Dammprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sjebbe
    • March 2009
    • 440

    Dammprojekt

    Goddagens gott folk.
    Semestern har precis börjat och jag kan inte hålla mig längre.
    På landet uppe vid Tjörn påbörjades förra helgen anläggningen utav en damm. Det grävdes, utlovades död åt rötter och grillades en del.

    Dammen är tänkt vara igång året runt. men som sagt det är ett projekt.
    Dammens placering var innan en uppmurad ficka mot berggrunden.
    3 st äppleträd och ca 2-3 kubik jord har grävts upp. Tacka gud för svordommar som hjälper en att härda ut.

    Idag har jag tvättat med högtryckstvätt. Jord, sten och rötter som jag inte lyckades få väck är nu ett minne blott.
    Spackling och gjutning är påbörjat men långt ifrån klart.

    Pågrund av gjutingen kommer jag nog få mura upp 2 skift till för att få till djupet som jag vill ha det.

    Som tätskickt har jag lyckats få tag på ett 2-komponents från Mapei med armering i form av glasfibernät. Det används till utomhuspoolar och klarar -15 C.
    Som ni ser på bilderna blir det svårt att lägga en plastduk. Glasfiber valde jag bort då jag inte är van vid det. Är murare så bruk var ju självklart.

    I dammen får det gå ett 20-tal guldfiskar som testpiloter. Men det är meningen att nått mer exotiskt ska gå i den. Antingen Koi, stör eller nån channa.

    Tips på pumpar, filteranläggning och annan fisk som skulle funka tas tacksamt emot. Uppdatering kommer nog ofta då jag har semester.






    Glad sommar alla!
    450 L - Channa pulchra
    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides
  • sjebbe
    • March 2009
    • 440

    #2
    kom ihåg att zoomässan hade segelkarp.
    Nån som har erfarenhet av den?
    Hade vart kul att dra upp en matfisk på 10kg
    450 L - Channa pulchra
    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      fasiken va grymt.. kom med uppdatering!!
      ser skitläckert ut redan nu
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ett tips är att du frågar på detta Forumet

        det är värt att regga sig om du har en massa frågor
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • sjebbe
          • March 2009
          • 440

          #5
          Här kommer dagsfärska bilder


          Chips-med-dipp funkar även när man jobbar med dammbotten.







          Nästa gång åker tätskicktet på.

          Bra länk där, ska lusläsas.
          450 L - Channa pulchra
          720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av sjebbe
            Det du nämner är det många skeptiska till att försegla dammen med,dem flesta kör Glasfiber varför går även det att läsa på Koi-Galen den frågan har dykt upp ett antal gånger jag själv tror,om man har otur att det spricker om det kommer en redig Köld-knäpp
            Senast redigerad av Patrik Steen; 20 July 2009, 17:37.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • sjebbe
              • March 2009
              • 440

              #7
              Ursprungligen postat av Patrik Steen
              Det du nämner är det många skeptiska till att försegla dammen med,dem flesta kör Glasfiber varför går även det att läsa på Koi-Galen den frågan har dykt upp ett antal gånger jag själv tror,om man har otur att det spricker om det kommer en redig Köld-knäpp
              Jag har själv kunnat läs mig till detta. Innan när dem till exempel gjöt bassänger/pooler så vibbar dem betongen rejält och på så vis skapar en vattentät gjutnung. En vis typ av betong krävs ju naturligtvis.

              Jag har dock använt detta material i en bamba och till en pool här i gbg. 100% U.A. så klart .
              Och när vi fick materialet levererat till oss var markanschefen för fabrikatet med och instruerade oss. Då tog jag upp frågan om dammar och pooler.
              Detta ska tydligen vara framställt för just våra breddgrader till bland annat detta ändamål. Det är ju dessutom ett glasfibernät som skall appliceras mellan strykningarna för köldens skull. Detta är som sagt ett projekt och vad jag har sett/hört och egna erfarenheter så tror jag detta kan vara the shit!

              Time will tell

              Bilder på tätskicktet kommer i nån gång i veckan.
              Nån som har tips på botten material?
              450 L - Channa pulchra
              720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av sjebbe
                Jag har själv kunnat läs mig till detta. Innan när dem till exempel gjöt bassänger/pooler så vibbar dem betongen rejält och på så vis skapar en vattentät gjutnung. En vis typ av betong krävs ju naturligtvis.

                Jag har dock använt detta material i en bamba och till en pool här i gbg. 100% U.A. så klart .
                Och när vi fick materialet levererat till oss var markanschefen för fabrikatet med och instruerade oss. Då tog jag upp frågan om dammar och pooler.
                Detta ska tydligen vara framställt för just våra breddgrader till bland annat detta ändamål. Det är ju dessutom ett glasfibernät som skall appliceras mellan strykningarna för köldens skull. Detta är som sagt ett projekt och vad jag har sett/hört och egna erfarenheter så tror jag detta kan vara the shit!

                Time will tell

                Bilder på tätskicktet kommer i nån gång i veckan.
                Nån som har tips på botten material?
                Om du menar nån slags sten/sand på botten,så ångrar jag mig bittert att jag hällde i nån Hundra kilo Engelsk sjösten i min damm,totalt värdelöst när man ska storstäda på Hösten innan vinterdvalan det är bara i vägen
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • sjebbe
                  • March 2009
                  • 440

                  #9
                  Lider med dig, men det var precis sånt som jag ville veta.

