70*70*70 Kub SA-Första Projekt! (med skada)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    Ursprungligen postat av ansjo
    Jag har med en 70-kub som du kan läsa om här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124788 . Denna är byggd i 12 mm glas runt om och jag gav 2500:- för den ny från glasmästaren, men utan andra tillbehör än täckglas.
    För att få bästa effekt av lagningen skulle jag nog personligen försöka hitta en bättre bit glas hos glasmästaren, och i ett tjockare gods. Det finns spillbitar som du inte behöver ge många kronor för, och skulle du ha slaktat ett täckglas hade ett nytt blivit mycket dyrare...täckglas är bra att ha.
    A jag får väl ta o pallra mig bort till glasmästaren då. vad tror du annars ansjo? behöver jag lägga dit en glasbit överhuvvetaget? o ska den isåfall vara 70 cm lång eller bara en liten bit över skadan.

    täckglasen täcker redan hela akvariet. behöver en kniv för att bända upp dom. kommer inte ner med fingrarna. så det hade inte gjort att ta av en 3-4 cm bred bit. (för slangar o matning osv.)

    Har läst din tråd. mycket snyggt!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Du behöver inte ha glas över hela längden, utan det räcker säkerligen med en som går 5-10 cm åt båda hållen utmed rutan, och kanske 5 cm bred.
      Nu är det iofs lite svårt att se hur skadan ser ut, och det kan vara lite lurt att göra en lagning utan att förstärka och bara lita på en ny silikonering, inget jag personligen skulle gjort iaf.
      Ta även med täckglasen till glasmästaren så får han slipa av dem några mm samt skära av något hörn för slangarna, annars är risken stor att det blir spänningar och täckglaset spricker när du är där och gräver med kniven...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #18
        aha okej. men bör jag karva loss befintlig silikon? eller lägga dikt an bara?

        Du tror in det funkar med en vanlig glaskärar-kniv. Mor min har jobbat en del med glas så jag kan låna hennes.

        fast det är nog bättre att få det proffsigt gjort.

        Annan fråga till almänheten.

        Måste köpa nytt ytterfilter. Funderar på ett Am-Top 3337. möjligt vis ett 3336. Akvariet är ju på 347L (typ).
        Erfarenheter Am-Top?

        Har lite smått begränsad ekonomi nämligen så Eihem ligger inte så bra till just nu:P

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #19
          Vilket kap! Det är med andra ord på Tradera man ska fynda? XD
          Visserligen lite jobb med skadan, men den får du ju så fin hjälp med här. Hamnar helt säkert under 2200 i alla fall. ; )

          En bekant till mig kör Am-Top till sitt 420l. Hon verkar fortfarande nöjd efter något år.
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #20
            Ursprungligen postat av Pickles
            Vilket kap! Det är med andra ord på Tradera man ska fynda? XD
            Visserligen lite jobb med skadan, men den får du ju så fin hjälp med här. Hamnar helt säkert under 2200 i alla fall. ; )

            En bekant till mig kör Am-Top till sitt 420l. Hon verkar fortfarande nöjd efter något år.
            A ett riktigt kap. Fick dock hyra bil för att hämta monstret o det gick ju på en 1200 typ.

            A jag e faktiskt sugen på Am-Top. Nån som har koll på måtten på en 3337a?

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              #21
              Ursprungligen postat av hannesc
              A ett riktigt kap. Fick dock hyra bil för att hämta monstret o det gick ju på en 1200 typ.

              A jag e faktiskt sugen på Am-Top. Nån som har koll på måtten på en 3337a?
              Am-top filter är ingen höjdare. Vet av egen erfarenhet att dom INTE håller vad dom lovar.
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #22
                Ursprungligen postat av Markus1984
                Am-top filter är ingen höjdare. Vet av egen erfarenhet att dom INTE håller vad dom lovar.
                okej? mer specifikt vad var kasst?

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #23
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  okej? mer specifikt vad var kasst?
                  Kapaciteten på vattenflödet stämde inte alls, varken in eller ut flödet.
                  (inte ens när den är tom på filtermaterial)

                  Kopplingar och sånt kändes extremt klent tilltagna. Sen vet jag att det var väldigt svårt att få tag på reservdelar i början, vet inte om det har ändrat sig dock.

                  Att strula med filter är helt värdelöst, så jag rekommenderar Eheim i första hand.

                  Du kan söka på AM-TOP här på forumet och på andra ställen så hittar du både ris och ros, men mest RIS
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    aha.

                    a jag har läst en del.
                    får väl spara ihop till ett eihem eller så då. inte sugen på Fluval. (tycker de är fula framförallt :P)

                    Kommentar

                    • JacobT
                      • January 2009
                      • 573

                      #25
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      aha.

                      a jag har läst en del.
                      får väl spara ihop till ett eihem eller så då. inte sugen på Fluval. (tycker de är fula framförallt :P)
                      man sitter väl inte och tittar på ett ytterfilter
                      ><(((*>
                      *> MVH jacob
                      ><(((*>

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #26
                        Ursprungligen postat av JacobT
                        man sitter väl inte och tittar på ett ytterfilter
                        ne iof sig inte. men får intrycket av att de är "plastiga". menmen.
                        kollar nu på Eihem Prof.II 2026. verkar bra (men myycket dyrare"!)

                        Har nån koll på ett tyst ytterfilter. Kuben kommer stå i sovrummet nämligen.

                        jag personligen har inga problem med ljud o så. men flickvännen har.

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #27
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          ne iof sig inte. men får intrycket av att de är "plastiga". menmen.

                          Har nån koll på ett tyst ytterfilter. Kuben kommer stå i sovrummet nämligen.

                          jag personligen har inga problem med ljud o så. men flickvännen har.
                          Eheim
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • SuperAquaMan
                            • August 2009
                            • 245

                            #28
                            För 600:- mer så får du ett Eheim 2075 som pumpar mer, drar mindre ström och håller mycket mycket längre.

                            Det enda som låter från det filtret är vattnet som pårlar lite romantiskt i akvariet.
                            Senast redigerad av SuperAquaMan; 16 December 2009, 21:58.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #29
                              Jag skulle nog personligen kolla efter en Eheim 2217 istället. Låter inte mycket, bra flöde, hyffsat pris, och har heller inte snabbkopplingen som några råkat ut för som spruckit....
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • SuperAquaMan
                                • August 2009
                                • 245

                                #30
                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Jag skulle nog personligen kolla efter en Eheim 2217 istället. Låter inte mycket, bra flöde, hyffsat pris, och har heller inte snabbkopplingen som några råkat ut för som spruckit....
                                Ett 2217 är ju t.om billigare än ett Am-top 3337
                                Fast det är ju samma pumpeffekt. Och det drar mer ström än ett 2075 fastän det pumpar mindre. Och kan bli bökigt om man byter/vill ha olika filtermaterial när man har filtermatta som mellanvägg då det inte finns några korjar.

                                Personligen la jag till 600:- just därför.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...