160L sällskap?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjornsson
    • January 2008
    • 480

    #61
    Hej Jim!
    Så du har också akvarie, vi med har skaffat =)
    Ett mindre på ca 50L och ett större på 100L.
    Kul att de ynglar utav sig lite
    200L Nystart

    Kommentar

    • Jim_J
      • October 2009
      • 254

      #62
      Tja!
      Kul med fler byhålebor som håller till här
      Håller på att fixa iordning ett 350l också, men det kan nog dra ut på tiden lite
      Vad har ni för fiskar i era kar?
      160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
      350L Diskus
      160L Vattenskalle (lejonhuvud)

      Kommentar

      • bjornsson
        • January 2008
        • 480

        #63
        Vi har ett 47Lmed två slöjstjärtar och en "städare" och ett på 102L med 6 hongi för tillfället, ska ner några fler men vet inte omdet blir golden eller något annat. Men är redan sugen på ett större fast man nyss börjat =)

        Här är lite bilder.
        Senast redigerad av bjornsson; 24 January 2010, 19:54.
        200L Nystart

        Kommentar

        • Jim_J
          • October 2009
          • 254

          #64
          Dags för en liten uppdatering här!
          Har funderat en del på vilken stimfisk jag vill ha i 350-karet när det är klart, och hittade rödmunnstetror när jag var i stan idag. Köpte 13 st och stoppade ner i 160-karet, och jävlar vad fina de är! Om de stimmar lika bra fortsättningsvis kommer det att bli ett rejält stim sådana i stora karet senare! Bilden gör dem tyvärr inte alls rättvisa, då de är snabba som fasen
          Bifogade filer
          160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
          350L Diskus
          160L Vattenskalle (lejonhuvud)

          Kommentar

          • Jim_J
            • October 2009
            • 254

            #65
            En bild på snyggingarna:
            Bifogade filer
            160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
            350L Diskus
            160L Vattenskalle (lejonhuvud)

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #66
              tycker det var en jädra snygg bild på rödmunnarna..man ser verkligen ett de stimmar

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #67
                mycket läckra
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                • Jim_J
                  • October 2009
                  • 254

                  #68
                  I förrgår dog en av fjärilshanarna. Vet inte riktigt varför, men han kn nog ha varit stressad då han mer eller mindre blivit "hackkycklingen" i karet. Fick aldrig vara ifred av den dominanta honan.
                  Igår åkte jag och köpte en ny fjärilskille, en ritkigt stor fin och grann grabb!
                  Dock så visade det sig att den dominanta honan är ungefär som mitt ex, ingen fin flicka... Hon övergav genast sin hanne och föll i den store killens famn Det verkar som att den övergivna hannen har tagit emot den ensamma honan som partner nu, så slutet gott, allting gott
                  Bifogade filer
                  160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                  350L Diskus
                  160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    #69
                    Stackars...och grattis
                    Tjusiga dom är.
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • Jim_J
                      • October 2009
                      • 254

                      #70
                      Idag flyttades detta karet in till sovrummet, och när jag ändå hade det så gott som tomt passade jag på att göra mig av med den gräsliga bakgrunden. Nu sitter det svart film från biltema, och jäklar vilken skillnad det blev! Tokbra med svart bakgrund!

                      Invånarmässigt har det inte hänt så mycket, förutom att en kakaduahona finns i karet nu. Hade även en hane som visade sig vara sjuk, och även smittade ner mina fjärilar så det bara finns en hona kvar av dem nu
                      ett par endler flyttade in för ett par månader sedan, som nu är hur många som helst. Hoppades på att det skulle vara bra levandeföda till cikliderna, men endlersyngel smakar tydligen inte alls gott...

