234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    Ursprungligen postat av MaxB
    Härliga bilder Marcus! Malen där är ju för jädra grann! Hoppas att allt går fint med fjärilarna - fränt om du kan få se båda paren valla yngel!
    Ja vi får se hur det går med det.. Som det är nu så har en av hanarna vallat in båda honorna på varsitt lotusblad där det putsas frenetiskt, ser för jävla dumt ut och jag fattar inte hur han fått för sig att han ska ta hand om två honor med rom samtidigt, precis bredvid varandra också
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Marnat
      Ja vi får se hur det går med det.. Som det är nu så har en av hanarna vallat in båda honorna på varsitt lotusblad där det putsas frenetiskt, ser för jävla dumt ut och jag fattar inte hur han fått för sig att han ska ta hand om två honor med rom samtidigt, precis bredvid varandra också

      ... och den andra hanen är undergiven, kan jag tänka? Hur beter sig honorna mot varandra?

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        Ursprungligen postat av MaxB
        ... och den andra hanen är undergiven, kan jag tänka? Hur beter sig honorna mot varandra?
        Det roliga är att honorna är ganska ordentligt aggresiva mot varandra men den dominanta hanen går emellan dem hela tiden och föser dem till sin respektive plats, det ser skitroligt ut och ett beteende som jag aldrig hört talas om just med fjärilar, vad jag förstått så är de parbildande och inte haremsbildande.
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Marnat
          Det roliga är att honorna är ganska ordentligt aggresiva mot varandra men den dominanta hanen går emellan dem hela tiden och föser dem till sin respektive plats, det ser skitroligt ut och ett beteende som jag aldrig hört talas om just med fjärilar, vad jag förstått så är de parbildande och inte haremsbildande.
          Jag antar att du köpte dom när de "höll på" i affären, eller var de nu var någonstans. Det är ett ganska vanligt beteende på nyinköpta Fjärilar att två honor blir alldeles till sig i den nya miljön - och mer eller mindre kräver lek. Ja, de där två honorna kommer nog att fajtas en del - håll ögonen på om den andra hanen kan etablera ett revir på någon annan plats i karet - annars kan både "paret" och den andra leksugna honan jaga bort honom.
          Jag hade tre lekpar med yngel i 600-litaret för ett antal år sedan, och dom hade efter ett jädra stingsligt uppdelande ordnat till varsina revir och höll dessa hårt - dom brukade nästan leka samtidigt också - annars var balansen snabbt förstörd.
          Det skall bli spännande att se hur dina par utvecklar sig!

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            Ursprungligen postat av MaxB
            Jag antar att du köpte dom när de "höll på" i affären, eller var de nu var någonstans. Det är ett ganska vanligt beteende på nyinköpta Fjärilar att två honor blir alldeles till sig i den nya miljön - och mer eller mindre kräver lek. Ja, de där två honorna kommer nog att fajtas en del - håll ögonen på om den andra hanen kan etablera ett revir på någon annan plats i karet - annars kan både "paret" och den andra leksugna honan jaga bort honom.
            Jag hade tre lekpar med yngel i 600-litaret för ett antal år sedan, och dom hade efter ett jädra stingsligt uppdelande ordnat till varsina revir och höll dessa hårt - dom brukade nästan leka samtidigt också - annars var balansen snabbt förstörd.
            Det skall bli spännande att se hur dina par utvecklar sig!
            Japp det är riktigt, jag valde ut de två mest dominanta hanarna samt två riktigt romstinna och rödbukade honor

            Som det är nu så verkar den dominanta hanen ha motat in sitt revir i närheten av lotusen och den andra håller sig till andra sidan av karet, dock verkar han inte vara helt undergiven ty han backar inte i en fight mot min alltime champion av detta kar, baenschi hanen. Vad jag märkt så har båda fjärilshanar ett ganska litet revir dock, baenschi hanen motar gärna bort dem men de håller vars ett revir på ungefär 15x15cm som de INTE backar ifrån. Honorna däremot är lite överallt i karet och utforskar för fullt, ja fram tills den dominanta hanen kommer och hämtar in dem igen dvs

            Ska bli kul att se om de faktiskt lyckas få lek och kan försvara sin avkomma, har ju en del elakingar i karet.
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Marnat
              Japp det är riktigt, jag valde ut de två mest dominanta hanarna samt två riktigt romstinna och rödbukade honor

              Som det är nu så verkar den dominanta hanen ha motat in sitt revir i närheten av lotusen och den andra håller sig till andra sidan av karet, dock verkar han inte vara helt undergiven ty han backar inte i en fight mot min alltime champion av detta kar, baenschi hanen. Vad jag märkt så har båda fjärilshanar ett ganska litet revir dock, baenschi hanen motar gärna bort dem men de håller vars ett revir på ungefär 15x15cm som de INTE backar ifrån. Honorna däremot är lite överallt i karet och utforskar för fullt, ja fram tills den dominanta hanen kommer och hämtar in dem igen dvs

              Ska bli kul att se om de faktiskt lyckas få lek och kan försvara sin avkomma, har ju en del elakingar i karet.

