234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Glädje
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Peter1904
      • February 2003
      • 1079

      Grattis!

      När kommer filmen?...

      Kommentar

      • Danne_85
        • September 2009
        • 667

        Kvart 14 dar

        Det var riktigt kul och se, kom förbi Marcus precis när dom var i full fart
        Mvh: Danne

        Foton:
        http://www.blackroomphotos.com

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          Fy fanken vad coolt, men svarade du på mitt förra inlägg?

          Nicke
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            Ursprungligen postat av ApeviaX
            Fy fanken vad coolt, men svarade du på mitt förra inlägg?

            Nicke
            Nej det ska jag göra nu
            Och slänga upp filmen
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              Ursprungligen postat av ApeviaX
              Hej Mackan

              Nu har jag läst igenom din tråd efter rekommendation av dig och MaxB. Tyckte väll att jag kände igen rubriken, fick ju bekräftelse på det när jag såg ett inlägg skrivet av undertecknad i ett tidigare skede...

              Blev mycket imponerad av tråden, som jag då i starten skrev så var ju karet läckert med stor potenial, men att det skulle går med denna medvind och snygga scapes är ju otroligt, måste ju utlysa en MaxB utmärkelse både i trådutförande och scape etc. Bra jobbat !!!
              Till att börja med tack så mycket för de fina orden, tycker inte själv att jag är i Maxarns klass men man lär ju sig ständigt Har gått en lång väg från när man startade upp igen i vintras så att säga.

              Ursprungligen postat av ApeviaX
              Men hjälp så rädd jag blev, trodde du stog o skar huvudet av firrarna, tänkte vad nhar det tagit åt karln, visade sig ju vara en begynnelse av Co2 massaker, tur att du fick stopp på den, klarade sig alla fiskar? Så förstod jag det och det ser kanon ut med citronerna och alal fina apor, har aldrig haft dessa, det närmsta är nog mina paletter som är i lektagen nu igen Så sugen på de, o din trifasciata gör det ännu mer spännande vilken firre!
              Haha nej inget skärande av huvuden här inte Blev bara lite överrumplad över hur stor skillnad det var på keramikdiffusor och reaktor när det gällde co2 upplösning Alla fiskar utom en klarade sig, min Apistogramma Baenschi hona dog för någon dag sen, men hon har också varit smal och dålig i maten några veckor nu, tror att hon helt enkelt blivit lite väl hårt vallad av hanen som ständigt var/är lite leksugen. Lyckligtvis har jag två kanske tre honor av ynglen och vad jag tror en hane som fortfarande lever och är runt 3cm allihop. Så jag tänte helt sonika byta ut min gamla hane samt yngelhanen/hanarna mot andra gener när ynglen växt till sig lite mer.

              Citronerna är jag mycket nöjd över, var faktiskt väldigt förvånad då jag varit lite skeptisk tidigare men deras beteende och stimmande är otroligt fint och när de väl trivs så glimmar de väldigt vackert i nån citronsilver nyans.

              Paletter och apistogrammor är faktiskt väldigt lika i beteende och så, så kan du ta hand om paletter så kan du säkerligen också ta hand om de flesta apor, kanske undvika de riktigt surlevande arterna som Ap. Elisabethae osv. Min Trifasciata tänkte jag också byta ut faktiskt, han har ingen hona och verkar inte riktigt trivas med att hunsas runt av baenschi hanen, han behöver ett eget kar där han är herren så att säga.

              Ursprungligen postat av ApeviaX
              Som ni sa så har jag även här fått mkt inspiration, alltid kul att läsa en hel tråd, vara med från start och se utvecklingen, komma på egna ideér etc. Men synd att jag inte har den budgeten, Co2 får vänta med PMDD med hjälp från defdac och lite Easy Carbo gör susen och skall skötas bättre än det har gjorts
              Om jag ska vara ärlig så är inte min budget särskilt stor den heller, det viktiga är att köra lugnt och utveckla i rätt takt, jag började ju med en budget på 7500kr ungefär. Sen när det kom in lite mer pengar så började jag med att dubbla lyset, nästa gång det kom pengar så köpte jag ett billigt trycksatt system, betalade enbart 1500kr inklusive frakt för rubbet. När jag sen hade grunderna så kunde man utveckla det med en större tub som farsan skänkte och nu senast då en ny reaktor. Såsom du så började även jag med Easycarbo och det funkade suveränt, speciellt om man tänker sig ett nytt kar som inte är ordentligt inkört så skulle jag nog nästan rekommendera det över trycksatt CO2, dels för att EC av sig självt är alghämmande och det är också lättare att dosera lagom, att få en lagom mängd CO2 med trycksatt är väldigt mycket svårare än många tror Det beror på så många faktorer att det är löjligt och man kan inte säga till någon annan hur han ska ha det inställt, man får alltså testa sig fram.

