Projekt: 220L Saltvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • NiXoN
    svarade
    Va kul att få suport av en till hävertförespråkare! Man tackar

    Häverten behöver inte se så magisk ut alls.
    Huvudröret (i boxen)skall vara några cm lägre än backuppen så att de alltid rinner över i den först.

    För att minska risken för virvlar som drar med sig luft så har jag satt 90 graders vinklar på huvudröret så att den inte tar vatten från ytan.
    Det ser i princip ut som durson fast utan T kopplingen o reduceringarna.

    Sen är det bara lite finlir med ventilen för att hitta läget där nästintill allt vatten går via häverten. Obs lite skall gå via backuppen!
    Du skall alldrig någonsin reglera backuppen, den skall vara helt öppen ifall att...

    K.I.S.S.

    Sen om man får problem med ljud från backuppen så kan man lägga ett par 90 graders på den med. OBS där måste du borra ett hål på den högsta punkten för att inte få igång en häverteffekt.

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Tankar är guld värda!
    Hur bör ett hävertdesignat system se ut? Eller, hur bör just själva häverten se ut? Övriga systemet är ju oförändrat, bara själva durson som försvinner, vilket jag inte har någonting emot om det finns smidigare lösningar

    Lämna en kommentar:


  • Matnil
    svarade
    det kommer nog bli väldigt trixigt att trimma in dursón med den dragningen du har.... Hade själv durso, bara ett hål ner, och det var meckigt att få den rätt inställd och tyst men sen funkade den kanon. Höll på att bli helt tokig på min, lagom till jag höll på att ge upp så blev min plötsligt tyst och rätt inställd, nästan som i ett trollslag
    Som Nixon skriver, har du två rör ner så kör på ett mer hävertliknande system! Det är betydligt enklare.

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Aha, okey, har du en skiss på din hävert? Givetvis vill jag ha ett tyst system, svårt att hitta den perfekta lösningen genom att bara söka omkring . Mycket vacker och fyndig ordvits du fick till där


    Insåg precis att jag har en Eden 140 pump liggandes här hemma, vann den på GCG auktionen för någon månad sedan, tror jag kommer köra italiensk kvalitet istället för kinesisk sunsun pump

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Jag kör med 2 rör ner varav en går på hävert så den sväljer mer än 95%. Backup röret får då en liten stril men det låter inget.
    Problemet med ljud/toalett kommer när man blandar luft o vatten i rören, med hävert så blir de inte luft i huvudröret men med durso...

    Många rekomenderar "durso" oftast för att det har varit en trend innom hobbyn ett bra tag nu. Dom av oss som kör hävert är inte lika ljudliga av oss (där fick jag till de) på forumen.
    Men som jag tidigare nämde så är durso bra för ett akvarium som är enligt min mening fel byggt från början dvs endast ett hål ner...

    Jag menar bara att du har gjort ett trendigt prylval som inte baserar sig på ett behov

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Ursprungligen postat av NiXoN
    Lite mer rördragning än en vanlig burk men det ser rätt ok ut.
    Svårt dock att säga något innan man ser allting på plats, dvs hur burkarna sitter och utrymmet du har att jobba med.

    Om du har räknat exakt med dimensioner/flödesmängd så bör du ta i beaktan att en ventil som är på 25mm har ett hål på 20mm. Dvs om du skall ha 25mm rörväg rakt igenom så behöver du 32mm ventiler med reducering 25/32.

    Durson är egentligen skapt för kar där man har bara 1 hål ner, mitt hävertsystem har ingen durso och är därav knäpptyst.
    Du kan få en viss fördel när du skall starta/trimma in de hela men du skall absolut inte köra ett vanligt dursosystem.

    //NiXoN
    Tack för kommentaren!

    Utrymmet får jag lösa, det är väl mest om det är något uppenbart fel eller liknande som jag råkat klanta mig med. Det är lite extra rördragning men inte överdrivet tror jag.

    Nej, flödet är taget rätt bra i överkant, skulle nog klara mig med 20mm utan problem i denna burken och fortfarande ha möjlighet att ta en snäppet värre returpump om jag vill det.

    Jag har väl iprincip bara ett rör ner, "backupröret" skall ju egentligen aldrig användas, skall bara flöda vatten i detta om durson skulle klegga igen eller det skulle fastna en snäcka eller liknande i det. Men syftar du på att jag inte bör köra med denna variant av durso? Utveckla gärna


    Ursprungligen postat av travianplayer
    jag önskar att jag ens hadde ett 300 literskar och har du ett som yngelkar haha känner mig värsta liten när det gäller kar.

    shit va dyrt det var med pvc plast.
    Det kommer med tiden och pengarna
    Storleken är verkligen inte allt, kvalitet på de kar du har är betydligt mycket viktigare än många stora misskötta.

