80x80x50 Orginella nybörjar Toni..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    80x80x50 Orginella nybörjar Toni..

    Hej hopp!

    idag var jag och min syrra "Karrokaja" på Ekerö och hämtade min födelsedags present, ett akvarium!

    320 liter
    80x80x50 BHD, 12 mm glas (helglas)
    svart silicon.

    Svart stålställning, 50cm H

    i morgon skall vi loda!
    på fredag ska jag bränna pengar på Akvarielagret.
    har ett par frågor angående detta.

    vad skall jag ha för filter? (karro kan ingenting)
    vad ska man ha för belysning? (karro kan ingenting)
    funderar på slimline går det med dessa mått? (karro kan ingenting)
    vart får man tag på sand med snäll form? (karro kan ingenting)


    som ni kanske märker så är det här inte Karrokaja
    jag bara lånar hennes inloggning idag

    mvh
    Antonius
    Bifogade filer
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
  • Toni
    • October 2009
    • 193

    #2
    Ursprungligen postat av karrokaja
    Hej hopp!

    idag var jag och min syrra "Karrokaja" på Ekerö och hämtade min födelsedags present, ett akvarium!

    320 liter
    80x80x50 BHD, 12 mm glas (helglas)
    svart silicon.

    Svart stålställning, 50cm H

    i morgon skall vi loda!
    på fredag ska jag bränna pengar på Akvarielagret.
    har ett par frågor angående detta.

    vad skall jag ha för filter? (karro kan ingenting)
    vad ska man ha för belysning? (karro kan ingenting)
    funderar på slimline går det med dessa mått? (karro kan ingenting)
    vart får man tag på sand med snäll form? (karro kan ingenting)


    som ni kanske märker så är det här inte Karrokaja
    jag bara lånar hennes inloggning idag

    mvh
    Antonius
    Så, nu har jag eget användarkonto

    Kommentar

    • SimonSaysBaka
      • August 2009
      • 788

      #3
      KUL!, jag har ingen aning om vad du ska ha, så jag ska inte lägga mig i, men villa bara gratulera dig Du har en rolig syrra

      Ska bli kul att se hur det går, har aldrig sett ett sånt akvarium förut.

      Lycka till!

      Mvh
      -Simon.
      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        #4
        Dina frågor kräver ju lite fler motfrågor för att kunna besvaras på vettigt sätt.

        Först ljusfrågan. Skall du ha växter i och skall du framförallt ha ljuskravande växter så behöver det vara rätt bra drag i prykarna. Manske metallhalogen i kombination med några T5 lysrör. Blir en ganska dyr historia och drar mycket ström.

        Filter då ja skall du ha en slimline i så hade jag kört med filter bakom denna om inte satsa på ett ytterfilter. Man får mycket större filtervolym med det och man behöver i regel inte göra rent det så ofta.

        Så bakgrunden då det är ju helt klart nice med en bakgrund och slimline är ju både billigt och lätt jobbat. Det krävs nog att man är lite fiffig för man får nog vända och vrida lite på det för att få till det den högsta är 55 hög men det borde gå att få till som sagt.

        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • Toni
          • October 2009
          • 193

          #5
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          KUL!, jag har ingen aning om vad du ska ha, så jag ska inte lägga mig i, men villa bara gratulera dig Du har en rolig syrra

          Ska bli kul att se hur det går, har aldrig sett ett sånt akvarium förut.

          Lycka till!

          Mvh
          -Simon.
          Tack ska du ha Simon!
          Vad gäller syrran så kan jag hålla med och kanske komplettera med att säga att hon är rätt störd också.

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Lite synd att inte måtten är på andra hållet
            Hade varit mycket coolare att ha en 50 hög och 80 djup kub på det där viset och enklare att plantera oxå.
            Men lycka till med karet vad det än kommer i det
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • Toni
              • October 2009
              • 193

              #7
              Ursprungligen postat av drd
              Lite synd att inte måtten är på andra hållet
              Hade varit mycket coolare att ha en 50 hög och 80 djup kub på det där viset och enklare att plantera oxå.
              Men lycka till med karet vad det än kommer i det
              Jag håller inte med.
              Tanken var att få den fyrkantig för att få en friare kännsla och jag vet att det kommer bli så..
              hade man istället haft en 50 hög och 80 djup, så hade det för det första inte längre fungerat att leva i min lägenhet och för det andra så skulle det passa bättre för flundra och piggvar än scalare..

              men tack för din synpunkt

              mvh
              Antonius

              Kommentar

              • Toni
                • October 2009
                • 193

                #8
                Ursprungligen postat av lillfrasse
                Dina frågor kräver ju lite fler motfrågor för att kunna besvaras på vettigt sätt.

