70*70*70 Kub SA-Första Projekt! (med skada)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    70*70*70 Kub SA-Första Projekt! (med skada)

    Hej!
    Nu är det dags för den stora kuben jag suktat efter!
    Har alltså kommit över en 70*70*70 helglasad kub som jag ska köra SA-tema i.

    men jag behöver er hjälp kära entusiaster!

    Akvariet har fått en nagg nere i kanten. Enligt säljaren pressade sig en droppe igenom när han hade fyllt det en 1/4-del.

    Jag har inte testat själv utan litat på han och skall nu åtgärda detta!

    Jag har införskaffat mig en tub Akvastabil Silikon. och nu är fråga hur jag ska gå tillväga.

    Tror ni det räcker att bara silikona runt och över och under skadan?

    Annars har jag en tanke om att ta och skära en glasrektangel utav täckglaset, då det passar in perfekt på tvären (se bilder) och silikona fast över hela sidan. På bottnen då förstås.
    detta för att sprida ut trycket.

    Frågan är då om jag behöver karva loss det gamla silikonet först eller om jag bara kan lägga glasbiten dikt an och silikona på!

    När skadan är åtgärdad ska självklart projektet fortsättas att dokumenteras och läggas ut här.

    Inspiration till inredning och fiskar uppskattas så klart! Har redan en ganska klar bild av hur jag vill ha det men va fasen, ni är ju mer proffs än jag:P

    Kuben:


    kass bild på skadan:


    skadan underifrån sett:


    täckglaset jag tänkte ta o kapa på längden för att lägga över skadan.
    (har ett täckglas till och hade ändå tänkt kapa ett hörn eller så för slangar o matning osv.)


    //hannes
  • Yoink
    • September 2009
    • 234

    #2
    Jag hade tagit bort det gamla silikonet och tvättat ordentligt rent för att vara säker på att det nya silikonet fäster ordentligt.
    Att silikona fast något enda in mot kanten som du måste göra vet jag inte hur det blir eller hur man bäst ska göra det, men värt att tänka på är att en vanlig "silikonfog" i ett akvarium brukar vara ca 2mm tjock om man limmar själv. I färdiga akvarium kanske det är annorlunda, inte vet jag

    mvh Tim

    Kommentar

    • SuperAquaMan
      • August 2009
      • 245

      #3
      Hej! Riktigt grymt med en sån kub!

      Ta ABSOLUT inte bort den gamla fogen. Risken är stor att du får ta bort hela rutan sen och limma om det för du gjorde bara skadan större. jag köpte ett skadad 600 liters helglaskar förra veckan som var kantstött. Jag köpte 2 st 10mm glasbitar från glasmästare som var ungefär dubbelt så stor som skadan.
      Jag började med att göra rent hela glaset med handsprit.
      Sen torka det riktigt rent och torrt. Sen la jag en sträng med silikon i botten mot hörnet format som ett L .
      Sen satte jag dom 2 glasbitarna på strängen och tejpade fast dom ovanifrån så dom inte sjunk ner över silikonet och smetade ut allt.
      Sen drog jag resten av silikonet dvs i hörnet och på utsidorna i kanterna av glasbitarna.

      När du har ett så högt kar så skulle jag rekommendera att du köper 12mm glas och reparerar med.

      P.S gör TJOCKA strängar med silikon och smeta ut strängen med fingret som du doppat i såpavatten. Bättra med en lite tjockare sträng som syns mer än att ditt vatten ligger i hela rummet en dag.

      Kolla hur mitt såg ut när jag lagade det:

      Kommentar

      • Saturnus80
        • October 2009
        • 943

        #4
        Håll koll på skada sen, så att den inte börjar "vandra"
        //Daniel

        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
        23l aqualandscape med dvärgkulor

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Ursprungligen postat av SuperAquaMan
          Jag började med att göra rent hela glaset med handsprit.
          Det lämnar ingen yta efter sig? Handsprit innehåller glycerin som verkar återfuktande för händerna. Känns inte som om det dunstar till 100%?

          Oljefri Aceton/T-Röd borde vara ett säkrare kort.
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • SuperAquaMan
            • August 2009
            • 245

            #6
            Ursprungligen postat av Sultanen
            Det lämnar ingen yta efter sig? Handsprit innehåller glycerin som verkar återfuktande för händerna. Känns inte som om det dunstar till 100%?

            Oljefri Aceton/T-Röd borde vara ett säkrare kort.
            Jag tog vad jag hade hemma. Det var även därför jag torkade med papper efteråt.

