160L sällskap?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jim_J
    • October 2009
    • 254

    160L sällskap?

    Hejsan!

    Efter att ha suttit här på forumet och läst i flera månaders tid tänkte jag att det kan vara dags att presentera mig och mitt akvarium.
    Jim är namnet, 26 år gammal och bor i en liten by i norrlands inland.
    Kan ju börja med att dra historien bakom att det står ett 160L akvarium i mitt vardagsrum just nu:

    Min käre gamle far höll på en hel del med akvarium när jag var liten. Han hade ett ca 500 liter stort kar som genom åren haft en hel del olika invånare i form av diskus, ciklider, fisksoppa m.m. och även jag hade några små akvarium som "liten". Intresset försvann däremot i tonåren och har legat latent sedan dess.
    Har blivit med sambo nu, och hon har alltid haft akvarium i sitt hemland och så kom önskemålet om att vi skulle skaffa ett. Mitt svar blev något i stil med "Njäee, det tar ju sån tid, och vi har ju ingen plats. senare kanske....."
    Började fundera lite och kom ihåg vilken glädje man kan ha av ett akvarium, och så är det ju snyggt också... Blocket började gås igenom efter begagnade kar, och så hittade jag Zoopet. Blev som besatt och satt vid datorn mest hela tiden för att hitta ett lämpligt kar som vi kunde få plats med.
    Hittade så småningom ett 160L akvastabil komplett med fisksoppa och allting som vi slog till på.
    Besättningen vi fick med löd enligt följande:
    3x platy
    2x pansarmal
    3x kardinaltetra
    2x scalar
    2x siamesisk algätare
    3x skitstora guldbarber (gett bort nu)

    Efter att vara säker på att karet var stabilt så köpte vi 10 till kardinaltetror och 4 pansarmalar och 2 ancistrus +5 guppy som övermakten tvingade till sig.
    Tyvärr visade det sig att pansarmalarna bar på någon sjukdom som vi drabbats av nu, men mer om det står i sjukdomsdelen av forumet.

    Nu är ju frågan, vad ska vi ha i detta karet när det är friskt och stabilt igen? är ganska nöjd som det är, men platysarna ska nog väck, eventuellt siameserna också. Scalarerna tänkte jag ge bort när de växt på sig lite.
    Är sugen på någon ciklid av något slag, men vad finns det för arter som är lämpliga i ett ganska litet sällskapsakvarium med mycket växkter?

    Planer finns redan för ett större kar, men övermakten skakade på huvudet när jag kom med idén att vi skulle slänga ut storbildsteven för att få plats med ett större kar Men vi får se vad som händer

    Hur som helst, här kommer lite bilder på karet som det ser ut nu:
    http://www.writerscorner.nu/akvarium/1.jpg helhetsbild
    http://www.writerscorner.nu/akvarium/2.jpg vänster sida
    http://www.writerscorner.nu/akvarium/3.jpg höger sida

    MVH Jim
    160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
    350L Diskus
    160L Vattenskalle (lejonhuvud)
  • JacobT
    • January 2009
    • 573

    #2
    snyggt
    ><(((*>
    *> MVH jacob
    ><(((*>

    Kommentar

    • Ancristus <3
      • July 2009
      • 277

      #3
      Väldigt fint
      Har du tänkt att köra SA eller ska du forsätta med sällskapskar?
      I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

      Kommentar

      • Jim_J
        • October 2009
        • 254

        #4
        Tack ska ni ha

        Det lutar åt att köra mer åt SA hållet mest för att det blir enklare att hålla bra vattenvärden för alla fiskar än att behöva kompromissa för att alla ska trivas "någorlunda".
        Fisktips är hur som helst väldigt välkomna då jag i stort sett bara haft sällskapsfiskar förr och har noll erfarenhet
        160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
        350L Diskus
        160L Vattenskalle (lejonhuvud)

        Kommentar

        • Andrém
          • October 2009
          • 1247

          #5
          Ursprungligen postat av Jim_J
          Tack ska ni ha

          Det lutar åt att köra mer åt SA hållet mest för att det blir enklare att hålla bra vattenvärden för alla fiskar än att behöva kompromissa för att alla ska trivas "någorlunda".
          Fisktips är hur som helst väldigt välkomna då jag i stort sett bara haft sällskapsfiskar förr och har noll erfarenhet
          Antar att du menar Sällskapsakvarium när du skrev SA? SA har ju många beteckningar men här används det för Sydamerika (vad jag vet)

          Kommentar

          • travianplayer
            • October 2009
            • 1201

            #6
            vet ej om det går men jag är helt såld på sorgmanteltetra jättefin fisk!
            Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

            Kommentar

            • Jim_J
              • October 2009
              • 254

              #7
              Nja, menade faktiskt SA som i SydAmerika
              Sitter och går igenom artbeskrivningarna nu och kikar igenom vad jag kan ha i mitt kar, men det finns ju så mycket fina fiskar....
              160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
              350L Diskus
              160L Vattenskalle (lejonhuvud)

