Projekt: 220L Saltvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #91
    Lite mer rördragning än en vanlig burk men det ser rätt ok ut.
    Svårt dock att säga något innan man ser allting på plats, dvs hur burkarna sitter och utrymmet du har att jobba med.

    Om du har räknat exakt med dimensioner/flödesmängd så bör du ta i beaktan att en ventil som är på 25mm har ett hål på 20mm. Dvs om du skall ha 25mm rörväg rakt igenom så behöver du 32mm ventiler med reducering 25/32.

    Durson är egentligen skapt för kar där man har bara 1 hål ner, mitt hävertsystem har ingen durso och är därav knäpptyst.
    Du kan få en viss fördel när du skall starta/trimma in de hela men du skall absolut inte köra ett vanligt dursosystem.

    //NiXoN

    Kommentar

    • travianplayer
      • October 2009
      • 1201

      #92
      Ursprungligen postat av Sultanen
      Ja, det är ju så, skall ha upp ett 300L yngelkar här hemma, det är ju bara att slänga i en cirkpump och lite filtermatta så är det igång, liiite skillnad faktiskt
      jag önskar att jag ens hadde ett 300 literskar och har du ett som yngelkar haha känner mig värsta liten när det gäller kar.

      shit va dyrt det var med pvc plast.
      Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #93
        Ursprungligen postat av NiXoN
        Lite mer rördragning än en vanlig burk men det ser rätt ok ut.
        Svårt dock att säga något innan man ser allting på plats, dvs hur burkarna sitter och utrymmet du har att jobba med.

        Om du har räknat exakt med dimensioner/flödesmängd så bör du ta i beaktan att en ventil som är på 25mm har ett hål på 20mm. Dvs om du skall ha 25mm rörväg rakt igenom så behöver du 32mm ventiler med reducering 25/32.

        Durson är egentligen skapt för kar där man har bara 1 hål ner, mitt hävertsystem har ingen durso och är därav knäpptyst.
        Du kan få en viss fördel när du skall starta/trimma in de hela men du skall absolut inte köra ett vanligt dursosystem.

        //NiXoN
        Tack för kommentaren!

        Utrymmet får jag lösa, det är väl mest om det är något uppenbart fel eller liknande som jag råkat klanta mig med. Det är lite extra rördragning men inte överdrivet tror jag.

        Nej, flödet är taget rätt bra i överkant, skulle nog klara mig med 20mm utan problem i denna burken och fortfarande ha möjlighet att ta en snäppet värre returpump om jag vill det.

        Jag har väl iprincip bara ett rör ner, "backupröret" skall ju egentligen aldrig användas, skall bara flöda vatten i detta om durson skulle klegga igen eller det skulle fastna en snäcka eller liknande i det. Men syftar du på att jag inte bör köra med denna variant av durso? Utveckla gärna


        Ursprungligen postat av travianplayer
        jag önskar att jag ens hadde ett 300 literskar och har du ett som yngelkar haha känner mig värsta liten när det gäller kar.

        shit va dyrt det var med pvc plast.
        Det kommer med tiden och pengarna
        Storleken är verkligen inte allt, kvalitet på de kar du har är betydligt mycket viktigare än många stora misskötta.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #94
          Jag kör med 2 rör ner varav en går på hävert så den sväljer mer än 95%. Backup röret får då en liten stril men det låter inget.
          Problemet med ljud/toalett kommer när man blandar luft o vatten i rören, med hävert så blir de inte luft i huvudröret men med durso...

          Många rekomenderar "durso" oftast för att det har varit en trend innom hobbyn ett bra tag nu. Dom av oss som kör hävert är inte lika ljudliga av oss (där fick jag till de) på forumen.
          Men som jag tidigare nämde så är durso bra för ett akvarium som är enligt min mening fel byggt från början dvs endast ett hål ner...

          Jag menar bara att du har gjort ett trendigt prylval som inte baserar sig på ett behov

          //NiXoN

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #95
            Aha, okey, har du en skiss på din hävert? Givetvis vill jag ha ett tyst system, svårt att hitta den perfekta lösningen genom att bara söka omkring . Mycket vacker och fyndig ordvits du fick till där


            Insåg precis att jag har en Eden 140 pump liggandes här hemma, vann den på GCG auktionen för någon månad sedan, tror jag kommer köra italiensk kvalitet istället för kinesisk sunsun pump
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • Matnil
              • October 2003
              • 464

              #96
              det kommer nog bli väldigt trixigt att trimma in dursón med den dragningen du har.... Hade själv durso, bara ett hål ner, och det var meckigt att få den rätt inställd och tyst men sen funkade den kanon. Höll på att bli helt tokig på min, lagom till jag höll på att ge upp så blev min plötsligt tyst och rätt inställd, nästan som i ett trollslag
              Som Nixon skriver, har du två rör ner så kör på ett mer hävertliknande system! Det är betydligt enklare.