            Metanol, eter, läkarsprit eller raketbränsle fungerar också. Så länge det tar bort fett

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Aceton tar bort fett men "nagellacksaceton" innehåller olja som inte dunstar när acetonen gör det. Funderar på om inte handsprit kan göra någonting liknande.
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • SuperAquaMan
                • August 2009
                • 245

                #8
                Tvål och vatten räcker också. Man skall inte haka upp sig vad man använder bara man torkar rent efteråt.

                Hannes, jag hade gärna sett ett kar som myllrar av bågfensciklider, fjärilsciklider, kanske några bilbukar där upp och varför inte kurvciklider och svarta neontetror med massor av växter, rötter och löv. Där har du ett bra recept på SA tycker jag.

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #9
                  Silikon fäster inte speciellt bra på oljiga ytor, tvål och vatten var det värsta jag hört

                  Jag kör alltid med T-röd och det är det enda att rekommendera enligt mig

                  Jag skulle skära rent hela den fogen där du har en defekt. göra rent noggrant med rakblad för att få bort silikon-filmen och sen gnugga ordentligt med T-röd, därefter silikona om hela fogen igen, eventuellt med en extra glasbit där skadan är. (beroende på hur stor den är.)

                  Lycka till, kuber är riktigt häftigt
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    Med alla kubprojekt som är igång här så blir man själv sugen på att bygga en ny kub här ju.
                    Min gamla hemmabyggda gick ju i bitar i höstas
                    Sugen på en 80x80x50 cm nämligen och jag har ett hörn i akvarierummet som det kan få plats en sån
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • Pickles
                      • October 2009
                      • 1155

                      #11
                      Fler och fler kuber blir det ja! Får en verkligen att fundera. De är utan tvekan mer lättplacerade än en avlång koloss kan jag tänka mig.

                      Hoppas verkligen att du får ordning på skadan så snart som möjligt så att vi får se hur det blir när alltsammans sätts igång. XD

                      Och så out of lite fräck curiosity - vad fick du betala för burken?
                      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                      ~25l vatten

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #12
                        Förra året kontaktade jag akvarielagret för priser på en 50x50x50 kub, den skulle då gå på 2200kr i 6mm tror jag.
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          Ursprungligen postat av Pickles



                          Och så out of lite fräck curiosity - vad fick du betala för burken?

                          hehe..a vissa kanske känner igen den från tradera. Jag gav 180:- för kar, ställning, lampramp och pump.

                          men pumpen lyckades jag tappa i trappan när vi bar hem det så den behållaren gick i kras. Men efter googlande så visade det sig att den var för liten för karet ändå så.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                            Hej! Riktigt grymt med en sån kub!

                            Ta ABSOLUT inte bort den gamla fogen. Risken är stor att du får ta bort hela rutan sen och limma om det för du gjorde bara skadan större. jag köpte ett skadad 600 liters helglaskar förra veckan som var kantstött. Jag köpte 2 st 10mm glasbitar från glasmästare som var ungefär dubbelt så stor som skadan.
                            Jag började med att göra rent hela glaset med handsprit.
                            Sen torka det riktigt rent och torrt. Sen la jag en sträng med silikon i botten mot hörnet format som ett L .
                            Sen satte jag dom 2 glasbitarna på strängen och tejpade fast dom ovanifrån så dom inte sjunk ner över silikonet och smetade ut allt.
                            Sen drog jag resten av silikonet dvs i hörnet och på utsidorna i kanterna av glasbitarna.

                            När du har ett så högt kar så skulle jag rekommendera att du köper 12mm glas och reparerar med.

                            P.S gör TJOCKA strängar med silikon och smeta ut strängen med fingret som du doppat i såpavatten. Bättra med en lite tjockare sträng som syns mer än att ditt vatten ligger i hela rummet en dag.

                            Kolla hur mitt såg ut när jag lagade det:
                            http://img22.imageshack.us/img22/5563/20091211012.jpg
                            tack för bra förklaring. Akvariet är byggt i 10 mm så jag tror inte jag går tjockare än så. det vore dock najs om jag kunde använda täckglaset (3 mm tror jag) för då slipper jag ta mig till en glasmästare. Har inte tillgång till bil nämligen.


                            Tänkte mig typ såhär:

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Jag har med en 70-kub som du kan läsa om här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124788 . Denna är byggd i 12 mm glas runt om och jag gav 2500:- för den ny från glasmästaren, men utan andra tillbehör än täckglas.
                              För att få bästa effekt av lagningen skulle jag nog personligen försöka hitta en bättre bit glas hos glasmästaren, och i ett tjockare gods. Det finns spillbitar som du inte behöver ge många kronor för, och skulle du ha slaktat ett täckglas hade ett nytt blivit mycket dyrare...täckglas är bra att ha.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...