Dvärgciklid för yngel i 200l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Dvärgciklid för yngel i 200l

    Alla trådar om Apisto osv har gjort mig väldigt nyfiken på att köra igång ett kar med små ciklider. Jag har en favo, fjärilen (ja jag vet att den inte är api (längre)) men jag har inte bestämt vilken jag ska ha ännu.

    Målet är att få yngel, kan inte glömma mina juvel (röd) ciklider som jag hade för 25 år sedan, de lekte och det var riktigt spännande.

    Denna gången är jag inte lika påläst som jag var när jag drog igång mitt växt-kar men jag hoppas på alla snälla här på Zoopet kan hjälpa mig lite

    Var iväg i dag och fick tag på ett möbelkar på 200 liter (100*40*50), kunde liksom inte motstå när priset är det rätta.

    Fråga 1, är fjärilen en bra fisk att börja med eller det finns bättre alternativ

    Fråga 2, ska jag välja att bara ha en sorts små ciklider i eller det finns alternativ??
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.
  • Jost
    • April 2009
    • 114

    #2
    För att hjälpa dig med fråga 1.

    Jag tycker att fjärilen inte är så svår och det hade nog inte vart något problem att börja med den.

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Lite respons, tack Jost.

      Nåväl jag kör på i tråden, både som minne och med förhoppning om tips och mothugg när jag är på kas.

      Akvariumet har landat i garaget med jag fixar bakgrund och inredning.
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0149.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,8 KB
ID: 2108567

      Jag hittade grus på Harald Nyborg, sand till poolfilter, 49:- för en säck.
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0150.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,8 KB
ID: 2108569

      Kornstorleken är mellan 0,6-1,6 mätt med skjutmått, vad det nu kan motsvara när sanden siktats. Jag har kollat med syra så den biten är OK
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0151.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,3 KB
ID: 2108570

      Kan det vara bra sand till småciklider???
      Kikade på biltemas men 0,1 - 0,7 är ruggit smått.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Mikael64
        • January 2008
        • 656

        #4
        Har inte så mycket råd att komma med men, personligen tycker jag att du ska satsa på en art, och att det ska bli spännade att följa.

        Riktigt snyggt möbel akvarium föresten.
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
        Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
        http://www.tanganyika.se/index.php
        Mvh Mikael

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          min erfarenhet av fjärilar är att de är svåra att få yngel av. rom lägger de lätt att få yngel av dem är desto svårare.

          jag har väldigt mjukt kranvatten där jag bor och det ska vara ett måste vad jag förstått för att klara yngel.

          jag har lyckats få yngel 6 ggr av mååånga ggr, som mest levde yngelna några veckor innan föräldrarna åt upp dem.

          läs tråden som sme h startat om fjärilsciklider och deras lek. där har jag skrivit om mina erfarenheter!

          edit: o jäkligt snyggt kar!!

          lycka till!
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Låter logiskt att inte ha flera liknande arter, sedan är ju frågan hur många man kan ta så man är säker på att man får par men när jag läst runt verkar det som att det 2 hanar och 3 honer kan vara bra att börja med, speciellt om man ordnar avdelare i karet.

            Förmodar att detta är tråden du menar

            kikade i den i går, ska läsa den igen, behöver några gånger på mig för att fatta
            Hittade en tråd till som var intressant att läsa, kom halvvägs i natt sedan gick ögonen i kors.

            Det jag tyckte var intressant var att där var så många olika fiskar med, blir lite att kolla upp

            Jag har beställt ett RO filter så jag kan få vilket vatten som helst.

            Frågan är om jag ska gå på fjärillar om dom nu är så svåra att få att dra fram yngel av,
            Kan det hjälpa om man får tag i VF ? Eller det ska man undvika som nybörjare?
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              jag körde på odlade fjärilar från tjeckien tror jag det var. de lekte som sagt fin fint!

              och för att du inte ska göra nåt annat denna söndag än att läsa om fjärilar så får du en till länk!!

              Welcome to PetPeopleBlog, your go-to source for all things fishkeeping and aquarium-related! Our site is dedicated to providing valuable information, tips, and insights for pet owners who love and care for their aquatic pets. Whether you're a seasoned fishkeeper or just starting out, we've got you covered with articles on everything from setting up and maintaining your aquarium to choosing the right fish, plants, and equipment. My team is passionate about fishkeeping and are eager to share their knowledge and experience with you. So dive in and explore our site to discover new and exciting ways to enhance your fishkeeping experience!
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • Marsipulami
                • September 2008
                • 203

                #8
                De som kommit längst i min balja är de bolivianska fjärilarna. De lyckas som regel freda sina yngel ca en vecka. Riktigt coolt dels att se dem försvara småttingarna, dels att se de andra apisto:rna jaga. Särskilt kakaduorna var framåt på den fronten.

