Nybörjarprojekt, 200l, ciklid.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ImPulse
    • August 2009
    • 203

    Nybörjarprojekt, 200l, ciklid.

    Ohoj.

    Införskaffade ett kar på 200l för ett bra tag sedan, men har inte haft någon bänk till det. I o med jobbet så byggde jag en bänk (eller ett bord, whatever floats your boat) till det och sedan det blev klart jag har varit på jakt efter svart, fin sand. Jag var nere i den lokala djuraffären och pratade med dom, de hade ingen inne då. Detta var förra månaden. Idag när jag kom tillbaka så hade dom fått in några säckar blästersilikat, 30kg för 95 kronor så jag tog en sådan säck. Jag fick ryggskott av att ta hem det men resultatet var värt det.

    Sagt o gjort, hem kom jag, la ner sanden (inte allt dock) i akvariet och började fylla upp det. Bara det tog en timme i o med att jag fyllde det med en hink på 10 liter. Fixade med nya filter till pumpen och körde igång den. Jag har lyckats med att slarva bort "strömriktaren" till den pumpen dock, så vattnet i karet är väldigt strömt. Det finns inte så mycket växter i akvariet, men de få som finns böjer sig lite i strömmens riktning vilket, för mig, får det att verka som om det är lite för strömt. Beror givetvis på fiskarna jag ska ha i karet, vilket jag fortfarande funderar lite på.

    Cyklingen är alltså påbörjad. Jag släppte ner 4-5 neontetror och mina 2 siameser och de ska få gå i det karet i 3-4 veckor nu. Tror mina väderålar i det lilla karet blev väldigt glada över att slippa siameserna eftersom ålarna drog sig undan och började gömma sig ända sedan den dagen jag släppte ner siameserna. Nu är ålarna framme igen. :]

    Jag har fönster bakom akvariet så jag ska införskaffa frigolitskivor i samma storlek som karet och täcka baksidan av det, jag vill givetvis inte ha något direkt solljus in i karet som får algerna att flöda. Den otroligt fula bakgrundsbilden som just nu sitter där ska bytas ut så fort som möjligt. Jag vill ha tag på en BTN-bakgrund men den som ändå hade ekonomin till det.. :]

    Nåväl. Jag har funderat på att införskaffa nyckelhål, kakadua och multispinosa till detta karet och kommer förmodligen inte ha så mycket växter utan mer sten och grottor som skapar gömställen. Med andra ord, amerikanska ciklider ska finnas i detta karet. Det kommer nog inte bli ett komplett biotopkar dock, i o med att jag har lite andra fiskar jag är intresserad av och vill införskaffa, bland annat en sewellia lineolata.
    Tyvärr har jag inga bra bilder att visa just nu (vilket i sig gör tråden lite tråkigare), som ni ser är det mobilkamera. Ska se om jag kan låna systers digitalkamera någon dag och försöka ta några bra bilder, jag är ingen expert på att fota akvarier dock så tips vore trevligt. Även mer tips ang. fiskvalet, jag har en äldre tråd där jag frågade om lite tips. Men ju fler desto bättre. Tips vad gäller allting egentligen. :]

    Jag kommer uppdatera tråden så fort några förändringar sker. Nya fiskar, ny inredning osv. Men just nu ska jag bara se till så karet körs in ordentligt.

    [img=http://img689.imageshack.us/img689/8649/bild0102.th.jpg]

    Edit: Insåg nu att topicen var lite konstig. Kommer ju inte bli ett "renodlat" ciklidkar, även om det är ciklider jag vill fokusera mig på. :]
    Senast redigerad av ImPulse; 27 November 2009, 19:26.
    65 liter
    220 liter
  • travianplayer
    • October 2009
    • 1201

    #2
    Ursprungligen postat av ImPulse
    Ohoj.

