Vilka fiskar i 55 liters akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SodaPopinski
    • November 2006
    • 37

    Vilka fiskar i 55 liters akvarium?

    Hej! Har suttit länge och läst här i forumet och hittat en massa bra information, men får inte riktigt svar på min fundering på vilka och hur många fiskar jag kan ha i mitt 55 liters akvarium. Det som jag funderar på nu är: 1 algätare några få guppy några få platy/svärdbärare ett stim av något slags tetra, ev. neontetra Om man går efter 1 cm fisk per liter så kan jag bara ha ett stim på tio neontetror och en algätare. Något fler än så borde man väl kunna ha i ett 55 liters akvarium? Men det jag nämner ovan kanske är för mycket? Skulle det fungera att ha tio neontetror och kanske ca 3-5 platy Eller guppy? Jag inbillar mig att det blir finare att ha det så än om man struntar i stimmet och bara har guppy och platy, och en algätare. Att minska ner på antalet när det gäller stimfisk är väl inte heller så bra... Ge mig gärna förslag! Även på andra fiskar. Räcker en algätare för att hålla koll på algerna? Hur ska man tänka där?
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    #2
    "1 cm per liter" är en regel som bör tas med en stor skopa salt. Den här är lite bättre:
    "Fiskar med max.storlek på 3 cm - minst 2 L vatten per fisk.
    Fiskar med max.storlek på 5 cm - minst 5 L vatten per fisk.
    Fiskar med max.storlek på 7-8 cm - minst 10 L vatten per fisk.
    Fiskar med max.storlek på 15 cm - minst 25 L vatten per fisk." (Saxat från artikel här på Zoopet om fiskinköp) Sedan spelar ju fiskarnas beteende och andra krav in förstås.

    För ett såpass litet akvarium passar ett gäng räkor eller ett par äppelsnäckor bra som algätare. Otocinclus skulle kanske också funka, men de är stimfiskar och vill vara några stycken om jag minns rätt.

    Jag skulle nog nöja mig med en sorts levandefödare, antingen guppy eller platy, till att börja med, de har en tendens att bli fler och fler!

    Neontetra vet jag inget om, men en annan fin stimfisk som jag själv har i 54 liter är Boraras brigittae. Finns flera andra snygga småarter också.

    Har du sett att du kan söka på akvarielängd i artregistret för att få tips på fiskar som passar i en viss storlek på akvarium? 54-60liters kar brukar vara 60 cm långa om de har standardmått.

    Tänk på att starta upp försiktigt med få fiskar i början!
    Kolla in denna tråden och "Akvariestart och fiskinköp" under artiklar högst upp på sidan, där finns många bra tips. Lycka till!

    Kommentar

    • SodaPopinski
      • November 2006
      • 37

      #3
      Föredrar fisk framför räkor eller snäckor som algätare, får kolla upp om det finns någon som inte är en stimfisk. Otocinclus var fin annars, men fler än två vill jag nog inte ha och då kanske det inte är rätt art. Boraras brigittae var också fin, har haft flera olika små stimfiskar tidigare och vet inte än vad det blir. Beror på vad de har i akvarieaffären, men gärna någon sort med lite färg. Och jo, jag tänker inte köpa så många fiskar nu i början. Kanske 3 st eller så, beroende på vilken sort jag köper först.

      Kommentar

      • dhuron

        • March 2007
        • 119

        #4
        lite roliga snäcker som är bra mot alger

        Neritina puligera
        Paludomus sulcatus
        Neritina sp. (känslig för dåligt vatten + vill ha hårt vatten)
        Vittina semiconica (känslig för dåligt vatten + vill ha hårt vatten)
        Pomacea canaliculata (äppelsnäcka)

        /Tobbe

        Kommentar

        • SodaPopinski
          • November 2006
          • 37

          #5
          Var till zooaffären idag för att köpa mina första tre fiskar, tänkte mig två platyhonor och en platyhane. Personen som stod i butiken hävdade att hon kunde se skillnad på kön och valde ut tre fiskar. När jag kommer hem ser jag att det istället är tre hanar jag fått. Hur bör jag göra nu? Man ska ju helst ha fler honor än hanar... Funkar det om jag köper till två honor om några dagar, räcker det? Det borde väl vara bättre än att ha tre hanar, märkte direkt att de jagade varandra en del. Till det tänkte jag ha ett stim av någon liten fisk och en algätare. Det lär bli fler platy än jag tänkt mig, så jag kanske väljer någon stimfisk som är nöjd med att vara 6-8 st istället för runt 10 som jag tänkt mig...

          Kommentar

          • sauser
            • May 2009
            • 133

            #6
            Ursprungligen postat av SodaPopinski
            Var till zooaffären idag för att köpa mina första tre fiskar, tänkte mig två platyhonor och en platyhane. Personen som stod i butiken hävdade att hon kunde se skillnad på kön och valde ut tre fiskar. När jag kommer hem ser jag att det istället är tre hanar jag fått. Hur bör jag göra nu? Man ska ju helst ha fler honor än hanar... Funkar det om jag köper till två honor om några dagar, räcker det? Det borde väl vara bättre än att ha tre hanar, märkte direkt att de jagade varandra en del. Till det tänkte jag ha ett stim av någon liten fisk och en algätare. Det lär bli fler platy än jag tänkt mig, så jag kanske väljer någon stimfisk som är nöjd med att vara 6-8 st istället för runt 10 som jag tänkt mig...


            välj ut den finaste av dom och åk tillbaka till butiken och säg gör om gör rätt:P du kan ju börja med 1 hane och 2-3 honor tycker då jag skulle funka fint
            Mvh Robin Brännström

            Kommentar

            • SodaPopinski
              • November 2006
              • 37

              #7
              Har tyvärr inte den möjligheten, men tänkte avvakta lite och se. Läste här i forumet att det kan fungera med bara hanar så länge de inte har någon hona att konkurrera om, så jag ska se om det blir bråkigt eller inte. Någon som har erfarenhet av det? Annars får jag höra mig för om det är någon som vill ha en eller två platyhanar helt enkelt.

              Kommentar

              • 880215
                • April 2013
                • 16

                #8
                Hej!

                Jag har ingen aning om hur man postar en egen tråd, så jag "kapar" denna lite (om det är okej - har ju ändå gått nästan 7 år sedan denna tråd postades). ;P

                Undrar om någon kan se detta och kanske ge mig svar på mina frågor... O.o

                Så här är det...
                Jag har ett 63 liters akvarium. För tillfället bor där 1 mal, 3 platy, 7 neontetror, 3 grodor, 3 tigersnäckor.
                Jag undrar om jag kan ha i fler djur? - Jag funderar på att köpa en kampfisk samt typ 3 äppelsnäckor + 4 räkor. Kommer det att funka på 63 liter eller blir det för "trångt" för fiskarna? (Undrar även om alla djursorter jag nämnt, går ihop med varann?).

                Om detta är för trångt, skulle det funka om jag sålde grodorna då? Eller skulle det fortfarande vara för trångt?

                Funderar på att ev. skaffa ett 25 liters akvarium och kanske ha i kampfisken, de 3 platysarna, malen, snäckorna och räkan däri - skulle det funka?

                JÄTTETACKSAM FÖR SVAR!

                Mvh.

                Kommentar

                Arbetssätt...