                  Om du hade vetat detta innan, vad hade du använt ist.?

                  Jag fammlar lite i mörkret kring detta.

                  Vad har du för filter och cirkulationsverk i din damm, patrik steen?
                  450 L - Channa pulchra
                  720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av sjebbe
                    Lider med dig, men det var precis sånt som jag ville veta.

                    Om du hade vetat detta innan, vad hade du använt ist.?

                    Jag fammlar lite i mörkret kring detta.

                    Vad har du för filter och cirkulationsverk i din damm, patrik steen?
                    Jag gjorde ett eget filter med hjälp av en stor fodertunna som är blå tror dem är på 200l kanske lite mer,i botten har jag en massa biobollar även ett borrat hål som utloppsslangen är kopplat till med hjälp av en tillsats som går att köpa i en dammbutik tex som säljer detta.

                    Ovanför för biobollarna har jag diverse Filtermassa då mest Blå filtermatta som är lite grövre,till sist finare filter matta som jag tar upp var vecka vid vattenbyte och sköljer av det värsta skiten som fasnar där på så vis så behåller filtret sin biologiska rening då du inte sköljer av det.Har även en liten tappkran längst i botten som jag öppnar dagligen för att ta bort lite skit som alltid samlas på botten.

                    Upp till tunnan har jag slangen som går filtret går via eller måste gå via UV-Ljus som sprider ut vattnet vid den finkorniga filtermattan.Sen behövs en pump som står nere i dammen min är på 5500L tim,Detta fitret kostade mig väldigt lite då jag fixade detta själ,går säkert att fixa ett ännu bättre men detta funkade för mig.

                    Av att jag kör med vattenbyte var vecka är för att dammen inte klarar av att bryta ner all NO3(Nitrat)som bildas av all mat/skit som kommer ner i en öppen damm om man har Koi kräver dem en massa mat och då är NO3 en gåva på posten,plus en massa trådalger som älskar detta ämne,men i år har jag inte fått några Trådalger på grund av att jag inte har något Nitrat då på grund av mina vattenbyte.

                    Sen angående syresättningen så har jag en fontän bla som sprider rörelse plus det som kommer ifrån filtret detta är då viktigt främst då dammen ökar värmen på sommaren,då minskar syret radikalt.
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • sjebbe
                      • March 2009
                      • 440

                      #11
                      Grymt intressant då jag sitter på en stor blå tunna.

                      Däremot få du gärna förklara detta för mig:
                      "Upp till tunnan har jag slangen som går filtret går via eller måste gå via UV-Ljus som sprider ut vattnet vid den finkorniga filtermattan"

                      Kan vara min tillfälliga dyslexi som spökar.

                      Kommer nog köra med en stor syresten, om nu det skulle börja frysa till.
                      Segt det där med koien, börjar med 10-15 guldfiskar för att se så att det fungerar. Men koi hade ju varit grymt trevligt.
                      450 L - Channa pulchra
                      720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Ursprungligen postat av sjebbe
                        Om du hade vetat detta innan, vad hade du använt ist.?
                        Inget det finns ingen mening med det att ha nåt på botten,varför jag körde med det var en ide jag fick som gick ut på att fisken skulle kunna böka runt bland stenen så skiten yrde upp i dammen så filtret skulle kunna ta det lättare,men facit i hand så har jag nog inte sett dem nån gång bland stenen utom dem håller sig i mitten eller vid ytan.
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Ursprungligen postat av sjebbe
                          Grymt intressant då jag sitter på en stor blå tunna.

                          Däremot få du gärna förklara detta för mig:
                          "Upp till tunnan har jag slangen som går filtret går via eller måste gå via UV-Ljus som sprider ut vattnet vid den finkorniga filtermattan"

                          Kan vara min tillfälliga dyslexi som spökar.

                          Kommer nog köra med en stor syresten, om nu det skulle börja frysa till.
                          Segt det där med koien, börjar med 10-15 guldfiskar för att se så att det fungerar. Men koi hade ju varit grymt trevligt.
                          Bara jag som somnade när jag skrev

                          Vad jag menade var att slangen ifrån Pumpen som ligger i dammen går upp till Filtrets(tunnans)öppning via ett UV-Ljus i mitt UV-Ljus så har jag en slags mojäng som duchar ut vattnet på en finare filtermatta som ligger överst i början av tunnan,sen därefter sipprar vattnet ner på dem andra filtermatterna som jag har i tunnan,slutligen sen ut i röret som leder till dammen.
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Jag ska gå ut och ta lite bilder på min lösning
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Bild 1 och 2 är på utloppet ifrån tunnan

                              Bild 3 är på Bottenventilen som man kan öppna för att skiten som samlas på botten ska kunna försvinna denna öppnas manuellt en kort stund.

                              Bild 4 är på inloppet till tunnan där man suger ifrån dammen med hjälv av pumpen

                              Bild 5 är på UV-Ljuset,som jag har sågat till för att passa tunnan,ljuset satt på ett annat filter en gång i tiden detta kan se annorlunda ut när man köper det

                              Bild 6 är när vattnet duchas ner i Tunnan till för filtret

                              Bild 7 hela dammen

                              Nu funkar detta filter till min damm och den är på ca 7-8 Kubik men större damm krävs det ett större filter om man ska större fisk men om man ska ha Guldfisk så tror jag detta jag har räcker,för Koi är en fisk som skitar ner nåt fruktansvärt.
                              Bifogade filer
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...