    Införskaffade ett kar på 200l för ett bra tag sedan, men har inte haft någon bänk till det. I o med jobbet så byggde jag en bänk (eller ett bord, whatever floats your boat) till det och sedan det blev klart jag har varit på jakt efter svart, fin sand. Jag var nere i den lokala djuraffären och pratade med dom, de hade ingen inne då. Detta var förra månaden. Idag när jag kom tillbaka så hade dom fått in några säckar blästersilikat, 30kg för 95 kronor så jag tog en sådan säck. Jag fick ryggskott av att ta hem det men resultatet var värt det.

    Sagt o gjort, hem kom jag, la ner sanden (inte allt dock) i akvariet och började fylla upp det. Bara det tog en timme i o med att jag fyllde det med en hink på 10 liter. Fixade med nya filter till pumpen och körde igång den. Jag har lyckats med att slarva bort "strömriktaren" till den pumpen dock, så vattnet i karet är väldigt strömt. Det finns inte så mycket växter i akvariet, men de få som finns böjer sig lite i strömmens riktning vilket, för mig, får det att verka som om det är lite för strömt. Beror givetvis på fiskarna jag ska ha i karet, vilket jag fortfarande funderar lite på.

    Cyklingen är alltså påbörjad. Jag släppte ner 4-5 neontetror och mina 2 siameser och de ska få gå i det karet i 3-4 veckor nu. Tror mina väderålar i det lilla karet blev väldigt glada över att slippa siameserna eftersom ålarna drog sig undan och började gömma sig ända sedan den dagen jag släppte ner siameserna. Nu är ålarna framme igen. :]

    Jag har fönster bakom akvariet så jag ska införskaffa frigolitskivor i samma storlek som karet och täcka baksidan av det, jag vill givetvis inte ha något direkt solljus in i karet som får algerna att flöda. Den otroligt fula bakgrundsbilden som just nu sitter där ska bytas ut så fort som möjligt. Jag vill ha tag på en BTN-bakgrund men den som ändå hade ekonomin till det.. :]

    Nåväl. Jag har funderat på att införskaffa nyckelhål, kakadua och multispinosa till detta karet och kommer förmodligen inte ha så mycket växter utan mer sten och grottor som skapar gömställen. Med andra ord, amerikanska ciklider ska finnas i detta karet. Det kommer nog inte bli ett komplett biotopkar dock, i o med att jag har lite andra fiskar jag är intresserad av och vill införskaffa, bland annat en sewellia lineolata.
    Tyvärr har jag inga bra bilder att visa just nu (vilket i sig gör tråden lite tråkigare), som ni ser är det mobilkamera. Ska se om jag kan låna systers digitalkamera någon dag och försöka ta några bra bilder, jag är ingen expert på att fota akvarier dock så tips vore trevligt. Även mer tips ang. fiskvalet, jag har en äldre tråd där jag frågade om lite tips. Men ju fler desto bättre. Tips vad gäller allting egentligen. :]

    Jag kommer uppdatera tråden så fort några förändringar sker. Nya fiskar, ny inredning osv. Men just nu ska jag bara se till så karet körs in ordentligt.

    [img=http://img689.imageshack.us/img689/8649/bild0102.th.jpg]

    Edit: Insåg nu att topicen var lite konstig. Kommer ju inte bli ett "renodlat" ciklidkar, även om det är ciklider jag vill fokusera mig på. :]

    någon mer växt kanske och mycket mer röter och sten! annars så var sandan enligt mig fin
    Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

    Kommentar

    • ImPulse
      • August 2009
      • 203

      #3
      Ursprungligen postat av travianplayer
      någon mer växt kanske och mycket mer röter och sten! annars så var sandan enligt mig fin
      Jag vill ju ha ett välplanterat akvarium, men samtidigt sjunker urvalet av ciklider ganska kraftigt om jag vill ha växter också. Nu har jag ju funderat på de tre ciklidarterna nämnda innan ett bra tag, och skaffar jag bara tåligare växter så kan det nog gå bra ändå.
      65 liter
      220 liter