                Först ljusfrågan. Skall du ha växter i och skall du framförallt ha ljuskravande växter så behöver det vara rätt bra drag i prykarna. Manske metallhalogen i kombination med några T5 lysrör. Blir en ganska dyr historia och drar mycket ström.

                Filter då ja skall du ha en slimline i så hade jag kört med filter bakom denna om inte satsa på ett ytterfilter. Man får mycket större filtervolym med det och man behöver i regel inte göra rent det så ofta.

                Så bakgrunden då det är ju helt klart nice med en bakgrund och slimline är ju både billigt och lätt jobbat. Det krävs nog att man är lite fiffig för man får nog vända och vrida lite på det för att få till det den högsta är 55 hög men det borde gå att få till som sagt.

                http://www.backtonature.se/sweden/slimline.html
                Hej och tack för ett snabt svar.

                jag vet inte vad T5 betyder, inte heller T8, men ni talar om dem som någon slags "standard" belysning, är det vad de är?
                tänte köra lite lätta snabbväxande växter till att börja med, tillsammans med lite tetror.
                metallhalogen är det något man skulle kunna komplettera med vid behov?

                Jag tänkte nog köra ett ytterfilter, men kan ingenting om modell/märke.
                hur många liter behöver jag filtrera i timmen tror du?
                spelar det någon roll vilken biotop man kör? isf så tänkte jag mej sydamerika.

                jag ska titta lite mer på dessa slimlines, låter lite värre än att tapetsera

                //Antonius

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  Hej bror! snyggt som fan ditt kar är du!! nu ska vi bara värva resten av familjen så är vi helt plötsllig tusen användare till här på zoopet

                  nu är det ju onödigt för mej att svara halvhjärtat på din fråga...kan ju svara helhjärtat när du kommer in från rökpausen

                  Men en sak tror jag faktiskt är knökigt med metallhalogen. blir inte helvetiskt varma?? asså typ jätte varma? är det spottar som man hänger upp i taket nån meter ovanför karet eller sitter lika slickade på täckglaset som lysrör?
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • lillfrasse
                    • February 2002
                    • 2228

                    #10
                    T5 och T8 är lysrör t5 är den nyare sorten med elektoniska don. Skall vara effektivare och mindre förluster. Metallhallogen hänger en bit från ja och de blir varma med och drar som sagt en del ström.

                    Eheims classic serie är nog att föredra bra tyst och prisvärt.

                    Simma lungt..
                    Lillfrasse..

                    Kommentar

                    • HenkeP
                      • January 2009
                      • 886

                      #11
                      Riktigt kul mått på karet! Ska bli spännande att se hur det blir framigenom.
                      Välkommen till Zoopet föresten.

                      Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        Jag skulle inte satsa på något annat än mh till ett så högt kar. Tom det kommer att bli knepigt att få ner ljus till botten. Visst blir mh varma och drar ström, men du får ut mer ljus Per förbrukad watt så det tjänar du på. En 1x150w kombinerad med 2x24w t5-rör skulle jag satsa på. Vet att Aqua medic har just en sån armatur. Har själv två armaturer från dem och det finns inget att klaga på alls! Beställ från Tyskland så blir det dessutom billigare.

                        Härliga mått på karet förresten!

                        MVH Johan.

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #13
                          Jag gillar måtten också! Se till att köpa planterings-stänger osv dock om du behöver pilla med saker på botten
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Sorry, men Slimline blir svårt tilll det karet, eftersom den är 55 cm som högst. Visst kan man skarva den nertill men det är rent ut sagt skitfult!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Toni
                              • October 2009
                              • 193

                              #15
                              Tack för alla Proffsiga svar, jag skall ta till mej allt!

                              mvh
                              Antonius

                              Kommentar

                              Arbetssätt...