Trä akarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plozzaa
    • November 2008
    • 54

    Trä akarium

    Hej
    Ska försöka bygga ett trä-terrarium med nersänkt akvarie i....
    Skulle gärna komma i kontakt med någon som byggt ett akarium i trä.
    Min tanke är att bygga av 19mm MDF skivor, men är inte säker på om det kommer hålla. Akvariets mått kommer vara ca L x B x H 0.8 x 0.6 x 0.6 m.
    Skulle bli glad om det finns någon som kan hjälpa mej med det här.
    Något åt detta håll skulle det bli.


    Mwh Peter
  • plozzaa
    • November 2008
    • 54

    #2
    Ingen som vet??
    Om jag omformulerar frågan och vi hoppar över matrialvalet.

    Kan man måla skivorna med akvarie-epoxi och sedan lägga silikon mellan skarvarna, eller ska man bygga ihop lådan och sedan måla den??

    Har försökt hitta byggbeskrivningar på trä-akvarium, men dom jag hittat är antingen jättestora kar eller så har dom inte gått in på "träkonstruktionen".

    Mwh Peter

    Kommentar

    • Yoink
      • September 2009
      • 234

      #3
      Jag vet inte huruvida det räcker att lacka, vilket material du nu väljer, med epoxi. Dock kan jag berätta (du har säkert redan läst det) att det vanligaste är väll att bygga i plywood eller spånskiva och sen dra över ett par lager glasfiber som man i sin tur lackar med epoxi.

      mvh Tim

      Kommentar

      • plozzaa
        • November 2008
        • 54

        #4
        Tack för svaret Tim, jag har oxå läst att dom bygger i plywood eller spånskiva, men har nog missat det där med glasfiber.
        Jag har för mej att jag läst om en som byggt ett akvarie i spånskiva (22mm) som han bara tätade med akvarie-epoxi.
        Om det funkar med spånskiva så borde det funka med MDF skiva, och anledningen till att jag är så "på" om MDF är att man kan få en så snygg möbel på köpet.
        Någon annan som har ideer???

        Mwh Peter

        Kommentar

        • SuperAquaMan
          • August 2009
          • 245

          #5
          öööööh?... akvarium i MDF?
          Låter inte som en höjdare. Lite som att bygga avloppssystem av gamla toarullar.
          Hur hade du tänkt forma akvariet till en snygg mödel med MDF? Hade jag vart du hade jag byggt i den tjockaste plywood jag kunde hitta. Eller nej det hade jag inte förresten...
          Jag hade byggt i glas.

          Kommentar

          • Yoink
            • September 2009
            • 234

            #6
            Jag håller inte riktigt med SuperAquaMan, jag skulle absolut kunna tänka mig att bygga i MDF eller liknande, men jag skulle där emot inte nöja mig med att bara lacka det. En liten repa i lacken och du har vatten direkt mot MDFen, och det kan ju inte vara bra
            Om jag skulle göra ett liknande projekt skulle jag byggt det hela i (minst) två delar, skåpet för sig och akvariet för sig. Akvariet bygger du av lämpligt material, mdf funkar säkert men jag hade valt plywood. Från din bild att döma så antar jag att du vill ha framsidan av glas, så gör 3 sidor samt botten av det material du väljer, förstärk det med en ram av reglar på utsidan och lägg några lager glasfiber på insidan samt lacka. Jag vet inte hur bra silikon fäster på glasfiber, men efter som folk bygger på detta viset så borde det finnas någon smart lösning för att fästa frontrutan. Sen kan du bygga själva "skåpet" i vilket material då vill, gör den nedre halvan (där akvariet kommer stå) till en dörr med ett hål i stort nog att se så mycket av akvariet som du önskar. På detta viset kommer du kunna använda resten av utrymmer innanför dörren till förvaring eller kanske ha ett eventuellt ytterfilter placerat här. Jag skulle även lackera hela insidan av skåpet för att slippa fuktskador från vattnet som dunstar.
            Hoppas du förstår hur jag menar och att du får till det som du vill ha det, verkar vara ett himla coolt projekt

            mvh Tim

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Varför inte ett akvarium i glas som du sätter i en färdigbyggd möbel?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • bong
                • November 2008
                • 1087

