alg-problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bompa112
    • June 2009
    • 9

    alg-problem

    Hej

    Jag har startat upp ett 102 liters akvarium som jag har
    4 silverhajar(vet att det är för litet för dessa, planen är att uppgradera en dag annars har jag fått reda på att de är välkomna till min kompis akvarium på 600 liter, så har vi fått det ur världen)
    3 platyhonor
    2 fjärilsciklider(hona och hane)
    1 mal av något slag som skulle bli ungefär 13 cm enligt personalen i butiken.

    Nu har jag upptäckt att det växer mycket alger på allt,
    Lysrör skall enligt personen jag tog över akvariet från vara OK.
    Är det fler malar jag behöver eller finns det ett bättre sätt? snäckor eller räkor syftar jag på då, har varit sugen på räkor men tänkte att jag skulle ställa frågan först.

    En annan sak jag ser nu när jag sitter här så ser jag att vattnet har blivit blådisigt, har det att göra med att jag slängt ner kolsten och bytt kolfilter?

    Vart mycket på ett bräde där men jag är tacksam för alla svar.

    bild på mitt akvarium
    Senast redigerad av bompa112; 16 June 2009, 20:23. Anledning: lagt till bild
  • Amazon77
    • July 2008
    • 129

    #2
    Ungefär hur många timmar är lyset på om dagen?
    54L
    175L Sällskap

    Kommentar

    • bompa112
      • June 2009
      • 9

      #3
      10-13 timmar

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Låter som nystarts problem, låt karet stabilisera sig och mata sparsamt och ha lyset på timer så du får regelbundna belysningstider sen en hel del tålamod så ska du se att det ger med sig!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • bompa112
          • June 2009
          • 9

          #5
          okej en annan fråga då, tror ni det går att ha räkor i detta karet eller kommer de bara sluta i någons mage?

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Platysarn och cikliderna kan nog vara ett hot mot mindre räkorna kan jag tänka mig iom att en Gul fjärilsciklid gärna äter mindre ryggradslösadjur. =)
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            Arbetssätt...