234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #16
    har dykt upp lite nya funderingar nu.. hoppas att folket här kan svara på dem.

    1. Jag har haft i Tetra Aquasafe samt Tetra Safestart igår då, men jag har ju ett 54l kar som stått och gått i ungefär 2 månader med invånare och växter som verkar må hur bra som helst, det karet har jag inte rengjort filtret på än och tänkte då göra det i samband med vattenbyte idag. Vågar jag krama ur det filtret ner i det stora för att ge bakteriefloran en skjuts eller ska jag låta bli? (går 2x silvermolly, 1x guppy, 3x långsträckt pansarmal samt 1x ancistrus i lilla karet)

    2. Vattnet ligger nu på 26 grader som sig bör, filtret varit igång i lite mer än ett dygn och allt ser bra ut, vågar jag börja pula i lite växter eller ska jag vänta med det en vecka eller så?

    3. Vågar jag i så fall skjutsa ner även mina pansarmalar som är tänkta till det stora karet oavsett, eller hur länge bör jag vänta innan jag skjutsar i dem?

    4. Hur bra håller sig akvarieväxter utan fiskinvånare och näring i en vecka eller så? har inte haft tid att köpa pmdd och easycarbo än.

    5. Med sandbotten, räcker det då med pmdd+easycarbo i vattnet eller bör jag även trycka i lite lerkulor i sanden?
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #17
      får ta och bumpa i hopp om att någon med lite mer expertis kan svara, det mest akuta är väl just om filtret då jag ska göra vattenbyte i lilla karet nu :P

      Tog och hoppades på det bästa och kramade ur lilla karets filtermassa ner i det stora, precis vid insuget, hoppas jag inte gjorde något åt helvete fel nu :/
      Senast redigerad av Marnat; 04 January 2010, 19:52.
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #18
        Ny fundering som också dykt upp, det blir ju ingen ytrörelse bakom slimlinen över huvud taget, är lite rädd för att vattnet ska bli kasst där bak, är det något jag behöver oroa mig för elller kan jag andas ut?
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • Enola
          • November 2007
          • 660

          #19
          Vilket härligt format på akvariet, och riktigt trevlig placering. Kommer göra sig väldigt snyggt där tror jag Ser fram emot att se det fyllt
          Nytt 375 liters mix
          Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            #20
            Ursprungligen postat av Enola
            Vilket härligt format på akvariet, och riktigt trevlig placering. Kommer göra sig väldigt snyggt där tror jag Ser fram emot att se det fyllt
            Kan meddela att det gör även jag, men är lite feg med att stoppa i växter och inkörningsfiskar så det får vänta till helgen åtminstone, vill vara säker på att temp, ph och KH/GH ser bra ut och ligger någerlunda stabilt innan mina inkörsfiskar åker i, och jag vågar som sagts tidigare inte stoppa i växter förrän jag vet att de klarar sig en vecka eller två utan näring och/eller fiskar.
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #21
              Stoppa i växterna och inkörningsfisken efter någon dag när du ser att temp på karet är stabilt och att vattenvärdet är stabilt.
              Jag gillar ditt kar! och placeringen.
              växterna är tåligare än vad man tror, skulle dimpa ner växterna redan nu så allt är klar inför helgen då fiskarna (start fiskar) ska ner i karet.
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #22
                Ursprungligen postat av Nubi
                Stoppa i växterna och inkörningsfisken efter någon dag när du ser att temp på karet är stabilt och att vattenvärdet är stabilt.
                Jag gillar ditt kar! och placeringen.
                växterna är tåligare än vad man tror, skulle dimpa ner växterna redan nu så allt är klar inför helgen då fiskarna (start fiskar) ska ner i karet.
                Tack så mycket Alltid roligt med trevliga kommentarer, även om jag inte kommit långt än.

                Funderar på att slänga i lite Limnophila sessiliflora.

