Electric Blue Jack Dempsey i 600-liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #91
    Nu har jag spenderat en hel del tid på ett forum (engelskspråkigt) som heter "All Things Dempsey" - och det verkar vara en hel del problem med just dessa blå Dempseys. Dels är dom känsliga och får lätt parasiter o.dyl. sedan är det faktiskt så att det inte blir bra om man låter två av den blå varianten leka med varandra - avkomman blir dålig och defekt. Så, vad jag kommer att göra är att låta dessa fyra växa till sig (och hoppas på att de inte blir kassa), sedan låta någon hane och/eller hona para ut med vanliga JD:s. Det kan bli intressant att se hur detta kommer att utveckla sig - och som vanligt kommer jag att uppdatera ofta och mycket!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #92
      Med risk för att ni spyr av leda nu, lite fler bilder;
      Bifogade filer

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #93
        Det märks att de har blivit dina nya favvosar Mats, med all ära!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #94
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det märks att de har blivit dina nya favvosar Mats, med all ära!
          Jojo... Det fanns ju en tid långt, långt före Zoopet då den lille MaxB satt klistrad framför burkarna med JD:s och andra robusta ciklider - så det här är verkligen en liten nytändning för min min del - speciellt nu när det verkar som att jag får skaffa några "vanliga" JD:s också!

          Kommentar

          • zteN
            • September 2009
            • 56

            #95
            Satan alltså! Jag har ju köpt ett 540L kar som jag ska starta upp till våren efter jag kommer hem från en resa, tanken var att jag skulle ha ett par Oscars och sen kanske en ensam JD i den baljan, men efter denna tråd så vet jag inte om jag kanske skulle fixa fram ett ensamt lekpar vanliga JD's..

            Hmm, ja ja, jag har ju trots allt 15 veckor på mig i Thailand att tänka efter hur jag ska ha det sen.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #96
              Ursprungligen postat av zteN
              Satan alltså! Jag har ju köpt ett 540L kar som jag ska starta upp till våren efter jag kommer hem från en resa, tanken var att jag skulle ha ett par Oscars och sen kanske en ensam JD i den baljan, men efter denna tråd så vet jag inte om jag kanske skulle fixa fram ett ensamt lekpar vanliga JD's..

              Hmm, ja ja, jag har ju trots allt 15 veckor på mig i Thailand att tänka efter hur jag ska ha det sen.
              En ensam JD...? Nja, hellre välja ett kar (om det nu är runt 5-600 liter) med möjlighet att kolla in en art som verkligen blommar ut och kan utvecklas på ett skönt sätt, som du säger Zten. EBJD:s verkar ha en massa problem och skall man få lite skön yngelvård att studera så verkar det som att åtminstone en part (kön) bör vara av den vanliga varianten.
              Jag kommer garanterat att mixa mina blå med vanliga JD:s i ett framtida skede - det är ju lekarna och yngelvården som är så jävla vackert att se när det gäller dessa ciklider! Mina 50 cent...
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 December 2009, 09:45.

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #97
                Ursprungligen postat av MaxB
                Med risk för att ni spyr av leda nu, lite fler bilder;

                Med risk för att vi inte har dessa fiskar i vår ägo?
                Med risk för att vi inte har den utormodentligt skarpa syn för akvarie inredning?
                Med risk för att vi inte tar så vackra bilder som du gör?

                Du är en av få som håller detta med bilder högt på forumspostningen och all cred till dej för att du gör det!!
                bilder kan man aldrig få för mkt av!

                Med andra ord: LÄCKERT!!
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #98
                  Ursprungligen postat av karrokaja
                  Med risk för att vi inte har dessa fiskar i vår ägo?
                  Med risk för att vi inte har den utormodentligt skarpa syn för akvarie inredning?
                  Med risk för att vi inte tar så vackra bilder som du gör?

                  Du är en av få som håller detta med bilder högt på forumspostningen och all cred till dej för att du gör det!!
                  bilder kan man aldrig få för mkt av!

                  Med andra ord: LÄCKERT!!
                  Oj... och jag som hade tänkt sätta in en serie spy-bilder till...
                  Jaja.. här kommer dom...!
                  Men, Karro - du är ju för go' alltså!
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    #99
                    Ursprungligen postat av MaxB
                    Oj... och jag som hade tänkt sätta in en serie spy-bilder till...
                    Jaja.. här kommer dom...!
                    Men, Karro - du är ju för go' alltså!
                    go´ och go´ det vet jag inte... men jag säger sanningen och för att folk ska förstå att jag INTE fjäskar för dej så får jag upptäcka nån defekt i dina bilder.

                    Och det skulle vara att några är liiiite gryniga men det är nog denna datorn som suger get.

                    Bra bilder som vanligt!!
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      hur mår modellerna för övrigt?? växer dom till sej?
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av karrokaja
                        go´ och go´ det vet jag inte... men jag säger sanningen och för att folk ska förstå att jag INTE fjäskar för dej så får jag upptäcka nån defekt i dina bilder.

                        Och det skulle vara att några är liiiite gryniga men det är nog denna datorn som suger get.

                        Bra bilder som vanligt!!

                        Bilderna är rejält gryniga. Det beror på att det är så lite ljus i baljan och så har jag skärpt till bilderna lite, och då blir dom ännu värre!

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          ok liiite rejält gryninga... jag viste inte vad jag ska tro då jag inte sitter vid min ordinarie dadorapparat.

                          Men hur mår fiskarna?? håller dom samma tempo? inte nån sorglig jävel som saktar ner?
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av karrokaja
                            ok liiite rejält gryninga... jag viste inte vad jag ska tro då jag inte sitter vid min ordinarie dadorapparat.

                            Men hur mår fiskarna?? håller dom samma tempo? inte nån sorglig jävel som saktar ner?
                            Nej, inga sorger än så länge... Jag har läst att när man får upp dom i ungefär 5 - 6 cm så brukar de klara sig riktigt bra. Det är när de är små som de är lite känsliga. De jag har verkar det vara gott gry i!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Nä, nu tycker jag att det är dags för en liten snutt igen!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av MaxB
                                Med risk för att ni spyr av leda nu, lite fler bilder;
                                Kommer inte att hända med sånna bilder och fiskar..
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...