Skulle vilja bolla med nån som är fiskkunnig...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nova8010
    • May 2009
    • 71

    Skulle vilja bolla med nån som är fiskkunnig...

    Har precis köpt ett begagnat akvarium på 600l som jag för tillfället har en hajmal, en gibbiceps(möjligtvis), en slöjstjärt, tre scalarer och två ancistrus + en teleskopslöjstjärt....
    Fick höra av en annan här på forumet att det va en salig blandning Men som sagt fick med dom flesta fiskarna...

    Och nu till mina funderingar... Vill ju naturligtvis ha en hel del fisk eftersom jag köpt ett så pass stort akvarium och har hört att det är bra om man köper fisk som håller sig på olika nivåer i akvariet, typ botten, mitten och längst upp för att det ska bli så befolkat och fint som möjligt men också för att det ska bli mindre revirbråk och så...

    Men var hittar man information om sånt?? Har tittat på alla möjliga informationssidor och artbeskrivningar men hittar inte den typen av information

    Nån som kan hjälpa??

    Kan tillägga att fiskarna jag har i mitt akvarium för tillfället verkar trivas alldeles ypperligt tillsammans trots blandningen *ler*
  • Guest

    #2
    Du kan ju alltid hitta fisken du vill ha o fråga här.

    Kommentar

    • nova8010
      • May 2009
      • 71

      #3
      Ursprungligen postat av Narii
      Du kan ju alltid hitta fisken du vill ha o fråga här.

      Nja, har inte bestämt mig än vad jag vill ha men gillar guldfiskar väldigt mycket.. och slöjstjärt... och många andra fiskarter verkar ju gilla att äta deras fenor...
      I övrigt har jag nog funderingar på att köpa fler ancistrus och fler scalarer...
      Men skulle vilja ha in mera färg i akvariet så färgglada fiskar överhuvudtaget har jag väl tänkt...
      Och inte för små...

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Om vi ska försöka hålla oss till en världsdel (SA, och ignorerar Asien) så är ju dvärgciklider relativt färgglada: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193&SOK=1vad ja vet så håller dessa till vid bottnen oftast.

        Senast redigerad av Gäst; 05 June 2009, 15:01.

        Kommentar

        • nova8010
          • May 2009
          • 71

          #5
          Ursprungligen postat av Narii
          Om vi ska försöka hålla oss till en världsdel (SA, och ignorerar Asien) så är ju dvärgciklider relativt färgglada: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193&SOK=1vad ja vet så håller dessa till vid bottnen oftast.

          http://images.google.se/images?hl=sv...-8&sa=N&tab=wi

          Okej, det va väldans många fiskar.. får tacka för hjälpen så långt... Såg att flera fiskar jag har haft funderingar på fanns med bland dessa...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det bästa du kan göra är att inte göra någonting!
            Vad jag menar är att vänta ett tag och se vilka fiskar som faller dig på läppen, och som du vill prova.
            Gör du på detta viset slipper du kanske att ångra dig efter ett tag, plus att du får även tiden att reda ut om de skulle passa med fiskarna du har.
            Ang. dessa så är det som du skriver en salig blandning du har, och kanske du skulle överväga att kanske ändra lite på sammansättningen för att du ska kunna ha de fiskarna du vill ha. Du ska inte behöva tänka på att den och den fisken kan jag inte ha pga. att jag redan har dessa fiskar som du personligen aldrig skulle köpt från början.
            Kollar man på de fiskar du har så får du en del begränsningar, Slöjstjärtar vill ha lite kallare vatten, de har ofta fenor som kan vara kul för andra fiskar att bita i.
            Hajmalen har iofs 600 liter att simma på, men de blir ganska fort stora och är inte lika kul längre. Jag såg förra veckan liknande sådana fiskar i ett offentligt akvarium i Thailand, och de vägde gissningsvis runt 10-15 kg och var över metern långa.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • nova8010
              • May 2009
              • 71

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Det bästa du kan göra är att inte göra någonting!
              Vad jag menar är att vänta ett tag och se vilka fiskar som faller dig på läppen, och som du vill prova.
              Gör du på detta viset slipper du kanske att ångra dig efter ett tag, plus att du får även tiden att reda ut om de skulle passa med fiskarna du har.
              Ang. dessa så är det som du skriver en salig blandning du har, och kanske du skulle överväga att kanske ändra lite på sammansättningen för att du ska kunna ha de fiskarna du vill ha. Du ska inte behöva tänka på att den och den fisken kan jag inte ha pga. att jag redan har dessa fiskar som du personligen aldrig skulle köpt från början.
              Kollar man på de fiskar du har så får du en del begränsningar, Slöjstjärtar vill ha lite kallare vatten, de har ofta fenor som kan vara kul för andra fiskar att bita i.
              Hajmalen har iofs 600 liter att simma på, men de blir ganska fort stora och är inte lika kul längre. Jag såg förra veckan liknande sådana fiskar i ett offentligt akvarium i Thailand, och de vägde gissningsvis runt 10-15 kg och var över metern långa.

