Electric Blue Jack Dempsey i 600-liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Electric Blue Jack Dempsey i 600-liter

    Ja, det har ju varit en hel del Electric Blue Fjärilsciklider på senare tid här på Zoopet, så en tråd med några EB Jack Dempsey kunde kanske vara kul.
    Jag har haft JD förr och det är en underbar ciklid - robust och fin. Däremot har jag inte haft denna blå variant. Det är fortfarande lite knepigt med information om detta är en framodlad variant eller om de förekommer naturligt. Jag är osäker på detta, men var ändå sugen på att testa några och se ifall det kan bli något skoj.
    Det här är fyra ungdomar och dom är inte mer än ungefär 3-4 cm - och det skall bli spännande om det kanske kan bli något par.
    Jag gör som jag brukar - kör in bilder och filmer löpande, så kan vi följa dom medans de växer upp och utvecklas.

  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    #2
    Vad fina dom är.
    Kan man ha JD med Salvini?
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • Pickles
      • October 2009
      • 1155

      #3
      Vilka läckra färgklickar!
      Jag tror aldrig att jag har sett dem alls förut. Är de vanliga i handeln, eller mer som en beställningsvara?
      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
      ~25l vatten

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Har ju funnits rätt länge bland artbeskrivningarna i alla fall http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1261&SOK=1
        Har inte haft den, men har för mig att någon sa att man skall odla den med vanliga honor
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Dessa är snygga. Det finns en del trådar om dem på ciklid.org.

          Ska du bara ha dem i karet eller blir det någon annan?

          De har mig veterligen liknande beteende som vanlig JD, något fredligare. Äter växter men dina anubis och javaormbunkar bör vara ok. De tycker om att gräva och då kanske du egentligen har för stort grus för att de ska trivas fullt ut. On jag inte har fel så kan man inte få electric blue av två dylika föräldrar utan man behöver ha någon mysko kombination för att få denna variant. Jag kan dock blanda ihop detta med någon annan fisk.
          Checking out...

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Har ju funnits rätt länge bland artbeskrivningarna i alla fall http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1261&SOK=1
            Har inte haft den, men har för mig att någon sa att man skall odla den med vanliga honor
            Aha, kjell hade samma info som jag ang odling. Då finns en tråd med mer detaljer om dett apå ciklid.org.
            Checking out...

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Här är den:
              Checking out...

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ja, jag har läst att de yngel som två blå får inte alltid är av bästa "kvalitet" - men, jag skall inte odla eller dra upp några yngel (såvida det inte blir några som klarar sig förstås), utan helt enkelt bara låta dom vara för sig själva.
                De skall få gå utan några andra fiskar i detta karet tillsvidare.

                Jättekul att många delar med sig av information och kunskap om denna blå variant. Dom sägs ju också inte bli lika aggressiva som dom vanliga.
                Det skall hur som helst bli spännande att se hur dessa utvecklar sig!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Tyvärr har jag inte mycket att delge om dessa mer än att det är ett grymt kilopris.
                  Men snygga är de och än så länge hyffsat ovanliga, och kanske det beror en del på priset och att de då ofta blir en beställningsfisk.
                  Ska bli väldigt kul att se dem när de växt till sig.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • zteN
                    • September 2009
                    • 56

                    #10
                    Kollade precis fisklistan på Akvarielagret:

                    36kr för en vanlig JD stl 4-4,5cm
                    747kr för en EBJD på 5-7cm...

                    Men ack vad de är snygga!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Tyvärr har jag inte mycket att delge om dessa mer än att det är ett grymt kilopris.
                      Men snygga är de och än så länge hyffsat ovanliga, och kanske det beror en del på priset och att de då ofta blir en beställningsfisk.
                      Ska bli väldigt kul att se dem när de växt till sig.
                      Ursprungligen postat av zteN
                      Kollade precis fisklistan på Akvarielagret:

                      36kr för en vanlig JD stl 4-4,5cm
                      747kr för en EBJD på 5-7cm...

                      Men ack vad de är snygga!
                      Ja, jag har varit sugen på EBJD ett bra tag. Vanliga JD har jag haft förr en hel del - men dessa är verkligen läckra. Det skall, som sagt, bli kul att följa dessa youngsters.
                      Priset är högt och är väl en av anledningarna till att de inte är så vanliga i handeln.
                      Skönt att se så matglada grisar - dom blir helt vansinniga när jag river lite fryst torsk som jag strösslar i karet till dom. Jag brukar köpa ett torskblock och så river jag bara av små tunna flarn med ett jädra käckt litet vitlöksrivjärn, som även gör små lövtunna skivor.
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 December 2009, 09:05.

                      Kommentar

                      • zteN
                        • September 2009
                        • 56

                        #12
                        Så fort växer de kanske inte, men jag sätter ändå en prenumeration på tråden så jag direkt får reda på om de har växt något i framtiden!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Ursprungligen postat av zteN
                          Så fort växer de kanske inte, men jag sätter ändå en prenumeration på tråden så jag direkt får reda på om de har växt något i framtiden!
                          Gôtt!
                          Som du kommer att märka, så uppdaterar jag med en dåres envishet. Det blir bilder och filmer med jämna mellanrum!

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Jag brukar köpa ett torskblock och så river jag bara av små tunna flarn med ett jädra käckt litet vitlöksrivjärn, som även gör små lövtunna skivor.
                            Bra idé, det ska jag prova.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • NIC
                              • January 2008
                              • 5121

                              #15
                              Varför ska du alltid vara ett strå vassare än alla andra karr!?
                              Knappt man vågar klicka in på dina trådar av rädsla för mindervärdeskomplex ju....hehe
                              Snygga fiskar, men ska jag vara ärlig så föredrar jag faktiskt mina vanliga JD's, tyckte dessa var lite för fläckiga..

                              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                              Kommentar

                              Arbetssätt...