Projekt: 220L Saltvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #61
    Tackar
    Börja läsa drömma planera och läsa så kommer du nog "råka" starta ett också

    Blev en liten förändring idag, nu kommer det att finnas 2 till storleken identiska kar under huvudkaret, två 54L kar på 60x30x30. Skall bli kul att planera detta, återkommer i veckan med Sketchup bilder på det hela som jag vill ha kommentarer och förslag på förbättringar till
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #62
      Låter najs Sultanen...
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #63
        Här är ett första utkast till en design av sumpen:

        Klicka på bilden för större version

Namn: Sumpdesign.jpg
Visningar: 1
Storlek: 28,2 KB
ID: 2115452
        Helt enkelt två fack samt en bubbelfälla, vill även ha möjlighet att göra ett 10% vattenbyte direkt i sumpen så detta är nog ett alternativ, på skissen är det ungefär 25L vattenvolym men omkring den volymen iaf.

        Det kommer ju ytterligare ett kar som kan agera LS Refugium eller liknande. Kan ju anpassa cirkulationen mellan det andra 54L karet och sumpen så det blir bra filtrering i det karet

        [EDIT]
        Här kommer en bild på karen jämnte varandra:
        Klicka på bilden för större version

Namn: Karen under karet.jpg
Visningar: 1
Storlek: 30,5 KB
ID: 2115453
        Senast redigerad av Sultanen; 24 November 2009, 01:41.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #64
          Jag tycker det ser skit bra ut, det är bara börja limma.
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • JacobT
            • January 2009
            • 573

            #65
            håller med Markus1984, det är bar att börja limma
            ><(((*>
            *> MVH jacob
            ><(((*>

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #66
              Vet inte om sumpdesignen fungerar fullt ut bara =/
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #67
                Ok, dags att bromsa in lite igen

                Jag ser några problem med de hela...
                Först som du redan fått svar om på guiden så är returkammaren i minsta lag, det kan bli lite svajjigt med nivån om du skall ha en nivågivare eller torrkörning om du fyller manuellt.

                Du får för lite buffertvolym i sumpen, dvs om pumparna stannar så kommer det med alra högsta sannolikhet att svämmma över.
                Räkna på att det kommer ner rätt många liter från huvudkaret, ta i beaktande hur stark retur du har samt hur lång överriningskammen är.
                Ju kortare kam och starkare pump destu högre nivå i karet, det betyder mer vatten i sumpen.

                Kör en 54l som sump och ha det andra karet för att blanda vatten.
                Vill du köra påfylning från det andra karet så bör du dra ett evakueringsrör/hål från sumpen, dvs så att det kan rinna tillbaka till osmosdelen om det blir givarfel på påfyllningen.

                Min sump har bara en 3/5del vatten i drift vid stopp är den nästan full.

                //NiXoN

                Ps. får inga bra bilder på min avrinning då det är bakom karet kolla på Wrangs system på guiden det är samma funktion.

                Kommentar

                • Matnil
                  • October 2003
                  • 464

                  #68
                  hur har du tänkt få vattnet till och från refugium/odling/karantän?
                  Har du tänkt ha vattenbytesfacket till påfyllningsvatten för avdunstning mellan vb? Generellt brukar man nästan kunna räkna med avdunstning på runt 1% av volymen per dygn, väldigt skönt att ha automatisk påfyllning för det, så slipper du hålla på och hälla på stup i kvarten. Även om det bara blir någon liter per dygn så blir det lite på en vecka och avdunstningen kommer bara sänka nivån i sumpens returfack...

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #69
                    Ursprungligen postat av NiXoN
                    Ok, dags att bromsa in lite igen

                    Jag ser några problem med de hela...
                    Först som du redan fått svar om på guiden så är returkammaren i minsta lag, det kan bli lite svajjigt med nivån om du skall ha en nivågivare eller torrkörning om du fyller manuellt.

