70*70*70 Kub SA-Första Projekt! (med skada)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #31
    Jag funderar stark på ett tetratec EX1200 nu faktiskt! Billigt! Bra! Tyst! Får med all filtermaterial!

    Kommentar

    • SuperAquaMan
      • August 2009
      • 245

      #32
      Hur billig är EX1200:an du kollar på?
      Jag vet att en del har haft problem med läckande packningar på den. Annars ska den vara helt okej.

      Ytterfilter brukar bli en engångutgift med Eheim. Efter 20 år kan du skaffa något nytt istället för varje eller vartannat.
      Senast redigerad av SuperAquaMan; 17 December 2009, 07:24.

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #33
        Problemet med läckande packningar skall vara fixat nu vad jag vet iaf.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #34
          Am-top eländena var jag en av dom första här som hade och visst dom kostade några hundringar och pumpade rätt mycket vatten per timme men vad som var trist var att några liter av dom inte gick inte tillbaka i akvariet
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #35
            Om du tycker att Tetratec filtret låter som en bra idé så löp det för all del, elelr Am-top filtret. Det kanske fungerar jätte bra hos dig. Det känns lite dumt på nåt sätt att försöka tvinga dig till att köpa Eheim Alla gör vi våra egna val och lär av våra egna misstag.

            Köp ett filter och kör igång med projektet!!
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #36
              Ursprungligen postat av Markus1984
              Om du tycker att Tetratec filtret låter som en bra idé så löp det för all del, elelr Am-top filtret. Det kanske fungerar jätte bra hos dig. Det känns lite dumt på nåt sätt att försöka tvinga dig till att köpa Eheim Alla gör vi våra egna val och lär av våra egna misstag.

              Köp ett filter och kör igång med projektet!!
              a du har rätt.

              jo så fort ekonomin vänder så ska det fixas o grejjas:P. ska ringa glasmästaren idag o få lite pris o så på lagningsdelarna.

              sen ska det testfyllas för att kolla om det är tätt o sen efter det börjar det roliga

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #37
                Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                Tvål och vatten räcker också. Man skall inte haka upp sig vad man använder bara man torkar rent efteråt.

                Hannes, jag hade gärna sett ett kar som myllrar av bågfensciklider, fjärilsciklider, kanske några bilbukar där upp och varför inte kurvciklider och svarta neontetror med massor av växter, rötter och löv. Där har du ett bra recept på SA tycker jag.
                missade ditt SA-tips.

                Ja min tanke är att köra med bolivianska fjärilar. kanske några nyckelhål, några multispinosa o sen antingen diskus eller altum-scalarer. Stimfisk behövs ju med. tänkte mig vinkeltetror, men svarta neoner är rätt fränt det med.

                Siktar på på både stora o små vallisneria. Har en del svärdsplantor som säkert kommer få hoppa i där med.

                sen är tanken att det ska var en stor j***a rot som stor upprätt, då karet är rätt högt. Och sen tänkte jag skaffa n snygg red moor-röt som ska hänga ner från täcklglaset och efterlikna rötter från ett träd.

                tankar, funderingar, åsikter?

                (EX 1200 hittar jag för ca 1200:-)

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #38
                  Jepp, massor!
                  Tetror som stimmar kan du glömma tyvärr, mer än ett lekpar diskus är heller ingen hit. Ska du ha ciklider så tänk på att bottenytan inte heller är så stor, så är de revirhävdande är det bara ett par som gäller.
                  Svärdsplantor är även dessa lite svåra arr ha i karet, de blir stora och tar lätt överhanden i ett sådant kar. Valle funkar kanoners, likaså olika Cryptocoryne.
                  Jag ska låta dig få göra misstagen själv om du vill, men eftersom jag har ett kar som precis är som ditt och jag även sett hur det funkar med inredning och olika fiskval för egen del, känner jag att det är lite onödigt att du ska göra samma sak som inte funkar sådär jättebra.
                  Vad ska du ha för belysning?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #39
                    Ah. tack anjo. Det var så jädrans längesen jag körde SA. har ett 180L med Malawi här redan.

                    Vadå tetror stimmar väl okej ändå? mest som utfylldnadsfisk egentligen.

                    A jag är med på att det inte är världens största bottenyta (iof tycker jag den är stor, men om man räknar i relation till akvariets strl så är den ju inte det ne)

                    har du/nån koll på några snygga, inte för små, harem-lekande ciklider?

                    belysning ja....hmm..just nu i början blir det nog de lysrören som sitter i vilket är ett par hederliga Sylvania Gro-Lux.

                    har inte så bra koll på belysning faktiskt. köpte nya rör till mitt malawi. ett Aqua-glow o ett power-glow. (T8)

                    vad rekommenderar ni?
                    Senast redigerad av hannesc; 18 December 2009, 00:14.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #40
                      Nja, i det karet kommer faktiskt inte tetrorna att stimma så nämnvärt eftersom de inte har så mycket yta att stimma på. Men som utfyllnad funkar de toppen!
                      Haremslekare, då är det nog någon Apisto du ska ha, A.cacatoides eller A.agazissii skulle jag nog fundera på. Eller min favorit A.borellii"opal" som är så jäklens snygg, men är lite mindre i rocken...
                      Är det två rör i rampen på 18W?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #41
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Nja, i det karet kommer faktiskt inte tetrorna att stimma så nämnvärt eftersom de inte har så mycket yta att stimma på. Men som utfyllnad funkar de toppen!
                        Haremslekare, då är det nog någon Apisto du ska ha, A.cacatoides eller A.agazissii skulle jag nog fundera på. Eller min favorit A.borellii"opal" som är så jäklens snygg, men är lite mindre i rocken...
                        Är det två rör i rampen på 18W?
                        hm jag ät ju inte så mycket för Apisto men man kan ju lära sig gilla

                        A vi får se hur det blir med tetror. det kommoer ju växa fram sånt här.

                        japp det är 2 18W. 60cm.

                        Kommentar

                        • addo
                          • January 2007
                          • 609

                          #42
                          Som belysning kan du kanske kolla på en 125W blåvit lågenergilampa här: http://www.swedish-growsystems.se/main.html sen köper du ett par aquarelle rör till hållarna du redan har.

                          Jag har inte testat LE lampan själv dock men du får gärna provköra åt mig

                          Kommentar

                          • SuperAquaMan
                            • August 2009
                            • 245

                            #43
                            Ursprungligen postat av addo
                            Som belysning kan du kanske kolla på en 125W blåvit lågenergilampa här: http://www.swedish-growsystems.se/main.html sen köper du ett par aquarelle rör till hållarna du redan har.

                            Jag har inte testat LE lampan själv dock men du får gärna provköra åt mig
                            Kan bli svårt att rikta belysningen dit man vill ha den och samtidigt få det att se okej ut ovanför akvariet.Och våglängden på ljuset är nog inte lämpad för akvarier.

                            Kommentar

                            • Saturnus80
                              • October 2009
                              • 943

                              #44
                              Marnat hade ett bra lösning på mycket ljus som kan vara lösningen om du vill ha mycket växter. http://www.zoopet.com/forum/showpost...4&postcount=27
                              //Daniel

                              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                              23l aqualandscape med dvärgkulor

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #45
                                Du kan ha gott om växter i karet ändå med det ljuset du har, bara se till att välja rätt sorters växter till de premisserna just du har.
                                Det finns akvarieramper som är 70 cm breda med 4 rör, men de kostar en hacka samt även MH-belysning som heller inte är så billiga...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...