Projekt: 220L Saltvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Sultanen
    svarade
    Kan passa på att ge en liten update!
    Möbeln är nu äntligen uppmonterad i lägenheten, ser helt underbart bra ut med rampen på också, är otroligt nöjd faktiskt

    Här är platsen där karet skall stå, tyvärr står där ett annat kar nu så det fick flytta på sig
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0912.JPG
Visningar: 1
Storlek: 45,7 KB
ID: 2111259

    Montering och kabeldragning till ballasterna för belysningen
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0909.JPG
Visningar: 1
Storlek: 57,4 KB
ID: 2111258

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0914.JPG
Visningar: 1
Storlek: 31,9 KB
ID: 2111260

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0916.JPG
Visningar: 1
Storlek: 47,0 KB
ID: 2111261

    Här är möbeln med bakgrunden provosoriskt ilaggd iför att illustera ungefär hur det kommer se ut
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0919.JPG
Visningar: 1
Storlek: 46,2 KB
ID: 2111262



    Givetvis är detta bara första steget, rördragning, sump och det kommer i sinnom tid

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Ursprungligen postat av NiXoN
    Dom alternativen som finns är i stort sett...
    Borra i botten.
    Borra i sidan.
    Överrinningslåda.

    Jag har 2 borrade hål i sidan på karet några cm från ytan, ena röret är reglerat så att de kör med hävert det andra är helt öppet.(Har en liten låda runt hålen)
    Man behöver ha lite höjdskilnad på dom så stt det skall fungera.
    Fördelen är att denhär lösningen blir absolut tystast och mycket säker då den återstartar själv och har ett reserv rör.

    Jag har en box från Grotech liggande som man kan montera på befintligt kar utan borrning och den har samma funktion/möjlighet.

    //NiXoN
    Kan du fixa kort på din lösning hade jag uppskattat det.
    Låter som någonting jag kan anamma men det är lättare att förstå precis hur du menar med bilder
    Vill ju givetvis ha en tyst och självstartande lösning, 32mm rör lär det väl bli i huvudröret btw.

    Det är ju klart snyggast att borra iom. att man då kan dölja rören helt och hållet och slipper ha någonting som går upp över kanten, möbeln är ju till 100% anpassad till karet så att det skulle användas till något annat är ju inte troligt direkt.

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Dom alternativen som finns är i stort sett...
    Borra i botten.
    Borra i sidan.
    Överrinningslåda.

    Jag har 2 borrade hål i sidan på karet några cm från ytan, ena röret är reglerat så att de kör med hävert det andra är helt öppet.(Har en liten låda runt hålen)
    Man behöver ha lite höjdskilnad på dom så stt det skall fungera.
    Fördelen är att denhär lösningen blir absolut tystast och mycket säker då den återstartar själv och har ett reserv rör.

    Jag har en box från Grotech liggande som man kan montera på befintligt kar utan borrning och den har samma funktion/möjlighet.

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Ursprungligen postat av NiXoN
    Nu måste jag ha missat något så då blir det att fråga...
    Hur har du tänkt transportera vattnet till/från sumpen?

    //NiXoN
    Har givetvis klurat en del på detta men inte skrivit något i tråden ännu då det inte tillhör första delmålet av att få upp möbeln.
    Jag vet helt ärligt inte riktigt hur man borde lösa det hela. Borra måste ju vara det smidigaste helt klart men måste man borra i botten eller kan man borra högre upp närmare ytan? Känns lite olustigt att borra i botten tycker jag. Kommer ha en ytavrinningskammare mitt i bakkant uppbyggd av BTN slimlinebakgrunden och en ca 30cm kam. Sen kommer ju även frågan om man skall ha ett eller två borrade hål ifrån karet?

    Ett alternativ är ju alltid någon form av bygge av hävert över kar kanten men det är ju långtifrån en lika snygg lösning som ett borrat hål, inte lika driftsäkert heller.

    Ursprungligen postat av Markus1984
    Kul att titta på välbyggda grejer! Angående mitt kar så tar det nog lite längre tid, min ekonomi är på botten just nu, och julen närmar sig...

    Sen är ju jag en sån som har mååååånga järn i elden! :P

    Din lösning på delningen av möbeln tycker jag var smart, själva bänken som akvariet ska stå på är 1 del, vilket är viktigt för att det ska hålla och bli rakt, bakstycket är ju näst intill bara för att dölja sladdar och hänga armaturen i, så den är ju inte lika viktig om du förstår vad jag menar...snyggt jobbat!
    Välbyggt är det sannerligen iaf, satsat på att få allt precis som min bild i tankaran vart, det har väl lyckats till 95% eller nått

    Brukar också ha många järn i elden men försöker plocka ur några nu faktiskt, så man kan koncentrera sig lite på ett par saker, bla. Skolan .

    Jo, tänker loda möbeln själva karet står på innan jag monterar på bakstycke och armatur så det blir 100% rakt, vill hålla rätt så hög vattennivå i karet och då syns dessutom minsta lilla lutning på karet.