                    Du får för lite buffertvolym i sumpen, dvs om pumparna stannar så kommer det med alra högsta sannolikhet att svämmma över.
                    Räkna på att det kommer ner rätt många liter från huvudkaret, ta i beaktande hur stark retur du har samt hur lång överriningskammen är.
                    Ju kortare kam och starkare pump destu högre nivå i karet, det betyder mer vatten i sumpen.

                    Kör en 54l som sump och ha det andra karet för att blanda vatten.
                    Vill du köra påfylning från det andra karet så bör du dra ett evakueringsrör/hål från sumpen, dvs så att det kan rinna tillbaka till osmosdelen om det blir givarfel på påfyllningen.

                    Min sump har bara en 3/5del vatten i drift vid stopp är den nästan full.

                    //NiXoN

                    Ps. får inga bra bilder på min avrinning då det är bakom karet kolla på Wrangs system på guiden det är samma funktion.
                    Ja! Jag bromsar gärna in rejält Bara jag får lite hjälp att komma i rätt riktning
                    Låt säga att jag kör hela 54L karet som sump, utan vattenbytesdel, men med samma design, 2 kammare och bubbelfälla så borde väl det fungera som sump? Även volymmässigt?

                    Rätta mig om jag har fel här:Vill hålla hög vattennivå i karet, det är väl var "botten" på överrrinningskammen sitter som avgör hur hög vattennivå det är i karet, eller snarare hur långt ner vattennivån sjunker om pumpen stannar? Överrinningskammens bredd är väl bara viktig utifrån den aspekten att den måste vara minst så bred att den kan svälja allt vatten returpumpen puttar ut? Eller, det var väl i princip det du skrev..


                    Vill dock verkligen ha en vattenbytestank någonstans där inunder så frågan är bara hur jag skall fixa det smidigast, men det kommer så småningom, rätt enkelt i teorin, vattnet skall till den kammaren som första anhalt innan det går ner till skummaren, vid vattenbyte skall man kunna leda om vattnet så det aldrig går in i vattenbytes kammaren under tiden man blandar där, sen är det bara att koppla på den igen och vattnet är bytt.

                    Ang osmospåfyllningen så tänker jag koppla 2 alt. 3 givare i serie, det gör att om en hänger sig så spelar det ingen roll då de två övriga kommer bryta

                    Du råkar inte ha en länk till wrangs lösning? Sitter och klickar igenom hans tråd med mängder av inlägg i men inte hittat något ännu..

                    Ursprungligen postat av Matnil
                    hur har du tänkt få vattnet till och från refugium/odling/karantän?
                    Har du tänkt ha vattenbytesfacket till påfyllningsvatten för avdunstning mellan vb? Generellt brukar man nästan kunna räkna med avdunstning på runt 1% av volymen per dygn, väldigt skönt att ha automatisk påfyllning för det, så slipper du hålla på och hälla på stup i kvarten. Även om det bara blir någon liter per dygn så blir det lite på en vecka och avdunstningen kommer bara sänka nivån i sumpens returfack...
                    Tanken är att ha automatiskt påfyllning av osmosvatten ifrån en 20L dunk med en mindre dränkbar pump i. Automatiskt vattenbyte känns som du säger väldigt smidigt.
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #70
                      Bottnen på överriningskammaren är helt irrelevant, såtillvida att kammaren inte läcker.
                      Vid hål i bottnen på boxen/karet brukar man ha rör så att inte hela boxen tömms.

                      Det som huvudsakligen styr mängden vatten som åker ner vid stoppet är den mängden som fylls högre än överriningskammarens övre kant vid drift.
                      Dvs vattennivån i karet kommer att vara tex1-2cm över boxens kant för att det skall rinna över i boxen fort nog för att få undan det som pumpen pumpar upp.
                      Ju bredare kam destu mindre vatten krävs för att det skall rinna över fort nog(till en viss gräns).

                      54Kar är nog tillräckligt stora för en sump, bara du inte har någon monster till returpump.