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #4
        Det ser ju rätt tomt ut, men det kommer säkert ändras med tiden. Det ända jag tycker är lite synd, det är det svarta gruset, men det kanske är en smaksak

        Kommentar

        • ImPulse
          • August 2009
          • 203

          #5
          Ursprungligen postat av Andrém
          Det ser ju rätt tomt ut, men det kommer säkert ändras med tiden. Det ända jag tycker är lite synd, det är det svarta gruset, men det kanske är en smaksak
          Det kommer att ändras med tiden. Garanterat. Det är väldigt tomt just nu. Men å andra sidan har det bara varit igång sedan 15-tiden idag och jag köpte inte in några nya växter/stenar. Men det kommer. :]
          65 liter
          220 liter

          Kommentar

          • ImPulse
            • August 2009
            • 203

            #6
            Jag funderar på att låta en av mina svärdbärare gå ner i det stora karet, men är väldigt osäker på om huruvida det blir för mycket fisk nu i början. Jag vill inte släppa ner för mycket och få problem senare utan tar det hellre väldigt lugnt i början. MEN, anledningen till att jag tänker på detta just nu är för att jag har tre stycken svärdbärare i mitt mindre kar, 2 honor och en hane. Ena honan är gravid sedan säkert 2 månader tillbaka. Jag skapade en tråd om det och frågade lite hur jag skulle sköta om henne eftersom hon, just då, såg ut att vara väldigt nära att släppa ut sina yngel. Hon är fortfarande lika tjock och den svarta "trekanten" vid analfenan syns väldigt, väldigt väl. Framför allt i jämförelse med den andra honan. Men som ni säkert förstått av inlägget så har hon inte släppt ut sina yngel än och jag tror det kan bero på att hon inte känner sig säker nog att göra det trots att det lilla karet har gott om växter och gömställen att lägga yngel vid. Hon har hållit inne på de där ynglena länge nu, men hon ser ut att må bra och verkar inte lida på något sätt. På ett sätt är det ironiskt hur hon väntar på rätt stund o plats att lägga ut sina yngel säkert, när hon ändå är en av de som kommer äta upp dom. Så sett är det kanske en nackdel att släppa ner henne i det större karet, för som ni kanske sett på bilden i första inlägget så är det väldigt tomt där just nu och det finns bara några fåtal gömställen. Dock är karet ganska mycket större och det finns inga fiskar större än henne i det isf.

            Så, lite tips om huruvida jag ska släppa ner den gravida honan (och enbart henne) i det stora karet och se om hon släpper ut några yngel eller om jag ska vänta vore tacksamt.
            65 liter
            220 liter

            Kommentar

            • JacobT
              • January 2009
              • 573

              #7
              lite rötter skulle var bra och snyggt
              ><(((*>
              *> MVH jacob
              ><(((*>

              Kommentar

              • ImPulse
                • August 2009
                • 203

                #8
                Rötter är på gång. :] Var nere o hämtade en ny växt (trist nog minns jag inte namnet, någon Anubis tror jag?) och en större sten/grotta. Det är inte lika tomt nu som det var innan, men det kommer bli mer givetvis. Rullande projekt där saker kommer in i akvariet i takt med pengarna. :]

                65 liter
                220 liter

                Kommentar

                • PlatyYngel
                  • January 2006
                  • 1105

                  #9
                  Hur gick det med svärdbäraren? Om hon fortfarande inte har släppt ynglen kanske du skulle flytta henne ändå? Stress kan sätta igång dem också...
                  / Marcus

                  Kommentar

                  • ImPulse
                    • August 2009
                    • 203

                    #10
                    Ursprungligen postat av PlatyYngel
                    Hur gick det med svärdbäraren? Om hon fortfarande inte har släppt ynglen kanske du skulle flytta henne ändå? Stress kan sätta igång dem också...
                    Jag flyttade över henne till det stora karet senare samma kväll då jag skrev inlägget om det, så hon är ensam svärdbärare i det karet nu. Hon verkar må bra, inga märkbara förändringar i hennes beteende. Men vad jag sett så har hon inte släppt några yngel än, hon är lika tjock som hon varit nu de senaste månaderna.
                    65 liter
                    220 liter

