långsmalt väggakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    #31
    Riktigt trevligt format på det karet!

    Fick mig att tänka på hur mycket karets format betyder för fiskarnas trivsel. Med så mycket bottenyta att sträcka ut på kan man nog ha rejält sprattliga fiskar trots att karet bara är på knappa 40 liter!

    Ursprungsidén finner jag otroligt tilltalande. Absolut något jag ska fundera på om jag någon gång får plats över :-) Hur funkar det annars med hållfasthet och sådant när man bygger vinklade kar? Kanske inte spelar någon roll när det rör sig om så grunda kar?

    Kommentar

    • roffek
      • July 2009
      • 40

      #32
      Ursprungligen postat av hawkse
      Riktigt trevligt format på det karet!

      Fick mig att tänka på hur mycket karets format betyder för fiskarnas trivsel. Med så mycket bottenyta att sträcka ut på kan man nog ha rejält sprattliga fiskar trots att karet bara är på knappa 40 liter!

      Ursprungsidén finner jag otroligt tilltalande. Absolut något jag ska fundera på om jag någon gång får plats över :-) Hur funkar det annars med hållfasthet och sådant när man bygger vinklade kar? Kanske inte spelar någon roll när det rör sig om så grunda kar?
      Ja precis pga höjden blir trycket aldrig ett problem, men däremot rekommenderar jag någon mm tjockre glas än vad som behövs för 15 cm egentligen pga att bygget blir så ostabilt annars. Jag har även 4 cm lister utsatta som tak på 3 ställen. Så att inte sidorna sviktar.

      Kommentar

      Arbetssätt...