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Varför inte ett akvarium i glas som du sätter i en färdigbyggd möbel?
                Precis mitt förlag oxå när karet inte är större.. Här är en bild på mitt bygge som berstår av furulimfog mahognybetsat:
                Bifogade filer
                3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                Kommentar

                • plozzaa
                  • November 2008
                  • 54

                  #9
                  Tackar för alla åsikter, från början tänkte jag bygga som ansjo och bong föreslog, men sedan läste jag om det projekt jag skrev om tidigare och började fundera på det.
                  Men det är kanske bättre att ta det säkra före det osäkra och använda glas inuti.
                  Ser ni någon risk att platsbygga ett glas-akvarie i en hylla, dvs. att jag limmar glassidorna mot hyllsidor osv.

                  Mwh Peter

                  Kommentar

                  • plozzaa
                    • November 2008
                    • 54

                    #10
                    Om jag skulle göra ett liknande projekt skulle jag byggt det hela i (minst) två delar, skåpet för sig och akvariet för sig.

                    Tack för ditt svar Yoink, jag vill inte bygga i två delar, vill inte ha någon skarv mellan akvarie och terrarie.

                    Mwh Peter

                    Kommentar

                    • plozzaa
                      • November 2008
                      • 54

                      #11
                      det första i förra inlägget från mej ska vara yoinks citat

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av plozzaa
                        Men det är kanske bättre att ta det säkra före det osäkra och använda glas inuti.
                        Ser ni någon risk att platsbygga ett glas-akvarie i en hylla, dvs. att jag limmar glassidorna mot hyllsidor osv.

                        Mwh Peter
                        Finns ddet bara lite rörelsemån mellan kar och möbel så de inte ligger i spänn mot varandra ser jag inga problem i detta.
                        Det är nog inte fel att bygga karet i glas, då vet du att det blir (förhoppningsvis) riktigt gjort och slipper laborera för att få det tätt.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Yoink
                          • September 2009
                          • 234

                          #13
                          Ursprungligen postat av plozzaa
                          Tack för ditt svar Yoink, jag vill inte bygga i två delar, vill inte ha någon skarv mellan akvarie och terrarie.

                          Mwh Peter
                          jag kanske är dålig på att förklara, men som jag hade tänkt kommer där inte bli någon skarv Jag tänkte mig att man bygger den stora delen som ett skåp som man kan placera akvariet inuti, sen sågar man upp ett hål i "skåpdörren" så att det kommer se ut som bongs akvarium han visade här i tråden.

                          mvh Tim

                          Kommentar

                          • bong
                            • November 2008
                            • 1087

                            #14
                            Ursprungligen postat av plozzaa
                            Tackar för alla åsikter, från början tänkte jag bygga som ansjo och bong föreslog, men sedan läste jag om det projekt jag skrev om tidigare och började fundera på det.
                            Men det är kanske bättre att ta det säkra före det osäkra och använda glas inuti.
                            Ser ni någon risk att platsbygga ett glas-akvarie i en hylla, dvs. att jag limmar glassidorna mot hyllsidor osv.

                            Mwh Peter
                            Om du bygger likt jag gjort fast istället för en lucka som jag har så sätter du aluminiumskena uppe och nere och två skjutdörrar i glas. Kanske vore något? Jag har varit med och byggt ett sådant en gång i tiden och det blev grymt snyggt. Vi byggde i ett hörn och nere satte vi ett 250liters kar, sågade ut som jag har det för rutan, över byggde vi landdel åt sidorna och in mot hörnet
                            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                            Kommentar

                            • plozzaa
                              • November 2008
                              • 54

                              #15
                              Yoink: Jag missförstog din första beskrivning, det får nog bli som ni säjer här.
                              Bong: Jag kommer försöka bygga något liknande som du beskrivit, det känns faktiskt bättre att göra så.
                              Yoink, Ansjo, Bong, jag tackar er för hjälpen, alltid bra att få ventilera sina funderingar när det känns osäkert, kommer troligtvis inte skriva i zoopet om bygget, däremot kommer jag med all sanolikhet ställa flera frågor till er i denna tråd, och då samtidigt uppdatera vad som händer.

                              Mwh Peter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...