    Lämna en kommentar:


  • Markus1984
    svarade
    Ursprungligen postat av Sultanen
    Haha, Tack för berömmet, det värmer! Kul att bygget är uppskattat, känns värt att göra projektloggar då

    Skall bli skitkul att följa ditt kar!

    Planen är att få hela möbeln monterad idag, kommer dock inte hem innan nio men det är inte mycket som skall göras så det kan nog gå vägen
    Kul att titta på välbyggda grejer! Angående mitt kar så tar det nog lite längre tid, min ekonomi är på botten just nu, och julen närmar sig...

    Sen är ju jag en sån som har mååååånga järn i elden! :P

    Din lösning på delningen av möbeln tycker jag var smart, själva bänken som akvariet ska stå på är 1 del, vilket är viktigt för att det ska hålla och bli rakt, bakstycket är ju näst intill bara för att dölja sladdar och hänga armaturen i, så den är ju inte lika viktig om du förstår vad jag menar...snyggt jobbat!

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Nu måste jag ha missat något så då blir det att fråga...
    Hur har du tänkt transportera vattnet till/från sumpen?

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Haha, Tack för berömmet, det värmer! Kul att bygget är uppskattat, känns värt att göra projektloggar då

    Skall bli skitkul att följa ditt kar!

    Planen är att få hela möbeln monterad idag, kommer dock inte hem innan nio men det är inte mycket som skall göras så det kan nog gå vägen

    Lämna en kommentar:


  • Markus1984
    svarade
    Ursprungligen postat av Sultanen
    Haha, då lär du ta hem det hela, om inte tjejen gör ett bra jobb med inredning dvs.
    Närå, om detta är en tävling har du redan vunnit Mäkta impad av ditt bygge!

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Haha, då lär du ta hem det hela, om inte tjejen gör ett bra jobb med inredning dvs.

    Lämna en kommentar:


  • Markus1984
    svarade
    5 dagar pfff, nu ska vi inte vara såna Jag är bara lite avundsjuk! Men vi får väl se vems balja som blir härligast sen! jag kommer endast att fota innanför "glasramarna"

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Ursprungligen postat av Markus1984
    Mmm riktigt spännande! Jag har insett att mitt bygge inte kommer bli lika fint som ditt ! Jag har alltid för bråttom med allt..... I med vatten å salt nu!
    Haha, tålamod är en dygd, speciellt med saltvatten om jag har förstått det rätt

    Jag postade första inlägget med bilder ifrån bygget 2009-11-13, 00:20 , dvs. har det gått 5 dagar sen jag startade bygget, är inte det rätt påskyndat eller?

    Kan inte ösa i vatten utan en sump tyvärr men annars hade jag gjort det, automatiskt vattenpåfyllnad och lite sånt kul pill kommer i efterhand, vill gärna få saltet iblandat så man kan låta det stå och blandas i en vecka eller vad det nu blir Men jag vill samtidigt bli riktigt nöjd med möbeln

    Lämna en kommentar:


  • Markus1984
    svarade
    Mmm riktigt spännande! Jag har insett att mitt bygge inte kommer bli lika fint som ditt ! Jag har alltid för bråttom med allt..... I med vatten å salt nu!

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Tackar! Hoppas också på det men man vet ju aldrig =)

    Ytterligare en bit påväg. Karet är nu äntligen i lägenheten istället för i föräldrarnas garage! Härlig känsla, dock en del montering kvar, samt allt rördragande sump bygge osv. men planen var att ha upp själva möbeln och belysningen innan 22a november och det verkar hoppfullt

    Här har vi möbeln uppburen. Hade jag inte byggt den i två separerbara delar hade vi fått kämpa rejält med att bära upp den men nu gick det rätt smärtfritt
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0901.JPG
Visningar: 1
Storlek: 56,7 KB
ID: 2111224

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0905.JPG
Visningar: 1
Storlek: 65,0 KB
ID: 2111225

    Armaturen med alla sina härliga 280MH Watt
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0906.JPG
Visningar: 1
Storlek: 55,7 KB
ID: 2111226

    Lämna en kommentar:


  • Markus1984
    svarade
    imponerande Sultanen! detta kommer bli skitläckert!!!!

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Blev inte så illa bra bilder men kan bjuda på ett par ibland
    Ingen som illustrerar möbeln så bra tyvärr, hade ett 50mm macroobjektiv på så jag fick stå utomhus för att kunna fota hela möbeln...


    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0892.JPG
Visningar: 1
Storlek: 39,3 KB
ID: 2111167

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0893.JPG
Visningar: 1
Storlek: 35,0 KB
ID: 2111168

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0895.JPG
Visningar: 1
Storlek: 34,2 KB
ID: 2111169

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0896.JPG
Visningar: 1
Storlek: 62,6 KB
ID: 2111170


    Nu står karet på plats på möbeln i garaget vattenfyllt!

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0899.JPG
Visningar: 1
Storlek: 44,0 KB
ID: 2111171

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...