                Fick en såddan till sonens 54l akvarium som av outgrundlig anledning fått för sig att ta över hela karet när vi var borta 2 veckor :P
                När vi kom hem täckte den hela vattenytan och nästan en tredjedel av vattenvolymen :P
                Något förvånad jag var när jag kollade till karet hehe.
                Slängde tyvärr en hel del då jag egentligen inte vill ha den i stora, är ju ingen SA växt
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  #23
                  Såjja, då var PMDD samt Easycarbo beställt

                  Nu får man helt enkelt avvakta tills fredag lr när de nu behagar komma
                  Sen blir det växtinköp till helgen samt inflytt av mina små megalechis hehe
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    #24
                    Hemma igen och har nu slängt i de första invånarna

                    3x Megalechis Thoracata

                    samt 1x Echinodorus bleheri och 2 knippen med Limnophila sessiliflora

                    Fler växter lär komma i helgen så får jag vänta nån vecka tills jag slänger i fler fiskar.
                    Bifogade filer
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      #25
                      Finemang tycker jag

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        #26
                        Ursprungligen postat av Andrém
                        Finemang tycker jag
                        Sessifloran kommer dock ryka så fort jag får tid att införskaffa lite fler växter vill undvika icke endemiska arter både vad gäller fiskar och växter

                        Och det behövs fler växter det ser lite fattigt ut fortfarande tycker jag, har dock insett att jag dels har för lite ljus och dels nästan för mycket rötter :P
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #27
                          Ursprungligen postat av Marnat
                          Sessifloran kommer dock ryka så fort jag får tid att införskaffa lite fler växter vill undvika icke endemiska arter både vad gäller fiskar och växter

                          Och det behövs fler växter det ser lite fattigt ut fortfarande tycker jag, har dock insett att jag dels har för lite ljus och dels nästan för mycket rötter :P
                          Förstår vad du menar xD Jag tycker jag har för mycket rötter men jag ska proppa varje vrå och sådant med växter som jag ska köpa imorgon. Så vi får se hur det blir för mig

                          Tycker dock att ditt kvar ser snyggt ut med så lite grönt, ger en fin kontrast med resten

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            #28
                            Ursprungligen postat av Andrém
                            Förstår vad du menar xD Jag tycker jag har för mycket rötter men jag ska proppa varje vrå och sådant med växter som jag ska köpa imorgon. Så vi får se hur det blir för mig

                            Tycker dock att ditt kvar ser snyggt ut med så lite grönt, ger en fin kontrast med resten
                            jo det såg på nån vänster snyggt ut :P
                            MEn jag vill ha mer grönska

                            dels en vallisneria eller liknande att dölja silikonränderna i högra hörnet men även några lågväxande längst fram samt en eller annan växt på rötterna
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              #29
                              än en gång lyckats ändra mig vad det gäller fiskar :P
                              var mest för att nijsseni är så svåra att hålla med andra bottenlevande, det blev med andra ord något liknande, och sen en bågfena efter att ha sett PiaJos extremt vackra hanne

                              Har även ändrat om lite i karet efter att växter och malar dök i, tyckte helt enkelt att upplägget kunde förbättras hehe, kaos isläpp av rötter fungerade inte så bra som jag först hoppats om man säger så

                              kommer bilder alldeles strax på nya upplägget
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              • Marnat
                                • November 2009
                                • 2012

                                #30
                                bilder som lovat

                                Några bilder på karet från olika vinklar samt lite större bilder på höger resp. vänster sida.

                                Tempen just nu är på 26.5, försöker hålla den på ungefär 26 var det tänkt vilket lär funka med de flesta av de tänkta fiskarna.

                                Dock funderat en del på otocinclus flexilis eller coma..nåntingnånting
                                De ska bara klara upp till 25 enligt zoopets lista men kan de leva och må bra med en temp på 26-26.5?
                                Bifogade filer
                                \\54L Apistos//
                                \\234L SA//
                                MVH Marcus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...