En lite konstig fråga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plozzaa
    • November 2008
    • 54

    En lite konstig fråga.

    Hej, jag har byggt ett terrarie till Grön Leguan, som det finns en damm i på ca 350-400 liter, det sitter ett Eheim Thermofilter 2180 + ett Uv filter som renar dammvattnet.
    Min fråga till er som kan fiskar, finns det någon fisk som skulle funka bra, till att hjälpa till med renhållningen när leguanen gjort "2an" i dammen.

    Leguaner äter bara grönsaker och frukt.
    Vattentempen är för närvarande ca 25 grader.

    Vore tacksam för svar, är jag helt ute och cycklar eller kan min ide funka?

    MWh Peter

    Ps. Jag skulle kunna lägga upp ett kort om jag viste hur man gör, ska försöka lägga in en länk istället http://www.repti.net/repti2/index.ph...=43037&ID2=183
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #2
    För det första: WOW! Fantastiskt fint, verkligen imponerande och kul att gå igenom den där tråden på repti.net.

    För det andra: Jag vet inte riktigt vad du menar med att hjälpa till med renhållningen. Det finns ju ingen fisk som äter upp bajset om det var det du menade.

    Kommentar

    • plozzaa
      • November 2008
      • 54

      #3
      Myslas: Tackar för det, det var riktigt roligt att bygga.
      Som du kanske förstår så kan jag inget om fiskar, men min tanke var om det fanns fisk som åt växtbajs, det är ju inte som en katt/hund skit utan mera som en fiskmås skit.
      Men som sagt, kanske jag är ute och cycklar

      Tackar ändå för snabbt svar.
      MWH peter

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        Nej, tyvärr, finns inga genvägar för att få bort skiten. Du får helt enkelt håva upp den själv.

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          Coolt Terrarium! Den leguanen måste trivas! Om jag vore en leguan så ville jag bo hos dig

          Det där med att leguaner är veggi är inte sant.
          Våra Leguaner vi hade i skolan åt insekter, fågelungar samt ägg och pinkisar (musbebisar) och jag har hört att vissa leguaner äter fisk. Så det där med att de bara är vegitarianer stämmer inte

          Testa med att ha några billiga fiskar i dammen och se vad som händer typ neontetror eller zebrafiskar.
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Räkor käkar ju fiskbajs iaf, så varför inte leguanbajs?

            Kommentar

            • sjebbe
              • March 2009
              • 440

              #7
              Ställer mig i samma rad som alla andra hittils.
              Grymt fint terrarium!!
              Men pröva med nått billigt i fisk väg och vänta se vad som händer...
              Går det så går det..
              450 L - Channa pulchra
              720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Stackars räka som ska äta massa leguanbajs som är 10ggr större än fiskskit *hahaha*
                Du kanske ska ha lite stenar i bassängen som gör att fiskarna kan gömma sig,
                kör på:Köp billiga fiskar och se vad som händer.
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  mina Platy, Molly äter ''ny' sketen skit från andra fiskar. eller åtminstone ser det ut som att dom gör det.

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    Måste få grattulera i ett supersnyggt läckert och STORT leguanbygge !
                    Skitcoolt att ha inomhus sådär.
                    Jag hade en jättestor leguanhane i min ungdom som var helt tam och var polare med hunden vi hade hemma i familjen.
                    Jag hade ett 2 meter högt och 140 cm långt och 1 meter djupt terrarie till han och ödlan var ca:150 cm lång.
                    Så läckert grön din hona var oxå, snyggt
                    Har precis varit i malmö och gått en tur på terrariet hos Frank Madsen i folkets park så nu blev mitt reptilintresse nyupptäckt igen
                    Kanske ska skaffa nåt litet i ödleväg igen minsann.
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • plozzaa
                      • November 2008
                      • 54

                      #11
                      Måste tacka er alla först för att ni svarade, kul.
                      Men har man svarat på en amatörs frågor kommer det alltid flera
                      1. Kan jag använda knytnäve stora stenar från trädgården, tvätta o koka dom?
                      2. vilka fiskar/räkor tror ni skulle passa bäst/ enklast att ha??
                      3. Tempratur på vatten/syre i vatten/ mat (det vore ju synd om dom, om dom bara får leguanskit att äta)
                      Har ni ideer får ni gärna berätta för mej, även sådant som är lågskolenivå.
                      Måste jag stänga av UV filtret för att fiskar/räkor ska klara sej?????
                      MWh Peter

                      ps. jag har läst att små leguaner äter animalisk föda, men jag är amatör på leguaner med så jag vet inte hur det förhåller sej, våran får bara färka grönsaker o frukt.

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #12
                        Mina leguaner jag har haft käkade hundmat på burk ibland.
                        Minns dock inte varför , och så skulle man strö på krossade vitamintabletter över käket oxå.
                        Nåt för skelettet har jag för mig....
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Riktigt imponerat bygge du visar upp.
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Håller med föregående talare, kanonjobb mannen!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              #15
                              Ursprungligen postat av plozzaa
                              Måste tacka er alla först för att ni svarade, kul.
                              Men har man svarat på en amatörs frågor kommer det alltid flera
                              1. Kan jag använda knytnäve stora stenar från trädgården, tvätta o koka dom?
                              2. vilka fiskar/räkor tror ni skulle passa bäst/ enklast att ha??
                              3. Tempratur på vatten/syre i vatten/ mat (det vore ju synd om dom, om dom bara får leguanskit att äta)
                              Har ni ideer får ni gärna berätta för mej, även sådant som är lågskolenivå.
                              Måste jag stänga av UV filtret för att fiskar/räkor ska klara sej?????
                              MWh Peter

                              ps. jag har läst att små leguaner äter animalisk föda, men jag är amatör på leguaner med så jag vet inte hur det förhåller sej, våran får bara färka grönsaker o frukt.
                              Stenar går mestadels bra att använda, om det inte blänker eller ser konstigt ut på dem så är det bara köra. Att ta en bild på stenen och rådgöra här på zoopet är inte dåligt heller

                              Körsbärsräkor är lättskötta och föröka sig som tusan, vore kul att se hela din damm fylld med sådana och sen när leguanen skiter så neutraliserar dem bajset på någon halvtimma!

                              Räkor klarar sig bra med de 25 grader du har i vattnet, dock är de ju väääldigt små varelser så du måste räksäkra ditt filter på något sätt. Finns räkpellets att köpa som räcker väldigt länge som du kan komplettera med.

                              Jag vet att många i dammar kör med UV-filter, och jag tror inte de tar skada av det. Dock har jag ingen aning om räkor, någon annan får svara här

                              MVH Johan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...