              Kommentar

              • travianplayer
                • October 2009
                • 1201

                #8
                Ursprungligen postat av Jim_J
                Nja, menade faktiskt SA som i SydAmerika
                Sitter och går igenom artbeskrivningarna nu och kikar igenom vad jag kan ha i mitt kar, men det finns ju så mycket fina fiskar....
                jag kan dedära med SA bättre än du tror men du har ju siamesiska algätare
                Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

                Kommentar

                • travianplayer
                  • October 2009
                  • 1201

                  #9
                  sorgmanteltetra är en SA fisk titta själv! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433&SOK=1
                  Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

                  Kommentar

                  • Jim_J
                    • October 2009
                    • 254

                    #10
                    Sorgmaneltetran är verkligen jättefin, men har redan ett stim med kardinaltetror. vill inte få ett överbefolkat kar, fast det är väldigt lätt hänt.. Skulle jag vilja skaffa en till stimfisk skulle det bli bilukar, så jäkla häftiga firrar
                    160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                    350L Diskus
                    160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                    Kommentar

                    • Jim_J
                      • October 2009
                      • 254

                      #11
                      jepp, siameserna ska antagligen få flytta lite senare. de vill väl dessutom vara betydligt fler än 2 egentligen?

                      Att fiskarna ska vara SA är absolut inget jättestort krav för min del, men det underlättar för skötseln. Den absolut viktigaste saken i val av fisk, för mig, är att de ska trivas tillsammans.
                      160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                      350L Diskus
                      160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                      Kommentar

                      • Andrém
                        • October 2009
                        • 1247

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jim_J
                        jepp, siameserna ska antagligen få flytta lite senare. de vill väl dessutom vara betydligt fler än 2 egentligen?

                        Att fiskarna ska vara SA är absolut inget jättestort krav för min del, men det underlättar för skötseln. Den absolut viktigaste saken i val av fisk, för mig, är att de ska trivas tillsammans.
                        Siameserna kan gå själv vad jag vet, jag har själv 3 stycken som simmar runt friskt i mitt akvarium

                        Hur menar du att fiskar från Syd Amerika underlättar skötseln av ett akvarium? eller förstod jag dig fel?

                        Kommentar

                        • Jim_J
                          • October 2009
                          • 254

                          #13
                          Ursprungligen postat av Andrém
                          Siameserna kan gå själv vad jag vet, jag har själv 3 stycken som simmar runt friskt i mitt akvarium

                          Hur menar du att fiskar från Syd Amerika underlättar skötseln av ett akvarium? eller förstod jag dig fel?
                          Okej, har för mig att jag läst någonstans att de trivs bäst i grupp, men kan inte se att mina mår dåligt heller Dock kan de kanske behöva mer plats att sträcka ut lite på.

                          Anledningen att jag fått för mig att det är lättare att få alla fiskar att trivas om de kommer från ungefär samma plats i världen är att de har väl i stort sett samma krav på temperatur, surhet, inredning m.m?
                          Det blir väl t.ex. svårt att få till en miljö som passar både malawiciklider & SA?
                          Därav inte att den ena biotopen är lättare än den andra, men "mixar" kan nog kanske bli lite svårare om de inte har liknande förhållanden.
                          Kan ju ha fått det hela om bakfoten
                          160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                          350L Diskus
                          160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                          Kommentar

                          • Andrém
                            • October 2009
                            • 1247

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jim_J
                            Okej, har för mig att jag läst någonstans att de trivs bäst i grupp, men kan inte se att mina mår dåligt heller Dock kan de kanske behöva mer plats att sträcka ut lite på.

                            Anledningen att jag fått för mig att det är lättare att få alla fiskar att trivas om de kommer från ungefär samma plats i världen är att de har väl i stort sett samma krav på temperatur, surhet, inredning m.m?
                            Det blir väl t.ex. svårt att få till en miljö som passar både malawiciklider & SA?
                            Därav inte att den ena biotopen är lättare än den andra, men "mixar" kan nog kanske bli lite svårare om de inte har liknande förhållanden.
                            Kan ju ha fått det hela om bakfoten
                            Ah, du menade så :P jag uppfattade det som om att det skulle bli enklare att hålla rent med SA fiskar men det finns massor med olika miljöer i SA också

                            Kommentar

                            • Jim_J
                              • October 2009
                              • 254

                              #15
                              Ursprungligen postat av Andrém
                              Ah, du menade så :P jag uppfattade det som om att det skulle bli enklare att hålla rent med SA fiskar men det finns massor med olika miljöer i SA också
                              Hehehe... Nja, riktigt så stora förhoppningar har jag väl inte

                              Har läst lite i din projekttråd nu, och även skummat igenom lite i MaxB's trådar, och det blir nog en variant av SA som jag ska köra. Massor med rötter och växter. Ev. ett litet stenröse i ett hörn också. Men jag skyndar långsamt, måste ju få bort sjukdomen ur karet först
                              160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                              350L Diskus
                              160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...