Äntligen min egen projekttråd! 375 l SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    Äntligen min egen projekttråd! 375 l SA

    Har idag äntligen hämtat hem nya akvariet så nu är det dags att skapa mig en egen projekttråd och förhoppningsvis kunna få lite tips längs vägen.
    Hade först tänkt vänta med att sätta igång det till efter jul men så blir det nog inte...

    Invånarna tänkta i karet är för närvarande:
    2-3 st ancistrus (ev någon annan L-mal också?)
    15 pansarmalar (panda eller leopard)
    ~5 skalarer
    Några fjärilsciklider
    ett stim (ca 40?) av någon tetra. Har funderat på glödbandstetra men är orolig att de är för små med tanke på skalarerna. Å andra sidan tar det väl ett tag innan skalarerna är stora nog att ta dem...
    troligen ca 10 kejsartetror
    ev. nån mer ciklid så småningom

    I övrigt är väl tanken massa rötter, massa växter och en del sten.
    Rötterna, har dock insett att jag nog behöver fler: http://img.photobucket.com/albums/v3...s/IMG_2462.jpg
    Växterna kommer i första hand tas från nuvarande karet (som ska avvecklas) och så småningom bytas ut: http://img.photobucket.com/albums/v3...s/IMG_2421.jpg
    Även sanden blir densamma.

    Två funderingar har redan dykt upp, akvariet ska stå på lecablock, fick 9 st (de har stått i 3 staplar, 3 i varje) med karet. Har dock konstaterat att jag vill ha upp det lite, dvs en till våning med lecablock. Att bara ha 2 staplar blir väl för ostadigt, men så är blocken också längre än akvariet är djupt. Funderar på om man kan ha 2 staplar som står diagonalt, eller om jag får se till att köpa fler block? (kruxet är ju bara att jag inte har bil...)

    Sen fortsätter jag fundera på filter. Kommer köra innefilter, tanken var två st fluval 4+ men kom sen på att jag skulle kunna använda det nuvarande fluval 2+. Blir ju dock mindre, men totalt 1400 L/h låter som att det skulle räcka. Tänker jag fel? (enl sidan jag hittat passar det akvarium 300+90 liter, men har förstått att man inte alltid kan lita på detta).

    Ska prova att ställa upp det nu ikväll, imorgon blir det en sväng på djuraffären för att kolla slimline (men troligtvis nöjer jag mig med slät svart bakgrund, typ solfilm) och filter.

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
  • Eidesdotter
    • December 2009
    • 219

    #2
    Roligt projekt. Ser fram emot bilder senare.

    Ursprungligen postat av Jenny_E
    ett stim (ca 40?) av någon tetra. Har funderat på glödbandstetra men är orolig att de är för små med tanke på skalarerna. Å andra sidan tar det väl ett tag innan skalarerna är stora nog att ta dem...
    Glödbanden kan bli mat när scalarerna är stora nog, men å andra sidan har jag haft fullvuxna scalarer som inte brydde sig det minsta om ett stim kardinaltetror, så man vet ju aldrig. En annan scalar åt å 53:e sidan både neontetror och sebrafiskar med god aptit redan i ganska späd ålder så...


    Sen fortsätter jag fundera på filter. Kommer köra innefilter, tanken var två st fluval 4+ men kom sen på att jag skulle kunna använda det nuvarande fluval 2+. Blir ju dock mindre, men totalt 1400 L/h låter som att det skulle räcka. Tänker jag fel? (enl sidan jag hittat passar det akvarium 300+90 liter, men har förstått att man inte alltid kan lita på detta).
    Jag är inte jätteduktig på det där, men har läst rekommendationer på allt ifrån 3 ggr volymen/h till 8 (?) ggr. Om man antar att det är helt OK med den lägre rekommendationen så funkar det ju perfekt.

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      En sak vill jag säga om filtrering: överdimensionera. Det blir så mycket enklare att hålla bra vattenkvalité. Man sparar då pengar på medicin och ev nya fiskar och hobbyn blir roligare. Aldrig att jag kör små innerfilter i större kar.

      Kommentar

      • Jenny_E
        • July 2004
        • 661

        #4
        Jag litar inte på ytterfilter sen mitt fick baksug och läckte ut en massa vatten, utan att ens vara ikopplat...

        Pust, varför ta det lugnt när man precis håller på att bli frisk? Nu är det gamla akvariet flyttat, plywoodskiva att ha för att skydda golvet är utsågad, nya akvariet står på plats och alla rötter ligger i blöt.

        Nu får det vara nog för ikväll, roligt det här

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Förutom liter per timme så är det bra med stor filtervolym där bakterier kan härja. Jag skulle rekommendera 5 ggr volymen i cirkulation oavsett fisk. Om du vill ha lungt i vattnet finns många som kan hjälpa dig, men strilrör är poppis.
          Ytterfilter är värt att satsa på för ett så pass stort akvarium, men det kostar ju iofs mer. Det finns också begagnat till mycket bra priser.
          Checking out...

          Kommentar

          • Jenny_E
            • July 2004
            • 661

            #6
            Vad skulle ni rekommendera för ytterfilter då?
            Anledningen till att jag vill ha innefilter är som sagt inte priset i första hand (även om det såklart är en fördel) utan främst att jag känner mig osäker på ytterfiltrena och inte vill riskera att få ut en massa vatten på golvet.

            Kommentar

            • MissB
              • May 2009
              • 502

              #7
              Hej Jenny!