              Ursprungligen postat av ApeviaX
              Har ju ett 54 L som står i förrådet, detta skall ju komma att agera växtodlingskar, men kanske kan få vara tillfälligt hotell under tapetserinegn senare i höst? Eller kommer paletterna mörda, platy, svärdbärare marmorgurami, albino corysar, pleco, och albino (guld) ancistrus då? Hmm...


              Nicke

              Dina corys och ancistrus behöver du nog inte vara orolig över i 54litaren, de firrarna kan ta vara på sig själva och verkar heller inte störa dvärgar vad jag har märkt, mer än att de stjäl deras rom dvs

              Dina platys, svärdbärare och guramis kan nog få sig lite stryk dock om paletterna får för sig att leka.

              Jag tror att du kan ha den blandningen en stund, men inte mer än några veckor, även om de fungerar tillsammans så är ett 54L alldeles för litet för så många fiskar av den storleken

              Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer, alltid roligt att kunna hjälpa andra vid behov

              Marcus
              Senast redigerad av Marnat; 03 October 2010, 06:52.
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                Det blev faktiskt två filmer, en på lite lek samt en när mina två hanar slåss om dominansen i karet, man ser även apisto hanarna kaxa upp sig lite i förvirringen Båda går att se i såkallad HD



                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  Kan också meddela att de klarade första natten med bravur

                  All rom ligger kvar och hanen vaktar så fint så.
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • Danne_85
                    • September 2009
                    • 667

                    Dom är fan som små Bin när dom håller på, så jävla tuffa
                    Mvh: Danne

                    Foton:
                    http://www.blackroomphotos.com

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Fina filmer!

                      Kul att se en fin trifasciata igen, det var ett tag sedan
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        Ursprungligen postat av Danne_85
                        Dom är fan som små Bin när dom håller på, så jävla tuffa
                        Ja fan vad roliga de är, det går snabbt att ändra uppfattning när man väl skaffar dem, riktigt häftiga är dom, som små aggresiva grisar, har aldrig varit med om hungrigare fiskar alltså
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Fina filmer!

                          Kul att se en fin trifasciata igen, det var ett tag sedan
                          Tack så mycket.. Trifasciata hanen är din om du vill komma upp och hämta honom mats, jag känner att han inte kommer till rätta i mitt kar riktigt, dels blir han runtbossad av baenschi hanen och dels har hans hona dött, tyvärr är det ingen idé att köpa en ny då baenschi honorna är på andra apisto honor som hökar och stressar ihjäl dem på en liten kort stund.
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Oj vilket excellent bra svar, nu får jag läsa det igen och haha, nu är det jag som svarar lite senare istället

                            Men tackar så mkt för det!


                            Kan ju bara nämna lite snabbt att budgeten är begränsad p.g.a inte självförsörjande än tyvärr en del soc. bidrag...


                            Och angående tapetsering så bor vi i hyresrätt hos Stångåstaden här i Linghem (strax utanför Linköping) så den kommer utföras av hantverkare... däremd bara några dagarså firrarna kommer inte simma länge i 54:an om de ens är där kanske blir badkaret ändå...


                            Men resten av svaret på svaret kommer snart.



                            Tack igen

                            Nicke
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Marnat
                              Tack så mycket.. Trifasciata hanen är din om du vill komma upp och hämta honom mats, jag känner att han inte kommer till rätta i mitt kar riktigt, dels blir han runtbossad av baenschi hanen och dels har hans hona dött, tyvärr är det ingen idé att köpa en ny då baenschi honorna är på andra apisto honor som hökar och stressar ihjäl dem på en liten kort stund.
                              Tack för erbjudandet, men jag har inte vägarna förbi dina hemtrakter och åka extra är det inte läge för.

                              Har dessutom beställt ny fisk som ska hämtas i veckan, så fiskbudgeten, dit även resan får räknas in, är nog fulltecknad just nu.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Marnat
                                • November 2009
                                • 2012

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Tack för erbjudandet, men jag har inte vägarna förbi dina hemtrakter och åka extra är det inte läge för.

                                Har dessutom beställt ny fisk som ska hämtas i veckan, så fiskbudgeten, dit även resan får räknas in, är nog fulltecknad just nu.
                                Hahah jo jag vet hur det är med akvariebudget Den är nästan konstant övertrasserad konstigt nog, finns så mkt man bara "måste" ha

                                Vad har du beställt för roligt då? Blir ju lite nyfiken
                                \\54L Apistos//
                                \\234L SA//
                                MVH Marcus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...