Nybörjarprojekt, 200l, ciklid.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Virros
    • January 2010
    • 488

    #46
    Vad bra att allt har ordnat sig!

    Jag har bokat en 112L med heltäckandeglas.. så betyder det att det kan bli syreproblem för mig med? :o

    Kommentar

    • ImPulse
      • August 2009
      • 203

      #47
      Ursprungligen postat av Virros
      Vad bra att allt har ordnat sig!

      Jag har bokat en 112L med heltäckandeglas.. så betyder det att det kan bli syreproblem för mig med? :o
      Det var inte syreproblem för min del, problemet för min del var bottensubstratet. Valde blästersilikat som botten och eh, det tog död på allt för många fiskar. Efter sandbytet dog 1 eller 2 fiskar ytterligare, jag rengjorde då pump och filter (upptäckte att det satt blästersilikat kvar där) och efter det har inte någon fisk gått bort alls. Malarna lever o mår bra, växterna frodas, och juvelerna har lekt. Så jag är jätteglad.
      65 liter
      220 liter

      Kommentar

      • Virros
        • January 2010
        • 488

        #48
        Jahaa vad bra !

        Kommentar

        • CyberLizard
          • October 2009
          • 165

          #49
          Grattis!
          Projektråd 160L SA

          Kommentar

          • ImPulse
            • August 2009
            • 203

            #50
            Tacktack! Jag vet inte ens vad jag har gjort som fick dom o leka. Det var inget jag siktade på eller försökte få dom att göra. Går o tittar till karet hela tiden och flinar varje gång jag ser romen. Bara o hoppas att några yngel överlever. :]
            65 liter
            220 liter

            Kommentar

            • ImPulse
              • August 2009
              • 203

              #51
              Har hittat en rot jag vill ha. Jag kan inte avgöra vad för träslag det är dock, men jag tror att det är från ett gammalt äppelträd. Jag undrar om det kan vara farligt att använda en sådan rot i akvariet? Tilläggas skall är att denna roten har legat tillsammans med många andra rötter i en kartong i källaren på jobbet de senaste.. 5-10 åren, i princip. Pratade med ett par jobbarkompisar om det och de trodde också det var från ett äppelträd men ingen av oss var helt säkra på det. Hurpass viktigt är det att koka roten? För den är rätt stor, och jag har nog ingen gryta som den går ner i.
              65 liter
              220 liter

              Kommentar

              • ImPulse
                • August 2009
                • 203

                #52
                Det har inte hänt mycket i akvariet sedan jag skrev sist, mestadels pga en olycka min mor hade. Hennes akvarie sprack och ptja, hennes vardagsrum blev mer eller mindre en swimmingpool så hon bad mig ta hand om hennes fiskar. Så jag startade upp mitt mindre kar igen där de nu får gå tills morsan får tillbaka lusten att äga akvarie igen. Hon tappade viljan en aning.

                Med andra ord har mitt fokus legat på ett annat kar. :]
                65 liter
                220 liter

                Kommentar

                • ImPulse
                  • August 2009
                  • 203

                  #53
                  Ujuj, här har jag inte uppdaterat på ett bra tag.

                  För er som såg min tråd ang. bruna alger så vet ni hur det ligger till där, ett problem som jag hoppas ska lösas inom en snar framtid då karet kommit i balans igen. Annars har det inte hänt så mycket, mer än att lite inredning förändrats och invånarantal. Har även byggt in akvariet så det enda man ser är framrutan. Bild på detta kan ses här.

                  Som ni ser så ser karet ganska tomt ut. Därför ska jag imorgon, onsdag, till djuraffären och köpa in fler plantor, mer inredning (främst rötter) och jag ska även se om de fått in några Sewellia lineolata. Invånarna i karet just nu är en röd juvelciklid (en hona, hanen gick bort för någon vecka sedan, okänd anledning då han såg frisk ut, åt som vanligt osv men dagen efter hade gått bort), så en hane ska köpas in så honan inte känner sig så ensam. Plus att jag fick detta paret till lek, även om det inte blev något av rommen. Så jag tänkte ge det ett par försök till, det vore kul att få se ett par röda juvelciklider leka, lägga rom och att det faktiskt dyker upp lite småttingar. :]

                  MEN, mitt största problem nu är att jag måste välja fiskar som inte fullvuxna öronålar kan se som mat. Dvs, fiskar under 5-6cm är inte att tala om. Jupp, tre fullvuxna öronålar bor även i detta karet nu (sedan 2 månader tillbaka) och regerar bottenskiktet. Faktum är att sedan dessa öronålar flyttade in i karet så har jag knappt sett skymten av mina ancistrus, det verkar helt enkelt som om de inte vågar ta sig fram längre, iaf inte under dagtid. Dock är de ju främst nattaktiva, så vad de gör under nätterna vet ju inte jag men eftersom mina ancistrus ofta visade sig även under dagarna, innan öronålarna kom in i bilden, så antar jag att de blivit fegare.
                  Dessa öronålar fick jag ta över efter en släkting vars 1000l-kar inte längre finns. Många anser nog att fullvuxna öronålar, och dessutom tre stycken av dom, är för stora för att bo i ett kar på 220l och till viss del kan jag hålla med men än så länge har de inte visat några tecken på missnöje eller att de mår dåligt av det. Dock kan jag inte förneka att om jag hittar ett bättre hem åt dom så kan jag eventuellt sälja dom för en symbolisk summa.

