160L sällskap?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #16
    Ursprungligen postat av Jim_J
    Hehehe... Nja, riktigt så stora förhoppningar har jag väl inte

    Har läst lite i din projekttråd nu, och även skummat igenom lite i MaxB's trådar, och det blir nog en variant av SA som jag ska köra. Massor med rötter och växter. Ev. ett litet stenröse i ett hörn också. Men jag skyndar långsamt, måste ju få bort sjukdomen ur karet först
    Använd MaxB som inspiration, mitt akvarium är inget att hänga i julgranen direkt plus att min ska göras om väldigt mycket början av nästa vecka

    Släng upp lite bilder eller ritningar hur du har tänkt dig att inreda det

    Kommentar

    • Jim_J
      • October 2009
      • 254

      #17
      Har plöjt igenom massor med "inspirationstrådar" nu, det är ju ett heltidsjobb!
      Stilen jag tänkt mig med karet framöver är 2 - 3 större rötter i bakkant på karet och några mindre längre fram. I bakre högra hörnet tänkte jag mig kanske en hög med sten som i sig får bilda en grupp med mindre grottor.

      Kollade på blocket nu och hittade denna: http://www.blocket.se/jamtland/Akvar...9.htm?ca=3&w=1
      Är det ett bra pris på rötter? Ser ju ganska stora ut...
      160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
      350L Diskus
      160L Vattenskalle (lejonhuvud)

      Kommentar

      • wallström
        • March 2009
        • 1092

        #18
        FJärilscilkider kanske?
        Emil

        Kommentar

        • Jim_J
          • October 2009
          • 254

          #19
          Ursprungligen postat av wallström
          FJärilscilkider kanske?
          Satt precis och kikade på dem faktiskt, grymt fina fiskar! Hur många par kan vara lämpligt att ha i ett kar på 160L? Kan man ha mer än ett? Är de aggressiva gentemot andra fiskar eller mot andra fjärilar?

          Nä, nu är det nog dags att gå och lägga sig om man ska ta sig upp imorgon... Men det är svårt att slita sig
          160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
          350L Diskus
          160L Vattenskalle (lejonhuvud)

          Kommentar

          • Jim_J
            • October 2009
            • 254

            #20
            Har slutat med medicineringen sedan några dagar tillbaka, gjort två större vattenbyten ca 50% vardera och filtrerat genom aktivt kol. Till filtret hade jag klippt till en massa kuber av grov filtermatta som fått ligga tillsammans med de gamla filtren i en hink och bubblat. Använde lite av de gamla, så hoppas det kommer "boosta" filterbakterierna lite. Har nu denna filteruppsättningen i mitt fluval 305: förfilter i form av grov filtermatta runt insugskorgen, i själva filtret sitter en grov filtermatta på ca 25x16x5 cm där det orginal satt 4 små tätare mattor. i nedersta och mittersta korgen har jag filtermattskuber, och i översta fluvals porösa makaroner. Visst borde väl det kunna fixa filtreringen riktigt bra när bakterierna börjat frodas?

            Har även flyttat ut en guppy som inte riktigt ville bli frisk, utan snarare sämre till en egen balja. Hon simmar som med stjärten neråt hela tiden, och de sista dagarna har hon knappt simmat alls. Har inga större förhoppningar om henne, men det skulle ju vara kul om hon blir frisk igen...

            Angående vilka ciklider jag ska ha senare kan jag inte bestämma mig! Antingen kör jag på SA och väljer fjärilsciklider, eller så fortsätter jag med sällskapsstuket och tar paletter istället. Hjälp mig, vilka är roligast och lättast att hålla???

            Men nu är det väl dags att lägga ut lite bilder igen, så här är några jag lyckades få på invånarna idag. En åtel med zucchini var enda sättet att få dem stilla
            Slänger även upp en bild på den blivande räkvasen! Just nu går en gravid guppy i vasen, tanken är att ynglen som förhoppningsvis kommer snart ska få "köra in" vasen. Kommer en annan projekttråd om denna senare, eller man kanske ska göra en två-i-en tråd? Kan man ändra rubriken på tråden på något vis?

            http://www.writerscorner.nu/akvarium/4.jpg Ancistrus hona
            http://www.writerscorner.nu/akvarium/5.jpg Ancistrus hane i favoritgömstället
            http://www.writerscorner.nu/akvarium/6.jpg Honan igen
            http://www.writerscorner.nu/akvarium/7.jpg Siamesisk algätare
            http://www.writerscorner.nu/akvarium/8.jpg Honan... Igen... Linslus?
            http://www.writerscorner.nu/akvarium/9.jpg "räkvas"
            160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
            350L Diskus
            160L Vattenskalle (lejonhuvud)

            Kommentar

            • Jim_J
              • October 2009
              • 254

              #21
              Tjohooo!!! Trodde att räkorna jag hade i karet skulle dö av baktopuren, men har sett iallafall 2 överlevare!! Hoppas det är en hona och en hane så de kanske blir fler igen
              160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
              350L Diskus
              160L Vattenskalle (lejonhuvud)

              Kommentar

              • Jim_J
                • October 2009
                • 254

                #22
                Sitter och letar efter rötter till vettigt pris, och ringde på annonsen som jag länkade till tidigare. Tyvärr var rötterna JÄTTESTORA, ca 65 cm höga...
                Någon som har något tips på var man kan hitta billiga rötter i östersund / sundsvall?
                160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                350L Diskus
                160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                Kommentar

                • Jim_J
                  • October 2009
                  • 254

                  #23
                  Imorgon blir det till att åka till Östersund och slå till på lite fler och större rötter..

