Projekt: 220L Saltvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Sultanen
    svarade
    Ursprungligen postat av Martingibbis
    Hur går de med bygget??

    mvh//Martin
    Det går, dock lite långsamt nu tyvärr, mycket i skolan (sista veckan innan tentaveckan) och en hel del pill med övriga kar har gjort att detta har fått vänta lite. Rören beställs nu i veckan troligen sedan lär det bli fart på det igen under jul!

    Ursprungligen postat av Jenny_E
    Ska bli spännande att följa den här tråden, har länge varit sugen på saltvatten men det får vänta. Men lära sig under tiden kan man ju alltid göra
    Ja, läs läs och läs, det är ju gratis

    Lämna en kommentar:


  • Jenny_E
    svarade
    Ska bli spännande att följa den här tråden, har länge varit sugen på saltvatten men det får vänta. Men lära sig under tiden kan man ju alltid göra

    Lämna en kommentar:


  • Martingibbis
    svarade
    Hur går de med bygget??

    mvh//Martin

    Lämna en kommentar:


  • Markus1984
    svarade
    Okej, det låter bra! Köp med extra rördelar och nån kran osv...utifall nått går sönder eller att du glömt räkna med något!

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Kranarna jag tänkte köpa hade suttit i ett saltkar innan, men koka dem är nog vettigt ändå, tyvärr blev det ingenting av den affären då han "råkat sälja" dem innan.. virrig gubbe antar jag...

    https://www.marinshop.de/shop/
    Blir nog de som får min beställning, billigare sida har jag inte hittat, men kranarna är fortfarande dyra =/

    Nu skall jag bara skissa ut vilka rördelar jag kan tänkas behöva och försöka få någon kommentar på det hela så kan jag kasta iväg beställningen sen

    Lämna en kommentar:


  • Markus1984
    svarade
    Vart det så pass alltså att du måste beställa från tyskland....om du använder begagnade rör från avlopp och liknande så se till att "koka" rören(låt dom sköljas några gånger i kokande vatten), använde en rör-böj förut som förgiftade ett av mina akvarium.

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Ursprungligen postat av Markus1984
    Hur går det här då?
    Det är lite standstill just nu, vill ha tag i alla rör jag behöver innan jag fortsätter nu, har hittat en kille som har ett par kranar liggandes, skall försöka komma över dessa sen skall jag beställa rör ifrån tyskland

    Jag har inte glömt av projektet

    Lämna en kommentar:


  • Markus1984
    svarade
    Hur går det här då?

    Lämna en kommentar:


  • Markus1984
    svarade
    Ursprungligen postat av Sultanen
    Ahlsell skall tydligen finnas i Borås, billigt att handla som privatperson där eller? Har upptäckt att PVC rör är svindyrt..

    Snacking and learning ;D
    Ja det kan vara jäkligt dyrt...

    Ahlsell är ett trevligt företag, åtminstone de i de 3 städer jag besökt dem...(handlat genom jobbet och privat där)

    Annars kan jag tipsa om Bygg Max,Biltema osv...de lite billigare bygg-marknaderna...


    Visst snacking and learning is the sh*t

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Ahlsell skall tydligen finnas i Borås, billigt att handla som privatperson där eller? Har upptäckt att PVC rör är svindyrt..

    Snacking and learning ;D

    Lämna en kommentar:


  • Markus1984
    svarade
    Har ni Ahlsell i borås? Ring till VVS avdelningen och fråga om du får komma och köpa privat

    Mycket intressant snack på sista sidan här!!

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Något förslag på var man köper PVC 32mm till bra pris?

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Ursprungligen postat av NiXoN
    Bottnen på överriningskammaren är helt irrelevant, såtillvida att kammaren inte läcker.
    Vid hål i bottnen på boxen/karet brukar man ha rör så att inte hela boxen tömms.
    Det som huvudsakligen styr mängden vatten som åker ner vid stoppet är den mängden som fylls högre än överriningskammarens övre kant vid drift.
    Dvs vattennivån i karet kommer att vara tex1-2cm över boxens kant för att det skall rinna över i boxen fort nog för att få undan det som pumpen pumpar upp.
    Det var precis det jag menade med ""botten" på överrrinningskammen", ber om ursäkt för en väldigt dålig formulering där

    Ju bredare kam destu mindre vatten krävs för att det skall rinna över fort nog(till en viss gräns).
    Med andra ord, ju bredare kam desto mindre vatten kommer flöda ner i sumpen?

    54Kar är nog tillräckligt stora för en sump, bara du inte har någon monster till returpump.
    2000L/h är den specad till, med en tryckhöjd på 2,5m Den pumpar hyggligt men är väl inget monster direkt.