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #97
                Tankar är guld värda!
                Hur bör ett hävertdesignat system se ut? Eller, hur bör just själva häverten se ut? Övriga systemet är ju oförändrat, bara själva durson som försvinner, vilket jag inte har någonting emot om det finns smidigare lösningar
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #98
                  Va kul att få suport av en till hävertförespråkare! Man tackar

                  Häverten behöver inte se så magisk ut alls.
                  Huvudröret (i boxen)skall vara några cm lägre än backuppen så att de alltid rinner över i den först.

                  För att minska risken för virvlar som drar med sig luft så har jag satt 90 graders vinklar på huvudröret så att den inte tar vatten från ytan.
                  Det ser i princip ut som durson fast utan T kopplingen o reduceringarna.

                  Sen är det bara lite finlir med ventilen för att hitta läget där nästintill allt vatten går via häverten. Obs lite skall gå via backuppen!
                  Du skall alldrig någonsin reglera backuppen, den skall vara helt öppen ifall att...

                  K.I.S.S.

                  Sen om man får problem med ljud från backuppen så kan man lägga ett par 90 graders på den med. OBS där måste du borra ett hål på den högsta punkten för att inte få igång en häverteffekt.

                  //NiXoN

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #99
                    Underbart med hjälp!
                    Lär väl bli förutspråkare av det också om jag blir nöjd

                    Hur sätter häverten igång? Eller snarare, måste man sätta igång den själv och sedan sköter den sig fram till den av någon anledning bryts och då får man sätta igång den själv igen?
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      Det man behöver ställa in är flödesmängden i början, sen startar den själv efter elavbrott etc.
                      Du behöver dock ha lite höjdskillnad på huvudröret och backuppen för att det skall fungera.
                      Dvs den som går med hävert skall bli helt dränkt innan de börjar rinna över i backuppen.

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      • Sultanen
                        • January 2008
                        • 2457

                        Jo, det var väl så jag tänkt, skitbra, då blir det till att beställa rör snart då
                        300L Räkkar
                        400L Växtakvarium
                        220L Saltvatten - Under uppstart
                        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                        Kommentar

                        • FishInTank
                          • February 2009
                          • 165

                          något nytt på saltfronten?
                          455 L Växter

                          Kommentar

                          • Sultanen
                            • January 2008
                            • 2457

                            Nej, tyvärr, glömt skriva det här i tråden men tar ett break innan jag beställer hem rören och kör igång karet, behöver krafsa ihop lite pengar så man inte känner sig begränsad i vad man kan köpa till karet när det väl är på uppstart

                            Verkligen inte nedlagt bara pausat en månad eller tre.
                            300L Räkkar
                            400L Växtakvarium
                            220L Saltvatten - Under uppstart
                            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              Kan du få tag på Ls o en skummare för inkörning så vore de ju bra medans du väntar.
                              Det kan du ju göra med en halvfull burk eller ett annat lämpligt kärl.

                              Jag vet att det kommer att vara en ekonomisk smäll att köpa Ls men satsa på att hitta bra sten.
                              Jag har själv ökat på med en 6kg odlad sten från bali, bara som experiment för att se hur bra den är. Hittils så ser det riktigt lovande ut, 2 olika Lps dock är en av dom en mörkerkorall, samt lite annat smått.


                              //NiXoN

                              Kommentar

                              • Sultanen
                                • January 2008
                                • 2457

                                Jo, jag har också tänkt på att köpa det mest nödvänliga för att kunna påbörja inkörningen av karet, dock känner jag att det krävs minst 10KG LS till en början för att det skall vara någon mening, sen vill jag ju som du säger ha bra LS, helst inte begagnad så då kostar den ju 150-200Kr/Kg.

                                Vad anser du är bra LS och hur får man tag på den?
                                300L Räkkar
                                400L Växtakvarium
                                220L Saltvatten - Under uppstart
                                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...