                  Tänkte också passa på att köpa mitt livs första ciklider! Här behöver jag verkligen hjälp!
                  Har fastnat för fjärilscikliden, men också för palettciklid... Hur fan ska jag göra? På ett vis vore det kul att köra på SA-tema, men samtidigt så verkar det som att Paletten kanske är enklare att hålla iaf om man kollar på artbeskrivningarna? Någon annan ciklid som vore lämplig för en nybörjare?
                  Vojne, vojne.... Snälla, hjälp mig!
                  160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                  350L Diskus
                  160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                  Kommentar

                  • Saturnus80
                    • October 2009
                    • 943

                    #24
                    Alla små och nästan alla andra ciklider är revirhävdande, så det kommer du nog inte undan. Jag tycker att det är rätt charmigt och gör cikliderna roliga att titta på. Du har ju mycket växter som dom andra fiskarna kan gömma sig i. Paletterna är som sagt lätta och yngel är nästan mer regel än undantag, dessutom är dom väldigt snygga. Fjärilciklider är ju svåra att få yngel på eftersom dom vill ha låg ph och hårdhet, men det betyder inte att dom inte kommer att leka för det.
                    Jag är svag för fjärilarna, så jag röstar på dom, kanske boliviansk som är lättare.
                    //Daniel

                    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                    23l aqualandscape med dvärgkulor

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      #25
                      Jag har även skaffat mina första ciklider i veckan och det ger ju mig tyvärr inte mycket erfarenhet med ciklider men en fisk som jag tänker slå ett slag för är apistogramma hongsloi. Otroligt vacker och verkar, till skillnad från dom andra ap. inte speciellt revirhävdande (vilket är positivt!) Oavsett vad du väljer, hoppas du inte får samma otur och få djävulen själv i en liten apistogramma

                      Kommentar

                      • Saturnus80
                        • October 2009
                        • 943

                        #26
                        Håller med om att hongsloi är relativt lugn, men honan blir lite bitsk när hon leker.
                        Men som Jims kar ser ut nu, röstar jag för 5st boliviansk fjäril.
                        //Daniel

                        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                        23l aqualandscape med dvärgkulor

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #27
                          Ursprungligen postat av Saturnus80
                          Håller med om att hongsloi är relativt lugn, men honan blir lite bitsk när hon leker.
                          Men som Jims kar ser ut nu, röstar jag för 5st boliviansk fjäril.
                          Blir hon? Blir inte alla honor väldigt aggressiva när dom leker/vaktar ägg etc

                          Kommentar

                          • Saturnus80
                            • October 2009
                            • 943

                            #28
                            Ja, hon är mer revirhävdande än hanen som varken bryr sig om endler eller sewellia, men om någon annan än hanen kommer in i hennes revir så åker dom på stryk.

                            Du får inte ta det jag skriver som lag, det är så i mitt kar.
                            //Daniel

                            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                            23l aqualandscape med dvärgkulor

                            Kommentar

                            • Jim_J
                              • October 2009
                              • 254

                              #29
                              Ja, att de har ett speciellt beteende är helt klart en av anledningarna att jag bestämt mig för att skaffa ciklider. Att de dessutom ofta är helt fantastiskt vackra är ju ingen nackdel heller
                              Så paletterna är enkla att få till lek alltså?
                              Växterna är dock lite nedklippta just nu då de höll på att ta över i stort sett hela vattenytan, det växer som ogräs i karet!

                              5 st fjärilar, hur blir det med ev. revir?
                              Har jag förstått det rätt så är det väldigt svårt att se skillnad på kön? Är det just därför 5 kan var ett lämpligt antal så att de kan para ut sig som de känner för? Den stackaren som blir utan partner kommer den att klara sig på egen hand?

                              Håller med dig Andrém om att hongsloi är riktigt snygg, men känner mig nog lite för "grön" för dem. Farsan har haft sådana förr, och tyckte inte jag skulle börja med dem...
                              Men känner jag mig själv rätt så kommer det nog snart stå kar lite överallt snart när man vill prova på andra arter.. Dags att ta upp diskussionen med damen om det där med att slänga ut tv:n...

                              Tack för era inputs! Lutar åt att det blir fjärilar om ingen dyker upp och säger att de är totalt olämpliga för mig
                              160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                              350L Diskus
                              160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                              Kommentar

                              • Saturnus80
                                • October 2009
                                • 943

                                #30
                                5 st fjärilar, hur blir det med ev. revir?
                                Har jag förstått det rätt så är det väldigt svårt att se skillnad på kön? Är det just därför 5 kan var ett lämpligt antal så att de kan para ut sig som de känner för? Den stackaren som blir utan partner kommer den att klara sig på egen hand?
                                Ja det är ju svårt att se skillnad på könen, så jag rekommenderar 4-5 fjärilar och jag tror det ska gå rätt bra i ditt akvarium.
                                //Daniel

                                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                                23l aqualandscape med dvärgkulor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...