    För en VB kammare som du beskriver behövs nog ett hål i sidan på den burken. Rörgenomföring och sen har man den en bit ovan sumpen så att vattnet rinner vidare ner i sumpen.
    Sen behöver du snabbkoplingar på pvc´n ner så du kan ha 2 olika rördragningar, en för Vb o en för drift(alternativt ventiler och T-koppling).
    Ja, något sådant känns väl vettigt, funderar på att helt enkelt ta ytterligare ett kar och sätta vinklat 90grader mot de två som sitter där nu, borde fungera fint att ha det ovanför returpumpdelen. Kommer vara rätt lätt att komma åt den med en hävertslang eller helt enkelt pumpa ut vattnet

    Jag skulle nog bygga/beställa en komplett sump från scratch de blir enklare med stabilitet.
    Svär inte i Guds hus Inget beställa färdigt, ush! Bygga utifrån det jag har, roligast så, kommer fungera fint.. tillslut

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Bottnen på överriningskammaren är helt irrelevant, såtillvida att kammaren inte läcker.
    Vid hål i bottnen på boxen/karet brukar man ha rör så att inte hela boxen tömms.

    Det som huvudsakligen styr mängden vatten som åker ner vid stoppet är den mängden som fylls högre än överriningskammarens övre kant vid drift.
    Dvs vattennivån i karet kommer att vara tex1-2cm över boxens kant för att det skall rinna över i boxen fort nog för att få undan det som pumpen pumpar upp.
    Ju bredare kam destu mindre vatten krävs för att det skall rinna över fort nog(till en viss gräns).

    54Kar är nog tillräckligt stora för en sump, bara du inte har någon monster till returpump.

    För en VB kammare som du beskriver behövs nog ett hål i sidan på den burken. Rörgenomföring och sen har man den en bit ovan sumpen så att vattnet rinner vidare ner i sumpen.
    Sen behöver du snabbkoplingar på pvc´n ner så du kan ha 2 olika rördragningar, en för Vb o en för drift(alternativt ventiler och T-koppling).

    Jag skulle nog bygga/beställa en komplett sump från scratch de blir enklare med stabilitet.

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Ursprungligen postat av NiXoN
    Ok, dags att bromsa in lite igen

    Jag ser några problem med de hela...
    Först som du redan fått svar om på guiden så är returkammaren i minsta lag, det kan bli lite svajjigt med nivån om du skall ha en nivågivare eller torrkörning om du fyller manuellt.

    Du får för lite buffertvolym i sumpen, dvs om pumparna stannar så kommer det med alra högsta sannolikhet att svämmma över.
    Räkna på att det kommer ner rätt många liter från huvudkaret, ta i beaktande hur stark retur du har samt hur lång överriningskammen är.
    Ju kortare kam och starkare pump destu högre nivå i karet, det betyder mer vatten i sumpen.

    Kör en 54l som sump och ha det andra karet för att blanda vatten.
    Vill du köra påfylning från det andra karet så bör du dra ett evakueringsrör/hål från sumpen, dvs så att det kan rinna tillbaka till osmosdelen om det blir givarfel på påfyllningen.

    Min sump har bara en 3/5del vatten i drift vid stopp är den nästan full.

    //NiXoN

    Ps. får inga bra bilder på min avrinning då det är bakom karet kolla på Wrangs system på guiden det är samma funktion.
    Ja! Jag bromsar gärna in rejält Bara jag får lite hjälp att komma i rätt riktning
    Låt säga att jag kör hela 54L karet som sump, utan vattenbytesdel, men med samma design, 2 kammare och bubbelfälla så borde väl det fungera som sump? Även volymmässigt?

    Rätta mig om jag har fel här:Vill hålla hög vattennivå i karet, det är väl var "botten" på överrrinningskammen sitter som avgör hur hög vattennivå det är i karet, eller snarare hur långt ner vattennivån sjunker om pumpen stannar? Överrinningskammens bredd är väl bara viktig utifrån den aspekten att den måste vara minst så bred att den kan svälja allt vatten returpumpen puttar ut? Eller, det var väl i princip det du skrev..


    Vill dock verkligen ha en vattenbytestank någonstans där inunder så frågan är bara hur jag skall fixa det smidigast, men det kommer så småningom, rätt enkelt i teorin, vattnet skall till den kammaren som första anhalt innan det går ner till skummaren, vid vattenbyte skall man kunna leda om vattnet så det aldrig går in i vattenbytes kammaren under tiden man blandar där, sen är det bara att koppla på den igen och vattnet är bytt.

    Ang osmospåfyllningen så tänker jag koppla 2 alt. 3 givare i serie, det gör att om en hänger sig så spelar det ingen roll då de två övriga kommer bryta

    Du råkar inte ha en länk till wrangs lösning? Sitter och klickar igenom hans tråd med mängder av inlägg i men inte hittat något ännu..

    Ursprungligen postat av Matnil
    hur har du tänkt få vattnet till och från refugium/odling/karantän?
    Har du tänkt ha vattenbytesfacket till påfyllningsvatten för avdunstning mellan vb? Generellt brukar man nästan kunna räkna med avdunstning på runt 1% av volymen per dygn, väldigt skönt att ha automatisk påfyllning för det, så slipper du hålla på och hälla på stup i kvarten. Även om det bara blir någon liter per dygn så blir det lite på en vecka och avdunstningen kommer bara sänka nivån i sumpens returfack...
    Tanken är att ha automatiskt påfyllning av osmosvatten ifrån en 20L dunk med en mindre dränkbar pump i. Automatiskt vattenbyte känns som du säger väldigt smidigt.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...