Electric Blue Jack Dempsey i 600-liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zteN
    • September 2009
    • 56

    Ursprungligen postat av MaxB
    Jag kommer garanterat att mixa mina blå med vanliga JD:s i ett framtida skede - det är ju lekarna och yngelvården som är så jävla vackert att se när det gäller dessa ciklider! Mina 50 cent...
    Precis det jag är sugen på, en riktig yngelvård utan dess like!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av zteN
      Precis det jag är sugen på, en riktig yngelvård utan dess like!
      Javisst, det är vansinnigt vackert att se JD:valla sina yngel. Jag kommer ihåg ett kar jag hade som ung - kan ha varit runt 500-liter - och jag fick av en kompis en 5-6 ciklidyngel (visste inte då att det var JD:s) som gick där och myste helt själva. Inredningen var en ganska stor avlång sten som var lutad mot en rätt rejäl rot. Det var alltså bara sand och de här två inredningsdetaljerna i hela karet. Stenen och roten bildade en perfekt "grotta" och när ynglen växt till sig parades en hona och en hane ut. De två hade ihjäl de andra ganska omgående och tillslut var de ensamma i karet. Men, jävlar när de lekte alltså - vilka enorma kullar, och så blev de nästan kolsvarta med de vackra blågröna prickarna på fjällen... ja, jisses!
      På ett sätt föredrar jag den vanliga Jack Dempseyn - men jag har varit sugen på att försöka mig på de här blå en längre tid. Det finns ju en gul variant också - och den har inte EB:s känslighet utan är lika tålig som den vanliga.
      Vi får helt enkelt se om mina blå tar sig och kan utvecklas till dugliga och friska individer - och då skall de få blanda sig med vanliga!

      Kommentar

      • zenon
        • December 2009
        • 173

        Varför inte prova med enbart de blå från början? Är det inte bara ännu en hörsägen att man måste blanda sorterna för att få avkomma? Eller är det bara jag som inte tror på allt jag läser och hör. Anklagar absolut inte någon för något men ibland tror jag man ska ta det man hör med en nypa salt och prova själv istället. Eller är jag ute och cyklar?..

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av zenon
          Varför inte prova med enbart de blå från början? Är det inte bara ännu en hörsägen att man måste blanda sorterna för att få avkomma? Eller är det bara jag som inte tror på allt jag läser och hör. Anklagar absolut inte någon för något men ibland tror jag man ska ta det man hör med en nypa salt och prova själv istället. Eller är jag ute och cyklar?..
          Nejdå, du är inte ute och åker cykel. Jag är också lite sådär "kan själv" och vill gärna testa om det går. De blå kommer, om dom kan växa upp och behålla hälsan, säkert att para ut och leka - men troligtvis kommer avkomman inte att bli helt kurrant. Det mesta man kan läsa på nätet är några år gammalt - men på forumet; All Things Dempsey, där jag hänger ganska mycket - är det färska nyheter. Det är så att de här blå har en mycket komplicerad genetisk uppbyggnad - och faktum är att, åtminstone de duktiga odlare som frekventerar det forumet inte har lyckats få bra avkomma när båda föräldrarna är blå...
          Så, visst går det nog att få två blå att både leka och kanske få levande yngel, men som sagt avkomman blir inte bra. Skall man se sköna yngelsvärmar och härlig yngelvård är nog två vanliga eller ett mixat par att föredra.

          Kommentar

          • zenon
            • December 2009
            • 173

            Ok! Jag är med, roligt om du gör ett försök i alla fall. Var det här som länken till detta YT-klipp var postat? Det är ca 3:20 in i filmen som den blå dyker upp...

            Today we visit a fish hatchery and witness the birth of baby Rusty Cichlids (lake Malawi mouthbrooders), learn about frozen foods and why they are good for y...

            Kommentar

            • Saturnus80
              • October 2009
              • 943

              Vet du om den blå genen är dominant, så ifall du har en vanlig JD som leker med en EBJD får de då blå yngel?
              //Daniel

              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
              23l aqualandscape med dvärgkulor

              Kommentar

              • Enola
                • November 2007
                • 660

                Såg denna tråd först nu och såg då filmen på dina blå Jack Dempsey's!!! De är förbannat snyga. Gör sig riktigt snyggt i det karet
                Nytt 375 liters mix
                Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Saturnus80
                  Vet du om den blå genen är dominant, så ifall du har en vanlig JD som leker med en EBJD får de då blå yngel?
                  Jag skall kolla på det där andra forumet - det finns hur mycket information som helst där. Innan jag säger för mycket nu så tror jag att en blå och en vanlig får yngel med blå gener, dessa kallas för blue gene JD:s och ser vanliga ut. Sedan är det lite korsande och trixande med blå och de som har den blå genen i sig för att få helt blå... jag tror det funkar ungefär så, men är väldigt osäker. Som sagt, jag skall kolla på All Things Dempsey och se om jag kan sammanfatta det enkelt.

                  Kommentar

                  • Peter1904
                    • February 2003
                    • 1079

                    Krafsa ur det hemska gruset och ge dom lite sand att gräva i. Man ser ju i ögonen på dom att dom vill gräva!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Peter1904
                      Krafsa ur det hemska gruset och ge dom lite sand att gräva i. Man ser ju i ögonen på dom att dom vill gräva!
                      Mmmm... dom är typ 4 cm stora, eller små... och när de blir i grävaråldern är nog det här lilla engelska sjöstensgruset inga problem för dom att flytta undan, så krafsa ur hemskt grus får dom göra själva i sinom tid!

                      Kommentar

                      • Faltaren
                        • July 2005
                        • 1453

                        Var tog tanganyika vägen? För det är väl samma kar?
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Faltaren
                          Var tog tanganyika vägen? För det är väl samma kar?
                          Japp, det är samma kar!
                          Kolla in den gamla 960-tanganyikatråden - som hickade till och levde upp ett litet tag!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Här är några bilder på blåbären!
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              dom är sååå fina
                              Vilken härlig blå färg de har, eller duttar du med färgpennan?
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Marnat
                                • November 2009
                                • 2012

                                underbara firrar det där max Något att vara stolt över. och sen är du ju tveklöst kung på akvarieinredning enligt mina mått mätta iaf Du gör dem precis så som jag velat få mitt till :P
                                \\54L Apistos//
                                \\234L SA//
                                MVH Marcus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...