Projekt: 220L Saltvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    Bra Ls är egentligen inte så makabert.
    Jag föredrar dock att köpa den relativt snart efter att den kommit in, då kan man få med mycke mer roligheter.
    Jag blev faktiskt imponerad av den odlade stenen från bali, den var betydligt finare än den vanliga jag sett i sthlm. Det som slog mig var att den stenen inte är bruten från revet, dvs ingen baserock som legat i mörker med knappt några kalkalger.
    Denhär stenen har kalkalger på sig en del riktigt fina macroalger samt början till lite olika koraller.
    Fördelen för handlaren är att han inte behöver ta in stora volymer som det blir med vanlig sten o cites. Här blir de mindre mängder o oftare så stenen är "färsk" från havet.
    Se dock till att du köper från en handlare som importerar själv,annars kan stenen ha mellanlandat hos en grossist och legat där under oklara förhållanden.

    //NiXoN

    Kommentar

    • skojfisk
      • December 2009
      • 63

      Förlåt att det här kommer så sent men: Vad är en sump? Verkar vara någon sorts brontosaurusfilter eller nåt.
      Världen är full av mysterier. Anledningen är ett mysterium.

      Sjuttitvå liter fisksoppa är en hel del mat. Jag föredrar sjuttitvå liter vatten, grus, och fisk.

      Kommentar

      • Hallon82
        • February 2010
        • 25

        Hur går det?....

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          Det är bromsat helt och hållet som saltkar, har tyvärr verkligen inte råd just nu!

          Dock har jag en ide om att bygga ett riktigt sjuhelvetes grymt växtkar av det istället, tråkigt att det bara står tomt

          Det är ju 4x70W metallhalogen till belysning, det skulle växterna i ett 220L kar må mumma och toppen av misstänker jag starkt I så fall ställer jag detta karet jämnte 400L växtkaret så har jag trycksatt CO2 lätt åtkomligt, kommer inte kosta mig alls mycket pengar att starta upp, det enda är väl att jag måste skaffa mig ett substrat, lite snygga växter samt MH lampor. De jag har som sitter i nu är Philips 830 vilket betyder att de är på 3000 kelvin, dvs, pissgult =/
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            Ja du kan ju köra med sumpen som ytterfilter(snacka om volym på media).
            Sen är det nog ingen nackdel att ha Co2 reaktorn i sumpen, bara man har utloppet nära returpumpen...

            Skall du ändå starta salt frammöver så ha koll efter en doserpump, automatiserad dosering av PMDD vore väl smutt.
            Lycka till o hoppas du startar ett riktigt kar snart

            //NiXoN

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              Ursprungligen postat av NiXoN
              Ja du kan ju köra med sumpen som ytterfilter(snacka om volym på media).
              Sen är det nog ingen nackdel att ha Co2 reaktorn i sumpen, bara man har utloppet nära returpumpen...

              Skall du ändå starta salt frammöver så ha koll efter en doserpump, automatiserad dosering av PMDD vore väl smutt.
              Lycka till o hoppas du startar ett riktigt kar snart

              //NiXoN
              Ja, jag har funderat på att skaffa mig alla rör och dra dem till sumpen så det ändå blir gjort, men det få nog bli en budget lösning på den i så fall, har inte råd med "snygga" genomföringar och liknande just nu tyvärr men en bra tjock silikonfog fungerar nog lika fint tror jag.

              Nje, det tror inte jag heller är en nackdel att köra reaktorn nere i sumpen, klart det luftas ur lite mer än om man inte har sump men wootaheck, CO2 är inte dyrt.

              Doserpumpar, har du något vettigt förslag på lösning till dem? De jag hittat är ju svindyra!

              Tackar, det blir ett riktigt kar framöver men detta är en rolig lösning tills dess
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                Nja, nya doserpumpar är inte gratis. Fish street har den billigaste men annars så kan man fynda på guiden om man har tur.
                Köp inte Aquamedic bara dom är helt hopplösa.

                Aquaterrashop är bra för pvc, skulle inte själv köra utan ordentliga genomföringar hur illa det än var. Det handlar inte om att dom är snygga utan säkra...

                Annars så ta de lungt bara tills du har råd med något ordentligt.
                Man ser så många tortyrkammare för clowner o anemoner som startas så billigt som möjligt bara för att de skall vara saltvatten.
                Det är så mycke mer givande och hjälpa någon med en snäv budjet som ändå försöker göra det rätt så jag hoppas du återkommer.

                //NiXoN

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  Ursprungligen postat av NiXoN
                  Nja, nya doserpumpar är inte gratis. Fish street har den billigaste men annars så kan man fynda på guiden om man har tur.
                  Köp inte Aquamedic bara dom är helt hopplösa.

                  Aquaterrashop är bra för pvc, skulle inte själv köra utan ordentliga genomföringar hur illa det än var. Det handlar inte om att dom är snygga utan säkra...

                  Annars så ta de lungt bara tills du har råd med något ordentligt.
                  Man ser så många tortyrkammare för clowner o anemoner som startas så billigt som möjligt bara för att de skall vara saltvatten.
                  Det är så mycke mer givande och hjälpa någon med en snäv budjet som ändå försöker göra det rätt så jag hoppas du återkommer.

                  //NiXoN
                  Tack för tipsen. Men det med genomföringarna, det är inte det estetiska jag vill åt, givetvis är det funktionen, men varför skulle det fungera så mycket sämre än att succecivt lägga på 2-3 tjocka lager silikon? Iofs rätt osmidigt men genomföringarna kostar ju apa och gröna skogar, likaså kranarna. men men, jag vet att jag borde bita i det sura äpplet och köpa det men det har jag inte råd med just nu tyvärr pga. en att jag som student och tjejen som arbetslös skall spara ihop till en thailandsresa i oktober

                  Givetvis kommer jag inte göra några dumsnåla besparingar, allt jag gör brukar vara genomtänkt trots allt Givetvis kommer jag återkomma till saltvatten, risken finns att jag kör ett litet Wave 30L kar salt om jag råkar få tag i det billigt av en kompis som funderar på att importera ett gäng till en butik
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...