                      För en VB kammare som du beskriver behövs nog ett hål i sidan på den burken. Rörgenomföring och sen har man den en bit ovan sumpen så att vattnet rinner vidare ner i sumpen.
                      Sen behöver du snabbkoplingar på pvc´n ner så du kan ha 2 olika rördragningar, en för Vb o en för drift(alternativt ventiler och T-koppling).

                      Jag skulle nog bygga/beställa en komplett sump från scratch de blir enklare med stabilitet.

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      • Sultanen
                        • January 2008
                        • 2457

                        #71
                        Ursprungligen postat av NiXoN
                        Bottnen på överriningskammaren är helt irrelevant, såtillvida att kammaren inte läcker.
                        Vid hål i bottnen på boxen/karet brukar man ha rör så att inte hela boxen tömms.
                        Det som huvudsakligen styr mängden vatten som åker ner vid stoppet är den mängden som fylls högre än överriningskammarens övre kant vid drift.
                        Dvs vattennivån i karet kommer att vara tex1-2cm över boxens kant för att det skall rinna över i boxen fort nog för att få undan det som pumpen pumpar upp.
                        Det var precis det jag menade med ""botten" på överrrinningskammen", ber om ursäkt för en väldigt dålig formulering där

                        Ju bredare kam destu mindre vatten krävs för att det skall rinna över fort nog(till en viss gräns).
                        Med andra ord, ju bredare kam desto mindre vatten kommer flöda ner i sumpen?

                        54Kar är nog tillräckligt stora för en sump, bara du inte har någon monster till returpump.
                        2000L/h är den specad till, med en tryckhöjd på 2,5m Den pumpar hyggligt men är väl inget monster direkt.

                        För en VB kammare som du beskriver behövs nog ett hål i sidan på den burken. Rörgenomföring och sen har man den en bit ovan sumpen så att vattnet rinner vidare ner i sumpen.
                        Sen behöver du snabbkoplingar på pvc´n ner så du kan ha 2 olika rördragningar, en för Vb o en för drift(alternativt ventiler och T-koppling).
                        Ja, något sådant känns väl vettigt, funderar på att helt enkelt ta ytterligare ett kar och sätta vinklat 90grader mot de två som sitter där nu, borde fungera fint att ha det ovanför returpumpdelen. Kommer vara rätt lätt att komma åt den med en hävertslang eller helt enkelt pumpa ut vattnet

                        Jag skulle nog bygga/beställa en komplett sump från scratch de blir enklare med stabilitet.
                        Svär inte i Guds hus Inget beställa färdigt, ush! Bygga utifrån det jag har, roligast så, kommer fungera fint.. tillslut
                        300L Räkkar
                        400L Växtakvarium
                        220L Saltvatten - Under uppstart
                        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          #72
                          Något förslag på var man köper PVC 32mm till bra pris?
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          • Markus1984
                            • November 2008
                            • 2606

                            #73
                            Har ni Ahlsell i borås? Ring till VVS avdelningen och fråga om du får komma och köpa privat

                            Mycket intressant snack på sista sidan här!!
                            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                            Kommentar

                            • Sultanen
                              • January 2008
                              • 2457

                              #74
                              Ahlsell skall tydligen finnas i Borås, billigt att handla som privatperson där eller? Har upptäckt att PVC rör är svindyrt..

                              Snacking and learning ;D
                              300L Räkkar
                              400L Växtakvarium
                              220L Saltvatten - Under uppstart
                              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                              Kommentar

                              • Markus1984
                                • November 2008
                                • 2606

                                #75
                                Ursprungligen postat av Sultanen
                                Ahlsell skall tydligen finnas i Borås, billigt att handla som privatperson där eller? Har upptäckt att PVC rör är svindyrt..

                                Snacking and learning ;D
                                Ja det kan vara jäkligt dyrt...

                                Ahlsell är ett trevligt företag, åtminstone de i de 3 städer jag besökt dem...(handlat genom jobbet och privat där)

                                Annars kan jag tipsa om Bygg Max,Biltema osv...de lite billigare bygg-marknaderna...


                                Visst snacking and learning is the sh*t
                                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...