              Spännande, indeed! Ta gärna fler finfina bilder på utvecklingen, alltid lika intressant att kolla på!

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                Ursprungligen postat av MaxB
                Spännande, indeed! Ta gärna fler finfina bilder på utvecklingen, alltid lika intressant att kolla på!
                lite dåligt med tid idag, men jag ska försöka filma lite imorgon.
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  Alltid kul att följa utvecklingen i ditt kar, extra kul med fjärilar. Har själv skaffat bolivianska, dels för att de är tåligare. Hoppas du lyckas med dina, du brukar ju lösa det mesta med vett och sans. Vad ligger du på för pH i karet nu?

                  För att blanda berömmet med lite kritik måste jag säga att jag gillade dina äldre scape:s bättre, nu har de fina rötterna helt hamnat i skymundan.

                  Fantastiskt fin växtlighet förresten, syns att du fått ordning på ljus och CO2!
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    Ursprungligen postat av Moving Waves
                    Alltid kul att följa utvecklingen i ditt kar, extra kul med fjärilar. Har själv skaffat bolivianska, dels för att de är tåligare. Hoppas du lyckas med dina, du brukar ju lösa det mesta med vett och sans. Vad ligger du på för pH i karet nu?

                    För att blanda berömmet med lite kritik måste jag säga att jag gillade dina äldre scape:s bättre, nu har de fina rötterna helt hamnat i skymundan.

                    Fantastiskt fin växtlighet förresten, syns att du fått ordning på ljus och CO2!
                    Just nu ligger jag på PH 6.0 ungeär i karet, dropptesterna jag har visar relativt grovt så det är svårtatt säga exakt, tänkte införskaffa ett elektroniskt test när man får råd dock

                    Gällande scapesen så föredrar jag själv denna, scape, det roliga är ju att där är ganska mycket rötter i karet. ungefär 6-8 rötter i storleken 10-25cm.

                    Dock så är jag inte riktigt nöjd med placeringen och valet av alla växter, men det är något jag kan finslipa på i oändlighet
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Hej Mackan

                      Nu har jag läst igenom din tråd efter rekommendation av dig och MaxB. Tyckte väll att jag kände igen rubriken, fick ju bekräftelse på det när jag såg ett inlägg skrivet av undertecknad i ett tidigare skede...

                      Blev mycket imponerad av tråden, som jag då i starten skrev så var ju karet läckert med stor potenial, men att det skulle går med denna medvind och snygga scapes är ju otroligt, måste ju utlysa en MaxB utmärkelse både i trådutförande och scape etc. Bra jobbat !!!


                      Men hjälp så rädd jag blev, trodde du stog o skar huvudet av firrarna, tänkte vad nhar det tagit åt karln, visade sig ju vara en begynnelse av Co2 massaker, tur att du fick stopp på den, klarade sig alla fiskar? Så förstod jag det och det ser kanon ut med citronerna och alal fina apor, har aldrig haft dessa, det närmsta är nog mina paletter som är i lektagen nu igen Så sugen på de, o din trifasciata gör det ännu mer spännande vilken firre!


                      Som ni sa så har jag även här fått mkt inspiration, alltid kul att läsa en hel tråd, vara med från start och se utvecklingen, komma på egna ideér etc. Men synd att jag inte har den budgeten, Co2 får vänta med PMDD med hjälp från defdac och lite Easy Carbo gör susen och skall skötas bättre än det har gjorts


                      Har ju ett 54 L som står i förrådet, detta skall ju komma att agera växtodlingskar, men kanske kan få vara tillfälligt hotell under tapetserinegn senare i höst? Eller kommer paletterna mörda, platy, svärdbärare marmorgurami, albino corysar, pleco, och albino (guld) ancistrus då? Hmm...


                      Nicke
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        Ska svara dig snart apeviax, masa folk här bara

                        Så länge får ni en liten film på min tunze reaktor in action.

                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • Danne_85
                          • September 2009
                          • 667

                          Du skakar ju som om du hade supit i 14 dar Ses imorn.....
                          Mvh: Danne

                          Foton:
                          http://www.blackroomphotos.com

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            Ursprungligen postat av Danne_85
                            Du skakar ju som om du hade supit i 14 dar Ses imorn.....
                            Jag skyller på träningsvärk
                            Fast du vet ju hur jävla skakis jag är, har alltid varit och kommer alltid vara, kanske dags att supa till innan jag filmar, brukar bli stadigare då
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              Lugna puckar, blev filmkväll med tacos igår o sen var jag i lite andra trådar och rotade... Så jag inväntar svar när du har tid

                              Nicke
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              • Marnat
                                • November 2009
                                • 2012

                                Ska bara meddela att det ena fjärilsparet nu har lekt och lagt en rejäl romkaka på 5x5cm på ett anubias blad Perfekt vinkel för att filma med, om man bortser från distortionen dvs

                                ska se om jag kan slänga upp film senare.
                                \\54L Apistos//
                                \\234L SA//
                                MVH Marcus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...