Rainbow sea 720l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    Rainbow sea 720l

    Har fått en fin julklapp (i förväg) av sambon, ett "litet" hav på 720l akvarium (fanns ett par krav för att jag skulle få ha 720l i vardagsrummet)

    I vardagsrummet där 720l ska stå har jag ett 310l. Vet ännu inte vad som är smartast. Att tömma helt på 310l och sätta dit 720l, fylla karet och tillsätta med hälften av vattnet från 225l......

    .....Eller tömma 310l i badkaret och flytta på karet, fylla 720l karet m 310l plus hälften av vattnet från 225l.


    Filter: Eheim Professional 3, 2080 1700l/s ytterfilter. + Eheim classic innefilter med cirkulationspump

    Bagrund = Slimline (silver) vi ska bygga in all teknik så inget sånt syns .

    Botten = Svart grus. Räknat att det kan behövas runt 140kg grus. Ska köpa hårda handskar att ha på mig när jag tvättar gruset. Hoppas på att det gruset är tillräckligt rent så man inte behöver skölja 1000 ggr.

    Invånare = ( Än så länge ) Rengbågsfiskar och ancistrus

    Har en hel del saker att göra innan jag startar upp det karet. Får låna ytterfiltret tills jag köper ett nytt från Tyskland, värsta och BÄSTA ytterfiltret ska jag köpa


    Är det någon som har gjort något liknande som kan ge erfarenhets tips
    Senast redigerad av Nubi; 10 January 2010, 19:58.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    #2
    Kör igång det nya filtret parallellt med det gamla i 310l, och sedan ta häften av vattnet från det karet till det nya samt filtret. Samt posta bilder!
    www.devons.se

    Kommentar

    • NIC
      • January 2008
      • 5121

      #3
      Spelar väl egentligen ingen roll om du tar vattnet direkt från kranen sålänge du har ett inkört filter. Jag har då aldrig märkt nån skillnad, men visst känns det som att akvarievatten borde vara "bättre". Fast det finns inte så väldans mycket nyttogojs i själva vattnet som det finns i filtret.

      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Schysst julklapp förresten, ni 08:or e kanske inte så dumma som ni verkar! (lowblow I know...!

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          Ursprungligen postat av Sophia_
          Kör igång det nya filtret parallellt med det gamla i 310l, och sedan ta häften av vattnet från det karet till det nya samt filtret. Samt posta bilder!
          310l ska inte vara igång när jag har 720l En stängs av, den andra sätts igång. När jag får hem 720l kommer det filtret som suttit på 720l med, så den får starta upp karet och sen gå paralellt med det nya som köps i Tyskland i februari.


          Ursprungligen postat av NIC
          Spelar väl egentligen ingen roll om du tar vattnet direkt från kranen sålänge du har ett inkört filter. Jag har då aldrig märkt nån skillnad, men visst känns det som att akvarievatten borde vara "bättre". Fast det finns inte så väldans mycket nyttogojs i själva vattnet som det finns i filtret.
          Känns bara "bättre" att göra så. hade tänkt gojsa runt i gruset och sen hälla över i badkaret så det kommer med lite nyttogojs

          Ursprungligen postat av NIC
          Schysst julklapp förresten, ni 08:or e kanske inte så dumma som ni verkar! (lowblow I know...!
          Ahahaha!! Här är rikt nr 0152
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Någon som har koll på om zoosajtens svarta grus är bra??

            Svart akvariegrus. Tänk vilka fina kontraster det blir med svart grus på botten av akvariumet...
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Saturnus80
              • October 2009
              • 943

              #7
              Svårt att se på bilderna, men sådan glittrig brukar vara rätt vass. Försök att ta reda på vad det är för bergart.
              Har du funderat på vilka regnbågar du ska ha i?
              //Daniel

              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
              23l aqualandscape med dvärgkulor

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #8
                Ursprungligen postat av Nubi
                Någon som har koll på om zoosajtens svarta grus är bra??

                http://www.zoosajten.se/svart-p-1364.aspx
                Det där ser ut som svart blästersand... köpte sån sand i samma påsar och han som sålde det sa att det var blästersand... men det kan ju vara kolstenskross/sand också...
                Jag har haft räkor, snäckor med den sanden och dom verkade inte må sämre än annan naturlig sand jag använt efter det.

                Men jag tröttnade på sanden efter ett tag och tog ut den.
                Den var jävligt snygg till en början men sen tröttnade jag bara:S

                Ganska vass är den allt. vad jag minns var den inte jätte skitig, men jag kommer ihåg att det var otroligt smärtsamt att få sandkornen under naglarna (vass)

                Fan vilken julklapp! pax för 300 litarn!!!!
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Se till att det inte är blästersilikat bara, det finns en hel del dåliga erfarenheter av detta här bland trådarna...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • SuperAquaMan
                    • August 2009
                    • 245

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Se till att det inte är blästersilikat bara, det finns en hel del dåliga erfarenheter av detta här bland trådarna...
                    Skulle det vara aluminiumsilikat då som är så svart eller?
                    Det är vad jag har i mitt blästerskåp i garaget som är svart.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                      Skulle det vara aluminiumsilikat då som är så svart eller?
                      Det är vad jag har i mitt blästerskåp i garaget som är svart.
                      Jepp.
                      Jag har själv inte testat det, men då det finns flera som haft dåliga erfarenheter av det så kan det kanske finnas lite grund till påståendet.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • SuperAquaMan
                        • August 2009
                        • 245

                        #12
                        Ja aluminim korriderar också så fort det får salt på sig eller är under/över PH 4-9. Kan ju omöjligt vara bra för akvarievatten.

                        Jag hade också velat ha tag i mer mörk sand. Fast finkornigare så jag kan köra grovt i botten och fint längre upp. Säg till om du hittar något sånt
                        Senast redigerad av SuperAquaMan; 19 December 2009, 05:13.

                        Kommentar

                        • gustinger
                          • October 2009
                          • 215

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nubi
                          (fanns ett par krav för att jag skulle få ha 720l i vardagsrummet)
                          Vågar man fråga va det är för ohygliga krav du ska följa???
                          56l Agassazii Fire Red
                          80l Nigerian Yellow
                          112l Transvestitus
                          240l Vejita II + scalar

                          Kommentar

                          • MissB
                            • May 2009
                            • 502

                            #14
                            Ohh vad roligt SKa bli spännande att få se sen?

                            Kommentar

                            • Markus1984
                              • November 2008
                              • 2606

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nubi
                              Är det någon som har gjort något liknande som kan ge erfarenhets tips
                              Jo jag har ju lite erfarenhet av 720L akvarium Mitt tips är att köpa längre slangar till ytterfiltret, för det som du får låna av mig får som sagt inte plats under akvariet, så tänk på det när du köper ditt nya filter sen. Långa slangar så det kan stå bredvid!
                              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...