                      Nu när det börjar vara dags att starta upp 350L karet så kommer jag ta fjäril + kakadua + rödmunnar & pansarmalar från detta kar.
                      Vet inte riktigt vad jag vill ha i det här karet, men funderar på antingen lejonhuvud eller paletter. Vill ha en intressant ciklid med riktigt bra och rolig yngelvård. Någon som har nåt tips?
                      160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                      350L Diskus
                      160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                      Kommentar

                      • Jim_J
                        • October 2009
                        • 254

                        #71
                        nä, nu har jag bestämt mig för att detta ska få en makeover och bli västafrikanskt. satt uppe och läste om lejonskallarna till kl. 5 imorse, sedan upp och jobba 7 på morgonen. vad gör man inte för hobbyn
                        lirar paletter, lejonhuvud och ex. kongotetra bra ihop? någon annan tetra som skulle kunna funka utan att bli mat? är kombinationen ok för ett akvarie i denna storlek?

                        Drar igång en ny projekttråd så fort jag kommer igång. först ska befolkningen få flytta till 350L minus några som ska adopteras bort.
                        160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                        350L Diskus
                        160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                        Kommentar

                        • Pickles
                          • October 2009
                          • 1155

                          #72
                          Jag har ingen aning om hur paletter och lejon passar ihop, och därmed ingenting konstruktivt att komma med per se... men jag tycker att kombon låter förbaskat intressant! Särskilt om du kan få tag på någon av de 'mindre vanliga' paletterna.
                          Då kan du säkert bli av med ynglen dessutom.

                          Som en passus kan tilläggas att den Gula kongon är riktigt, riktigt snygg om du har trubbel med att välja tetra! ; )


                          - Jag hoppas också att det går bättre med fjärilarna framöver. De är sådana pärlor!-
                          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                          ~25l vatten

                          Kommentar

                          • Jim_J
                            • October 2009
                            • 254

                            #73
                            Ursprungligen postat av Pickles
                            Jag har ingen aning om hur paletter och lejon passar ihop, och därmed ingenting konstruktivt att komma med per se... men jag tycker att kombon låter förbaskat intressant! Särskilt om du kan få tag på någon av de 'mindre vanliga' paletterna.
                            Då kan du säkert bli av med ynglen dessutom.
                            Jag vill så gärna tro att det går bra att ha dem tillsammans! Har lagt frågan under "afrikanska ciklider" också, så vi får se vad zoopets samlade expertis säger måste jag välja så ska jag köra på lejonen.

                            Ursprungligen postat av Pickles
                            Som en passus kan tilläggas att den Gula kongon är riktigt, riktigt snygg om du har trubbel med att välja tetra! ; )
                            Tack för tipset! De var riktigt snygga! hoppas jag kan få tag på dem här i närheten, annars så är ju vanliga kongotetran också snygg


                            Ursprungligen postat av Pickles
                            - Jag hoppas också att det går bättre med fjärilarna framöver. De är sådana pärlor!-
                            Tack så mycket Jag kommer inte ge upp fjärilarna, det kommer bo 1-2 par i 350L framöver. De är så underbara
                            160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                            350L Diskus
                            160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                            Kommentar

                            • Pickles
                              • October 2009
                              • 1155

                              #74
                              Jag har läst den andra diskussionen och helt uppenbart är den samlade expertisen av åsikten att det är en.... dysfunktionell kombo. Damned synd, men å andra sidan verkar lejonen vara härliga och personliga så det kan inte gärna misslyckas även om du skippar paletterna ; )

                              De är urläckra! Nu vet jag inte vilken butik du beställer ifrån, men akvariecenter i Luleå har toppenservice ifall du har möjlighet att åka in dit och handla. De önskar till och med god helg via mail när man skickat efter fisk - det du!
                              *ler* Men absolut. Den vanliga kongon är också jättefin. ^^

                              Mycket, mycket personliga kräk, och du verkar ha sådana fina exemplar. Ska de bo med diskusarna?
                              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                              ~25l vatten

                              Kommentar

                              • VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

                                #75
                                De där römunnarna var fantastiska, kan nog bli ett gäng om man startar ett passande kar!
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                                Kommentar

                                Arbetssätt...