                  Utöver det är det tomt. En röd juvelciklid och tre fullvuxna öronålar (30cm styck ungefär), och med tanke på öronålarnas storlek och att de regerar bottnen så behöver jag få tag på ett par fiskar som föredrar att hålla sig vid mellan/ytskiktet och som inte är såpass små att de blir fiskmat på en gång. Sewellia lineoatan är inte särskilt stor och håller sig oftast till bottenskiktet men jag har en stark känsla av att öronålarna låter dessa fiskar vara, precis som de låter ancistrus vara då ancistrus är så beniga och taggiga att öronålarna helt enkelt inte tycker om dom.

                  Röd juvelciklid härstammar ju från centrala afrika, men det innebär inte att fler fiskar bör härstamma från samma område. Mitt akvarie är ingen biotop så sett. Däremot är jag svag för ciklider överlag, så om ni har förslag/råd/tips att ge vad gäller framtida fiskval så lyssnar jag gärna till dessa. Juvelcikliden är ju ganska tuff av sig och har även en förmåga att bita sönder fenorna på andra fiskar, främst då fiskar som är mindre än de själva. En tendens som (åtminstone) mitt par visat främst under lek.

                  Tips?
                  65 liter
                  220 liter

                  Kommentar

                  • ImPulse
                    • August 2009
                    • 203

                    #54
                    Inga tips vad gäller fiskval, tydligen. Så jag åker iväg senare idag och kollar upp vad de har för typ av fisk inne. Kanske impulsköper lite kuhlii-ålar till det lilla karet och lite fler kardinaltetror så stimmet blir lite större. Detta gäller det lilla karet alltså.

                    Har ägt pakistanbotior förut och blev helt förälskad i dessa vackra varelser, deras beteende. Jag tror de kan må bra i mitt stora kar så ett par pakistanbotior blir det nog. De har storleken och de kan försvara sig. Vad gäller ciklider så får jag nog lugna mig och fundera mer ingående.
                    65 liter
                    220 liter

                    Kommentar

                    • ImPulse
                      • August 2009
                      • 203

                      #55
                      Bilduppdatering!

                      Lite uppdatering på karet, massa bilder åt er att titta på. NOTERA dock att det är stora bilder, ca 5 meg styck. Tungt o ladda in för en del av er kan hända, så ha det i åtanke.

                      Öronål på jakt efter räka
                      Randig knorrmal
                      Halva karet+randig knorrmal
                      Close-up på den randiga knorrmalen
                      Mittersta delen av karet+knorrmal och öronål
                      Öronål spanar efter föda
                      Öronål tittar ut ut ur sin grotta
                      Helhetsbild över akvariet i dagens läge

                      Och så lägger jag in ett par bilder på mitt lilla kar där det just nu går ett stim på 10 kardinaltetror och tre små ancistrus på 2½-3cm.

                      Kardinaltetror
                      Helhetsbild, lilla akvariet

                      Edit: Ber om ursäkt för den klantigt sågade skivan som ni ser på sista bilden, ska göra det mer noggrant på jobbet när jag får tid. Hade bara 10 minuter fritid när jag sågade till det där.
                      Senast redigerad av ImPulse; 12 December 2010, 16:30.
                      65 liter
                      220 liter

                      Kommentar

                      • ImPulse
                        • August 2009
                        • 203

                        #56
                        Bilderna som är länkade ovan har flyttats, därför fungerar inte de länkarna.

                        MEN, skulle ni vara intresserade av att se hur både mitt lilla kar och det större ser ut i dagens läge så kan ni kika igenom bilderna här, där det finns runt 100 bilder på akvarierna, dess invånare och inredning. Tyvärr får ni klicka er till bilderna, då jag inte kan bifoga bilder osv här i forumet.
                        65 liter
                        220 liter

                        Kommentar

                        • icehacker
                          • December 2010
                          • 1046

                          #57
                          Kan inte se bilderna där heller :/
                          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                          Kommentar

                          • ImPulse
                            • August 2009
                            • 203

                            #58
                            Skumt, fungerar fint för mig och killen som kör FTPn. Någon annan här som inte kan se bilderna?
                            65 liter
                            220 liter

                            Kommentar

                            Arbetssätt...