500 SA Jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zenon
    • December 2009
    • 173

    Roligt att höra att det finns fler som låter sina fiskar åldras och dö naturligt. Annars verkar den eviga trenden vara att sälja sina fiskar efter ett par månader när det har kommit nya spännande arter i den lokala butiken...

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Länge sedan ja.

      På grund av lite sjukdom så blev några vatten byten inte av i vintras. Sen tog den lilla experiment djävulen tag i mig.
      Vi utfodrar våra fiskar flera gånger i veckan, i värsta fall en gång om dagen och undrar sedan varför de dör så unga.

      Jag har två kar som är extremt inkörda, med en massa "energi" i botten som ska till växterna men som mest förorenar vattnet, eftersom jag tillför mat hela tiden.

      Så min tanke var/är att dessa fiskar som lever i en miljö där det är torka halva året med ett minimum av mat och taskigt vatten kanske kan må bra av att få ett litet "stillestånd" i sin lyx miljö.

      Så jag har inte rört karen sedan början av februari, har matat en daglig normaldos ungefär var tionde dag och inte en fisk har dött och vattnet luktar som dricksvatten! Men det är dj..la massa Vallesneria i karen, vilket innebär att de suger upp all den näring som är ett överskott i botten. Nu börjar Vallen bli ett rent fysiskt problem samt att det har dunstat av ganska mycket vatten. Har haft funderingar på att filma "eländet" men det kan misstolkas av de som inte förstår varför jag gör så här.

      OBS: Detta är ett experiment med extremt inkörda akvarium och jag har många års erfarenhet för att läsa av vad som händer i akvariumen, testa inte själv om du inte är absolut säker på vad du gör!
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      Arbetssätt...