    Lämna en kommentar:


  • travianplayer
    svarade
    Ursprungligen postat av Sultanen
    Ja, det är ju så, skall ha upp ett 300L yngelkar här hemma, det är ju bara att slänga i en cirkpump och lite filtermatta så är det igång, liiite skillnad faktiskt
    jag önskar att jag ens hadde ett 300 literskar och har du ett som yngelkar haha känner mig värsta liten när det gäller kar.

    shit va dyrt det var med pvc plast.

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Lite mer rördragning än en vanlig burk men det ser rätt ok ut.
    Svårt dock att säga något innan man ser allting på plats, dvs hur burkarna sitter och utrymmet du har att jobba med.

    Om du har räknat exakt med dimensioner/flödesmängd så bör du ta i beaktan att en ventil som är på 25mm har ett hål på 20mm. Dvs om du skall ha 25mm rörväg rakt igenom så behöver du 32mm ventiler med reducering 25/32.

    Durson är egentligen skapt för kar där man har bara 1 hål ner, mitt hävertsystem har ingen durso och är därav knäpptyst.
    Du kan få en viss fördel när du skall starta/trimma in de hela men du skall absolut inte köra ett vanligt dursosystem.

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Ursprungligen postat av fantawor87
    jag vill se bilder på akvariet när det är klart
    Det kommer fler bilder under projektets gång, givetvis, förutsatt att det finns något att visa men nu har det inte hänt någonting fysiskt på ett tag

    -----------------------------

    Idag var jag och lämnade in vattenbytestanken och huvudkaret till Glasmästar'n för borrning.
    Vattenbyteskaret:
    1x 36mm hål
    Huvudkaret:
    2x 36mm hål
    1x 26mm hål

    Hade verkligen uppskattat några tankar på "ritningarna"/tankarna jag har idag, så kan jag få iväg beställningen snarast

    Lämna en kommentar:


  • fantawor87
    svarade
    jag vill se bilder på akvariet när det är klart

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Skulle verkligen uppskatta om någon tog sig tid att ge en kommentar på den "setup" jag skissat på till rören, väldigt dålig paintskiss men går nog att förstå om man försöker i alla fall Orkade inte sitta och bygga rör i sketchup =)
    I ytavrinningsboxen:
    Backup:
    25mm hela vägen, sil i toppen så man inte får besök av en snäcka eller liknande ner i den, 25mm genomföring
    Durso:
    32mm rör till att börja med som smalnar av till 25mm innan genomföringen.
    Retur:
    20mm rör, delas i T kors för att dela ut flödet, kanske viktigare om man kör en returpump med större kapacitet. 20mm genomföring.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Topparts.JPG
Visningar: 1
Storlek: 19,4 KB
ID: 2116294

    I möbeln:
    Backup:
    Går direkt ner i skummarfacket till vänster. 25mm rör hela vägen
    Durso:
    Delas i ett T-kors och är Styrd med två kranar, den ena går ner i vattenbytes tanken och den andra går ner i skummarfacket.
    Avrinningen ifrån vattenbytestanken går ner i skummarfacket och kan stypas med kran. 25mm rör överallt
    Retur:
    Går en 20-22mm slang ifrån pumpen till en nippel, därefter sitter en kran för att kunna hantera sumpen ostört om man vill. 20mm rör 20-22mm slang.

    Klicka på bilden för större version

Namn: I sumpen.JPG
Visningar: 1
Storlek: 35,8 KB
ID: 2116295

    Kostnaden för delarna ovan är ungefär 145Euro eller 1500kr inkl. frakt, svettigt för lite plastdelar

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Ja, det är ju så, skall ha upp ett 300L yngelkar här hemma, det är ju bara att slänga i en cirkpump och lite filtermatta så är det igång, liiite skillnad faktiskt

    Lämna en kommentar:


  • Markus1984
    svarade
    Låter bra, det är bättre att det tar lite tid än att man bara kastar ihop nåt som man kan göra med sötvatten

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Bibdedibeeeeep

    Det är rätt kasst att inte ha tid att lägga på bygget, haft tentavecka och nu är det ju massa julstök och sånt, skall försöka få iväg beställningen på PVC rören innan jul iaf, klantigt att inte ha gjort det tidigare =/

    Jag har bestämt mig för att karet skall bli bottenborrat iaf, alltid något
    Senast redigerad av Sultanen; 20 December 2009, 18:03.

    Lämna en kommentar:


  • Markus1984
    svarade
    *Beeep beeep beeep*

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...