              SKa bli spännande att följa din tråd.

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Här har du ett ytterfilter som duger, du kan ju komplettera framöver med ett innefilter om du vill ha bättre filtrering.


                1300 l/h ger 3,47 gånger volymen.

                Det finns flera filter i stockholm.

                /David
                Checking out...

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Det kommer inte att räcka att filtrera ditt 375 med innerfilterna, om inte du har väldigt få fiskar bara.
                  Det kan bli så att du har för lite filteryta och dom däringa fluvalerna sätter igen relativt snabbt.
                  Om du vill ha något som fungerar bra så köp dig ett nyare ytterfilter av någon av dom kända tillverkarna och läs igenom bruksanvisningen så ska du klara dig utan läckage utan problem.
                  Det finns flera olika bra medel att starta upp bakteriekultur i ett nytt ytterfilter snabbt oxå så man inte måste vänta flera veckor innan man kör igång med fiskar oxå.
                  Det går ju även att montera en s.k filtermodul inne i karet från back to nature och ha en massa biobollar eller filtermatta som material och driva med ett pumphuvud för att få större filteryta utan läckagerisken.

                  Hoppas du uppdaterar tråden med bilder så småningom oxå så den blir roligare att läsa

                  Om du köper slimline bakgrund till karet så finns det även en smalare bit man kan sätta ca:10 cm framför bakrutans bitar och på så vis "bygga" in filter och värmare så dom får plats utan att synas framifrån.
                  Så gjorde jag med mitt 720 liters kar i våras.
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    #10
                    Blir lite orolig när jag ser hur du har ställt upp akvariumet på blocken.

                    Jag skulle överväga att ha en tredje rad med block som stod rakt frmifrån och bak om du förstår hur jag menar

                    Du får väl ta cykeln fram och tillbaka till byggmarkanden några gånger. Ett block i taget borde få plats på pakethållaren
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • Fanbyalperna

                      • September 2005
                      • 752

                      #11
                      Det ser lite ostadigt ut med dina lecablock. Det finns säkert någon du känner som har bil som kan hjälpa dig.
                      Sedan tycker jag att du bör kosta på lite färg till plywoodskivan under akvariet för det ser inte roligt ut nu. Dessutom blir den tåligare mot vatten och lättare att hålla ren.
                      Ett stort ytterfilter är enligt min mening ett måste för att hålla kvaliteten på vattnet. Du verkar vilja ha en hel del fisk.
                      Jag förstår att du har bråtom att få till det nya, men bråttom blir sällan bra. Ta det lugnt och tänk dig för.
                      Har inte alltid rätt, men fel ibland

                      Kommentar

                      • Jenny_E
                        • July 2004
                        • 661

                        #12
                        Ja, lecablocken funderar jag som sagt på. Det känns inte ostadigt men precis som jag skrivit från början så är jag också tveksam. Är det det faktum att de står diagonalt ni är tveksamma till, eller att det bara är 2 staplar?

                        Ang bilder- Lite finns ju i inläggen (länkar, är inte guldmedlem), så mycket mer är det inte att se just nu men självklart kommer bilder!

                        Får kolla upp ytterfilter också då.

                        Fanbyalperna: Hehe, plywoodskivan kommer inte synas (ska hänga ett tyg framför) så det behöver du inte oroa dig för. Håller med om att det inte ser bra ut som det är nu.
                        Jag har inte bråttom egentligen, tvärtom och det kommer få ta den tid det tar. Just därför är tråden gjord också, kanon med andras tankar!
                        All fisk ska ju självklart inte i samtidigt, hur mycket det blir i slutänden beror på hur det ser ut helt enkelt- har lite svårt att tänka mig in i exakt hur mycket som blir lagom. Men verkar det jag skrivit för mycket fisk?

                        Tack för all feedback!

                        Kommentar

                        • Broddan
                          • February 2007
                          • 536

                          #13
                          Jag har ett 421L på två "ben" med leca, tror dock jag har storleken större leca block.

                          Tycker det blev rätt fränt med de på diagonalen!
                          Hälsningar

                          D

                          Kommentar

                          • Jenny_E
                            • July 2004
                            • 661

                            #14
                            Det låter ju bra, då vågar jag nog fylla det som det är nu.

                            Har varit och handlat lite grejer idag, bland annat en ny rot. Satte ut rötterna ungefär som jag tänkt ha det idag för att kolla hur det blir, rätt bra tycker jag (dock saknas det både vatten, sand och växter fortfarande). 1-2 mindre rötter ytterligare ska nog i men de används just nu.
                            Hela: http://img.photobucket.com/albums/v3...s/IMG_2468.jpg
                            Höger: http://img.photobucket.com/albums/v3...s/IMG_2470.jpg
                            Vänster: http://img.photobucket.com/albums/v3...s/IMG_2469.jpg
                            Ni får tåla att rutorna inte är rengjorda än

                            Ska pyssla lite till nu ikväll, fixa ett skynke att täcka lecablocken med och börja tvätta sand. Har förresten en kompis som föreslog att jag skulle klä in varje enskilt lecablock i läder istället, sambon röstade för och jag emot. Jag är diktator så jag vann

                            Kommentar

                            • Saturnus80
                              • October 2009
                              • 943

                              #15
                              Man kan ju bygga innefilter med filtermatta och biobollar som har större filtervolym än ytterfilter.
                              //Daniel

                              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                              23l aqualandscape med dvärgkulor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...