                    Kommentar

                    • ImPulse
                      • August 2009
                      • 203

                      #11
                      Jag kom på att jag hade en gammal spegel liggandes. Tog måtten på den och det stämde nästan överens med karet, det fattades ett par cm på längd o bredd. Men jag satte fast spegeln på karets baksida, provisoriskt för o se hur det blev. Och nu har jag bestämt mig för att försöka få tag på en spegel som är i storlek med karet, för jisses vilket "djup" det blev.
                      65 liter
                      220 liter

                      Kommentar

                      • JacobT
                        • January 2009
                        • 573

                        #12
                        Ursprungligen postat av ImPulse
                        Och nu har jag bestämt mig för att försöka få tag på en spegel som är i storlek med karet, för jisses vilket "djup" det blev.
                        kommer att bli snyggt
                        ><(((*>
                        *> MVH jacob
                        ><(((*>

                        Kommentar

                        • Saturnus80
                          • October 2009
                          • 943

                          #13
                          Jag tror att kakaduorna och nyckelhålscikliderna kommer att känna sig stressade med så lite växter, fler växter som javaormbunke, vallisneria och kanske crinum som alla är tåliga växter som inte äts av växtätare.
                          Om du ska skaffa sewellia Lineolata, rekomenderar jag 3-4st. Dom är rätt tråkiga ensamma.
                          //Daniel

                          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                          23l aqualandscape med dvärgkulor

                          Kommentar

                          • ImPulse
                            • August 2009
                            • 203

                            #14
                            Ursprungligen postat av Saturnus80
                            Jag tror att kakaduorna och nyckelhålscikliderna kommer att känna sig stressade med så lite växter, fler växter som javaormbunke, vallisneria och kanske crinum som alla är tåliga växter som inte äts av växtätare.
                            Om du ska skaffa sewellia Lineolata, rekomenderar jag 3-4st. Dom är rätt tråkiga ensamma.
                            Tack för tipsen vad gäller växterna. Som jag nämnt innan så kommer jag att plantera mer växter, precis som med grottor o annat. Med tanke på min begränsade ekonomi så tar det lite tid att fixa i ordning allt.

                            Jag fick en otrevlig överraskning när jag vaknade idag. En ancistrus, en neontetra och den sista siamesen hade dött under natten. De visade inga tecken på att de mådde dåligt igårkväll innan jag gick o la mig så det har hänt hastigt. Ingen av dom hade tappat särskilt mycket färg heller så jag upptäckte det nog ganska fort ändå.

                            Jag använde stickor till att testa efter GH, KH, pH, NO2 och NO3.

                            pH: Ca 7.0
                            KH: Mellan 6-10ºd
                            GH: Svårt att läsa av detta. Det är 4 punkter på stickan så att säga, 3 av dom visar att värdena är OK, det översta visar att det är väldigt högt.
                            NO2/mg: 0
                            NO3/mg: 0.

                            Temperaturen ligger på 22-23 grader.

                            Testade pH-värdet med dropptest också och det visar samma som stickan. Bara ett litet säkerhetstest så att säga. Jag vet inte vad som orsakat denna hastiga döden på 3 fiskar. Någon som har en aning?
                            65 liter
                            220 liter

                            Kommentar

                            • Andrém
                              • October 2009
                              • 1247

                              #15
                              Jag skaffade 1+3 (1 hanne och 3 honor) kakadua ciklider i förrigår och så skaffade jag 1+1 hongsloi ciklider. Kort sagt så är kakduorna förjävliga små fiskar och jagar dom flesta så fort dom kommer ens nära, speciellt hongsloi cikliderna. Fundera noga på om du vill ha kakaduor, dom verkar vara mer problem än vad dom är värda.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...