Electric Blue Jack Dempsey i 600-liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #31
    Ursprungligen postat av c90368
    Tittade på första filmen innan du skapade tråden

    Men tyvärr så är dessa firrar inte min påse

    Hade föredragit "äkta DJ", men smaken är tudelad som vissa kroppsdelar
    Jaaa... det gör inget... eller hur jag nu skall säga... Jag tycker de blå är riktigt snygga och de kommer nog att bete sig som vanliga JD:s och se ut som dom, fast med en mer blå ton...
    Smaken är delad och tur är väl det - det finns ciklider och annan akvariefisk som jag tycker är pisstrista, men var och en får bestämma själv.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #32
      Ursprungligen postat av MissB
      Jag såg dessa idag på Zoogiganten. Satan vad snygga de är!!!
      Ja, jag tycker det också!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #33
        Apropå det att det sägs att de ska paras med vanliga JD, det tyder på att det är en odlingsform, och en rätt hårt odlad så´n också. Förmodligen har de inavlat en hel del för att få färgen att "fastna" och det är nog det som gör att avkomman blir "dålig" om man parar hårt odlad med hårt odlad. Så nytt blod behövs förmodligen i linjen, i form av normalfärgade, obesläktade JD. I alla fall min teori.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #34
          Om man nu skall odla...

          Vi får väl helt enkelt se hur de här fyra (i mina ögon väldigt vackra) figurerna tar sig fram i livet, om de bildar par och leker någon gång och vad det blir av detta. De ser friska och fina ut i nuläget iallafall - och beter sig på ungefär samma sätt som de vanliga JD-yngel jag haft tidigare...

          Edit; vill bara tillägga att jag också känner till de olika teorier och diskussioner som finns angående Blå JD:s. För min egen del är det absolut inga problem att lite längre fram introducera några vanlihga JD till den här blå gruppen.
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 December 2009, 13:54.

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #35
            Alla vill ju inte odla! Fiskarna är otroligt vackra och det behöver inte innebära farligt med inavel om honan ska vara vanlig JD och hanen med gen som ger stark blå färg.

            Jag har dock fått för mig efter att ha läst att dessa är något mindre i storlek och aggressivitet. Samt gräver mindre och äter mindre växter.

            Bara bättre.

            Hur som haver så tycker jag att det är kul att de får ett eget kar. Önskar själv att jag hade tillgång till många kar så jag kunde känna mig nöjd med en art. Jag skulle i mitt nuvarande läge i akvariehobbyn aldrig kunna nöja mig med en enda fiskart i hela hushållet och med ett enda kar är denna lösning svår men inte dess mindre eftertraktad!

            Kul att höra om dessa krubbar dina växter eller om de klarar sig.
            Checking out...

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #36
              Jag spånade lite, apropå frågeställningen om de är naturliga eller framodlade, jag tror alltså att de är framodlade
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #37
                Här är några bilder. Jag måste helt klart skaffa en något kraftigare ramp - nu är det bara ett litet lysrör som går... svårt som fasen att få vettiga bilder om man vill skippa blixten.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • jenmad
                  • March 2009
                  • 579

                  #38
                  Fantastiskt vackra fiskar! Det ska bli kul att följa dem när de blir större

                  Hälsningar
                  Jennifer

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #39
                    Ursprungligen postat av jenmad
                    Fantastiskt vackra fiskar! Det ska bli kul att följa dem när de blir större

                    Hälsningar
                    Jennifer
                    Jo, jag är svårt såld på dessa själv. Jag brukar föredra de "naturliga" varianterna, av all akvariefisk. Det är möjligt att den här blå varianten har varit föremål för enriktad avel och bla, bla, bla... men om det är en färgvariant som inte finns i det naturliga (diskussionerna går heta på nätet) så må det vara hänt i det här fallet. Jag tycker dessa är lika facinerande som t.ex. blå fjärilsciklid och discus.
                    Jag är också spänd på att se hur de här utvecklas, det är vad denna tråden går ut på - att kolla in dom från ungdomstadiet och dokumentera dom via bilder och filmer!

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #40
                      Blir särsklit intressant i och med att du haft JD tidigare. Skillnader i beteende vore intressant att höra om. Dock kan det ju alltid vara individuella skillnader också, men men...
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #41
                        Ursprungligen postat av Dre
                        Blir särsklit intressant i och med att du haft JD tidigare. Skillnader i beteende vore intressant att höra om. Dock kan det ju alltid vara individuella skillnader också, men men...
                        Japp, de "vanliga" JD:arna sägs ju vara så intensivt aggressiva - och det är de också, speciellt om de får fajtas ideligen med tankmates som trängs med dom - men de jag har haft har oftast fått gå i lugna art-kar där de fått pyssla med sitt, och så blir det med dessa blå också, även om jag är beredd att möjligtvis introducera ett par vanliga om det inte riktigt vill sig.
                        Trots att de jag har är ungdjur och inte på långa vägar är mogna för parbildning - så tror jag att jag har sett tendenser på de två största, som tycks vara av olika kön. De går gärna lite ihop och de har vid ett par tillfällen blåst upp sig inför varandra. Detta betyder inte att det är något på gång, det är nog snarare så att de mäter sig lite med varandra.
                        Trots sitt rykte är JD mycket ömsinta och fina mot varandra när de har parat ut och leker - hoppas vi kan få se det senare!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #42
                          De är riktigt läckra Mats, och som sagt är smaken som baken.
                          Kan undra om inte fler skulle acceptera dem helt plötsligt, om det kom fram att de är VF?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #43
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            De är riktigt läckra Mats, och som sagt är smaken som baken.
                            Kan undra om inte fler skulle acceptera dem helt plötsligt, om det kom fram att de är VF?
                            Ouuhf - du vet verkligen hur man styr in en puck på volley!

                            Kommentar

                            • Banderad
                              • January 2006
                              • 358

                              #44
                              Ursprungligen postat av MaxB
                              Ouuhf - du vet verkligen hur man styr in en puck på volley!

                              Heter det inte tennis när man snackar puckar

                              /Jocke

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #45
                                Ursprungligen postat av Banderad
                                Heter det inte tennis när man snackar puckar

                                /Jocke
                                Bra spelläsning där! När Ansjo lägger en hårt skruvad tackling - får man likt Honken rädda en riktig nätrullare, och borsta undan käglan, som Stenmark gjorde i Gocart-VM!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...