt tidningspappret jag fick dem i troligen var dyrare, och så betalade jag med kort då jag aldrig har kontanter :P

          Ursprungligen postat av Pickles
          *Skratt* Men malaysierna är nyttodjur och jag är rätt säker på att de, som de flesta av naturens kräk, inte blir fler än de 'borde' vara. Behåll dem för sjutton! Någon skada gör de trots allt inte.
          Eller ge bort dem i tjugotal. ; )
          Jag fick ett tjog skickat på posten mot porto.

          För övrigt ett jättefint kar, Marnat! För att inte tala om firrarna. Det är så trevligt att se något annat än discusar. XD Och rötterna gör sig så väl.
          Som sagt så förde jag in dem med vilje just för att de är ena jävlar på att böka runt i sanden

          Tack för komplimangerna pickles, jo jag är jävligt nöjd med rötterna, den stora var ett rent lyckokast då jag fick den av en polare
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            Aha! Ge mig adressen till dina vänner omgående! XD

            Och ohja. Sandsnäckorna är små slemmiga mirakel!
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              Ursprungligen postat av Pickles
              Aha! Ge mig adressen till dina vänner omgående! XD

              Och ohja. Sandsnäckorna är små slemmiga mirakel!
              haha du lär inte gilla honom Ingen som gör utom jag och frugan typ :P

              får se hur mkt mirakel de är för min del, bara fyra små rackare än så länge men hoppas snart på tillökning.
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Linda_A
                • March 2005
                • 1479

                Börjar se riktigt bra ut!
                //Linda

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  Ursprungligen postat av Linda_A
                  Börjar se riktigt bra ut!
                  Tackar
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    insåg precis att min apisto hanne är ett stolpskott Han käkar alg wafers och vaktar frenetiskt mot alla malar :P
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av Marnat
                      insåg precis att min apisto hanne är ett stolpskott Han käkar alg wafers och vaktar frenetiskt mot alla malar :P
                      Det brukar faktiskt mina apor oxå göra.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        Nyss hemkommen från akvarieloppis i haninge, och som vanligt när jag har varit i en djuraffär så kommer jag hem med nya växter

                        Inhandlat för en spttstyver har jag gjort följande:

                        Heteranthera Zosterifolia
                        Microsorum Pteropus (smalbladiga)

                        var alldeles för nära att inhandla två stycken King Tiger Plecos också men hindrade mig själv i sista stund då jag inte ska ha dem i karet, var dock vääldigt sugen


                        Har även nu gjort ett 25% vattenbyte samt tillsatt EasyLife FFM samt PMDD och EasyCarbo.

                        Måste bara rekommendera en sak EasyCleaner som går att beställa på tex pwss.se, den är helt överjävlig, bara koppla på kranen, töm så mycket du vill, slå om saken du skruvat på och sen fyller du igen, inget slabbande whatsoever


                        Bilder kommer senare ikväll eller eftermiddag när lyset tänds igen.
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • Danne_85
                          • September 2009
                          • 667

                          Sa ju att det var en aldelles fantastisk sak
                          Mvh: Danne

                          Foton:
                          http://www.blackroomphotos.com

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            Ursprungligen postat av Danne_85
                            Sa ju att det var en aldelles fantastisk sak
                            ja den är sjuk, att göra vattenbyte på två akvarium med tillsats av pmdd, EC etc på mindre än tjugo minuter är ju helt sjukt
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              har nu bestämt mig för att dels byta ut mina långsträckta pansarmalar mot Corydoras trilineatus och mina kerritetror mot något mindre, detta de är lite för våldsamma för att jag ska vara nöjd med dem, troligen blir det neontetror eller glödbandstetror istället, eller både och

                              Ska också köpa 2-3 Loricaria Parva (Rineloricaria Parva) inte riktigt säker på vilket namn som är det rätta :P
                              Kan också hända att det dyker upp två stycken L-204 snart.
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Marnat

                                Måste bara rekommendera en sak EasyCleaner som går att beställa på tex pwss.se, den är helt överjävlig, bara koppla på kranen, töm så mycket du vill, slå om saken du skruvat på och sen fyller du igen, inget slabbande whatsoever
                                .

                                Hittar inte den..kan du länka till den?
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...