Nybörjare: Växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • draumafikill
    • June 2009
    • 6

    Nybörjare: Växtakvarium

    Hejsan.

    För drygt ett halvår sedan skaffade min kompis ett "svensson" akvarium. Och sen dess har han tjatat på mig att jag också ska börja. Jag har aldrig direkt tänkt tanken att börja med akvarium. Dock berättade en annan vän till mig som var lite mera insatt att det finns nått som heter växtakvarium, vilket nog passade mig eftersom jag håller på mycket med trädgårdsarbete och framför allt bonsai. Efter att ha hittat den underbara sidan Zoopet samt japanen Takashi Amano blev jag helt såld. Växtakvarium föll verkligen mig i smaken. Så nu har jag dom senaste två månaderna läst på nästan allt som jag har hittat. Och planerar att i slutet av sommaren (efter min flytt) att skaffa mig en nano på 30l. Iallfall så är tanken. Dock har jag insett att växtakvarium är lite svårhanterliga, och absolut svårt om man aldrig har hållt på med akvarium som hobby. Så jag har lite frågor om det går bra.

    Om jag väljer att köpa en litet akvarium tex en nano, behövs det co2 tillskott då? jag funderar även på att ha räkor (som jag har läst ska vara bra för alger, samt ser så underbart vackra ut) hur många kan jag ha? Även neontetra tycker jag passar i växtakvarium, dom ska vara lättskötta har jag hört och blir väldigt vackra i stim om man inte har andra fiskar. Behövs det nån pump eller filter?

    Angående näringen, nått man måste tänka på angående vattenväxter? Samt hur påverkar det fisken?

    Aja som ni ser så har jag väldigt många "basic" frågor. Jag har läst de flesta trådar och artiklar om växtakvarium, dock är dom mera anseda till folk som hållt på ett tag med akvarium. vore tacksam för all hjälp jag kan få. Och är öppen för all slags förslag/idér som ni har.

    Mvh Drauma
  • Beleg
    • March 2009
    • 14

    #2
    30 liter är nog lite väl litet för neontetra, iaf om du ska ha ett par stycken. Jag tycker du ska titta på dvärgrasbora eller dvärgkardinalfisk.

    I ett så litet akvarium är det nog enklast med Easycarbo istället för ren CO2. Det blir mycket lättare att dosera rätt.
    Om du inte överbefolkar akvariet behöver du ingen pump. Jag kör själv 28 liter med easycarbo utan pump. Lyset är det enda som förbrukar el. Har för tillfället en kampfisk och lite räkor. NO2 och NO3 ligger jättebra så jag tänkte försiktigt börja öka upp fiskbeståndet. Har dock för lite/inga alger så sniglarna har börjat mumsa Limnophilia :-(.

    Kommentar

    • draumafikill
      • June 2009
      • 6

      #3
      Oj, snabba svar. Tackar och bockar. Nu har jag lite mera att googla efter. =)

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        jag hade en guldfisk skål innan på typ 15 liter med räkor och där körde jag med easycarbo, ingen pump, bara en vanlig lampa. Det växte riktigt mycket i den burken .
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • draumafikill
          • June 2009
          • 6

          #5
          Måste ställa en liten fråga till. Eftersom jag aldrig har hållt på med akvarium förut och för det mesta läst trådar om växtakvarium så undrar jag lite om syre till fiskarna.

          Eftersom en pump inte hör hemma i ett växtakvarium och dom större kräver co2 tillsättning. Hur klarar fiskarna att ta upp syret? En polare sa att jag var tvungen att ha labyrinfiskar i eftersom dom klarar att ta upp syre genom luften, men jag har sett otaliga filmer/bilder där många kör med tetror. I en större tank förmodar jag att växterna hinner producera syre, men är det några fiskar som lämpar sig bättre i mindre tex nano och även fiskar som man bör undvika.

          Personligen har ajg fastnat för skönheten hos diskusar, men jag känner att det kommer nog ta ett tag innan jag får tillräckligt med kött på benen innan jag vågar köpa några.

          HAr iallafall fått en 30 liters akvarium av en mycket snäll kompis, så nu förbereder jag mig tills dess att jag flyttar om dryga månaden. Kan knappt bärga mig =)

          Kommentar

          • Joppan4ever
            • December 2008
            • 277

            #6
            Hoppas du inte menar ett 30L till díscusar! Discusar behöver nog ett lite större kar läs här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=499&SOK=1
            // Joppan

            Akvarium: 220L dvärgciklider
            40-50L Tomt

            Kommentar

            • draumafikill
              • June 2009
              • 6

              #7
              Ursprungligen postat av Joppan4ever
              Hoppas du inte menar ett 30L till díscusar! Discusar behöver nog ett lite större kar läs här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=499&SOK=1
              Nej nej! =)

              Diskusar är snarare ett framtidsprojekt, och då först efter mycket pluggande och såklart inköp av ett bra mycket större akvarium.

              I 30L ska jag nog först ha några få räkor, efter att jag har kört in det någon månad eller två. Jag är fortfarande för "ny" för att våga ha fiskar. Där av varför jag frågar.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #8
                Om du har vägarna förbi Linköping så sväng in till Fyra Tassar.

                Jag var där igår och de har satt upp två nano kar med växter co2, hela paketet med andra ord. Måste säga att jag blev lite imponerad av dem. Snackade även med han som startat upp dem, så kunskapen finns i affären.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • draumafikill
                  • June 2009
                  • 6

                  #9
                  Ursprungligen postat av c90368
                  Om du har vägarna förbi Linköping så sväng in till Fyra Tassar.

                  Jag var där igår och de har satt upp två nano kar med växter co2, hela paketet med andra ord. Måste säga att jag blev lite imponerad av dem. Snackade även med han som startat upp dem, så kunskapen finns i affären.
                  Intressant, ska faktiskt ta mig tid och svänga förbi dom nu i veckan.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...