                Mina vanliga fjärilar fick rom, men de kom aldrig längre.

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Ursprungligen postat av smurfmats
                  jag körde på odlade fjärilar från tjeckien tror jag det var. de lekte som sagt fin fint!

                  och för att du inte ska göra nåt annat denna söndag än att läsa om fjärilar så får du en till länk!!

                  http://www.aquatic-hobbyist.com/prof...mbreeding.html
                  Läste den lite snabbt, ska gå tillbaka till den en runda till
                  Som jag förstod det handlade det om att ta över kläckeriet.
                  RO vatten var ett krav, fick inte riktigt koll på maten men det får jag googla vad dessa smådjur verkligen är.

                  ps, provade att köra översättnings program på texten, det blev rolig läsning men helt meningslös (tex airlin tubing som skulle vara luftslang blev flygbolag) så det fick till att bli engelskläsning
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Ursprungligen postat av Marsipulami
                    De som kommit längst i min balja är de bolivianska fjärilarna. De lyckas som regel freda sina yngel ca en vecka. Riktigt coolt dels att se dem försvara småttingarna, dels att se de andra apisto:rna jaga. Särskilt kakaduorna var framåt på den fronten.

                    Mina vanliga fjärilar fick rom, men de kom aldrig längre.
                    Jag har läst lite om att de bolivianska ska vara lite lättare så det kanske är de jag ska börja med, skippar med stor sannolikhet att ha olika arter ciklider i det karet, blir nog bara lite Ottisar om jag inte får mer tips på vad som fungerar.
                    Men först måste jag spika vilka ciklider jag ska gå på innan övriga frågor kan besvaras känns det som.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #11
                      Kanske ..


                      Denna är ju riktigt vacker men spontant känns den inte som en nybörjarvariant med tanke på den korta livslängden 9-12 månader
                      Senast redigerad av flygrc; 02 August 2009, 21:24.
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Kom lite bredvid, ska ju ha en bakgrund med.
                        Hittade följande tråd
                        Ämnen om olika typer av akvaristiska projekt, samt "gör-det-själv" projekt.

                        Ska ringa Tropikhuset i morgon och se om de har Tapecrete hemma.
                        Här ska experimenteras
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #13
                          Valet föll på Apistogramma cacatuoides

                          Hmm kommer att focusera på denna i alla fall
                          Apistogramma cacatuoides


                          , trots den korta ålderna.

                          Vilken skönhet och att jag efter lite hjälp känner mig trygg med denna.

                          Kör på med en checklista, kommer säkert att behövas revideras.
                          Så nu ska jag leta upp/få svar på:
                          Lämpligt antal att börja med i mitt 200 l kar?
                          Grottor och/eller grenar?
                          Löv på botten?
                          Storlek på sand/grus?
                          Stenar/rösen?
                          Färg på sand/grus mörk/ljus?
                          Hur strömt,? jag har ett Ehim 2233 och en 2252, gillar 2252 bäst för jag vill ha innerfilter men det är dj-a blås i den.. kan ju fixa till med att blåsa ut via strilrör och blå matta
                          Hur mycket ljus? sitter 2st T8 30 w i rampen, lite lite för växterna men växterna kan iof få växa till i mitt växtkar.
                          Övriga invånare? malar kommer behövas för alger, ottisar??
                          Kh?
                          Torv?
                          Kan jag köra med EC?
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • myslas
                            • February 2008
                            • 672

                            #14
                            1 hane och 2-3 honor är lämpligt. Gott om rötter och kokosnötsskal är bra som lekgrottor. Jag läste någonstans också att hålet in i lekgrottan bör vara riktat mot vattenströmmen eftersom honan inte alltid släpper in hanen utan han släpper sin säd utanför grottan och så förs den in via vattenströmmen. Honorna skapar revir så det kan vara en bra idé att sprida ut lekgrottorna och se till så att det finns bra med avskiljningar så de inte ser in i varandras revir. Löv på botten gilllar de och det bör vara ganska gott om växter. De verkar trivas när det är rätt snårigt. Ganska fin sand funkar troligen bäst då de kan flytta runt på den lite vid lekplatsen. pH bör vara åt det surare hållet men det blir förmodligen lek även om det är neutralt.

                            I övrigt tror jag inte det spelar någon jättestor roll, de är inte så svårlekta. Lycka till!

                            Kommentar

                            • Ferengi
                              • August 2008
                              • 399

                              #15
                              Ursprungligen postat av flygrc
                              Jag har beställt ett RO filter så jag kan få vilket vatten som helst.
                              Ursäkta, men vad är RO filter?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...