              Hej och tack för ditt svar! Har sett inlägg av dig på många ställen i forumet och du verkar ha huvudet på skaft när det gäller fiskar
              Ja, jag vet att hajmalar blir stora, den som jag har är kanske en dm nu.. Och han och min stora slöjstjärt verkar vara bästa vänner, dom simmar omkring varandra hela tiden och lämnar bara den andras sida när det är dags för mat..
              Från början så va min fundering att jag skulle ha mycket guldfisk och scalarer... gillar stimmet när man ser många scalarer i ett akvarium och guldfisken lyser upp i så vackra färger. Och sen naturligtvis några malar också.. Men sen har jag inga direkta krav på fisk, många rekommenderar silverhaj men dom sägs ju vara så nervösa och jag har både småbarn som klappar rutan och katter som vill hoppa upp och försöka "fånga" fisken nr den simmar nära rutan.
              Den stora gibbiceps jag har funderar jag på att lämna till min närmaste fiskhandlare, en privat kille där den kommer ifrån från början.. visst den är jättefin men inte nå vidare aktiv i akvariet och dessutom gräver den så fort jag försöker göra nåt så är den där o förstör Den kanske är runt 20-25 cm lång...
              Vad sägs om dom funderingarna?? Det fungerar ju med dom scalarer och guldfiskar jag har nu... skulle det funka att öka på antalet av dom och sen nåt mer??

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Oj, tack för de orden...

                Om det vore mitt kar skulle jag nog ändå ta en liten funderare på det fiskvalet du har och vill ha.
                Skalarer är en fisk som har ett kul beteende, och skaffar man en grupp på 6-8 st som får para ut under uppväxten så kommer man snart att se att det inte får plats så många i ett 600 liters kar när de är vuxna, utan att man då får sikta in sig på 2-max 3 par.
                Skalarer kan vara väldigt aggressiva vid och runt leken, och det är inte många fiskar som får vara ifred. Skulle nu dina skalarer leka, så ligger slöjstjärtarna ganska risigt till då de kan bli ganska naggade och bortjagade av lekparet, därav är ytterligare en anledning att fundera på just den kombinationen, förutom tempen i karet då.
                Hajmalen är 10 cm nu, men jag lovar dig att det är den inte om 6 månader. Tyvärr är det kanske lite kul att ha en haj i akvariet, men det är inte ofta som det funkar riktigt hela vägen utan när de är runt 25-30 cm brukar folk tröttna på dem.
                Det största felet tycker jag personligen är att affärerna tar in dem, när det finns så mycket annan fisk som passar bättre i akvarium.
                Silverhaj är som du skriver lite för mycket fart i, men i ditt fall är inte karet för litet iaf.
                Gibbin gör inte mycket väsen av sig när de nått den storleken, annat än att de kan riva upp växter pga. sin storlek, att de skiter en hel del samt är heller kanske inte de bästa algätarna. Annars är de väldigt snygga och är en favorit i mina ögon, synd bara att de blir lite stora.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • nova8010
                  • May 2009
                  • 71

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Oj, tack för de orden...

                  Om det vore mitt kar skulle jag nog ändå ta en liten funderare på det fiskvalet du har och vill ha.
                  Skalarer är en fisk som har ett kul beteende, och skaffar man en grupp på 6-8 st som får para ut under uppväxten så kommer man snart att se att det inte får plats så många i ett 600 liters kar när de är vuxna, utan att man då får sikta in sig på 2-max 3 par.
                  Skalarer kan vara väldigt aggressiva vid och runt leken, och det är inte många fiskar som får vara ifred. Skulle nu dina skalarer leka, så ligger slöjstjärtarna ganska risigt till då de kan bli ganska naggade och bortjagade av lekparet, därav är ytterligare en anledning att fundera på just den kombinationen, förutom tempen i karet då.
                  Hajmalen är 10 cm nu, men jag lovar dig att det är den inte om 6 månader. Tyvärr är det kanske lite kul att ha en haj i akvariet, men det är inte ofta som det funkar riktigt hela vägen utan när de är runt 25-30 cm brukar folk tröttna på dem.
                  Det största felet tycker jag personligen är att affärerna tar in dem, när det finns så mycket annan fisk som passar bättre i akvarium.
                  Silverhaj är som du skriver lite för mycket fart i, men i ditt fall är inte karet för litet iaf.
                  Gibbin gör inte mycket väsen av sig när de nått den storleken, annat än att de kan riva upp växter pga. sin storlek, att de skiter en hel del samt är heller kanske inte de bästa algätarna. Annars är de väldigt snygga och är en favorit i mina ögon, synd bara att de blir lite stora.

                  Hej igen!

                  Det låter på dig som att jag får ta mig en riktig funderare på det här med fiskarna.. måste erkänna att guldfiskar och scalarer verkligen är ett par favoriter.. Men förstår ju att det är som du säger att jag inte kommer att kunna ha så många scalarer om dom leker sen. Fick ju med en när jag köpte akvariet och två fick jag av svärmor sen för dom va utanför i hennes kar och dom par hon har kvar håller sig i var sitt hörn. Antar att det är deras revir. Mina tre jag har verkar vara utav samma kön, kommer överens gör dom väl men lite buffande i sidorna är det emellanåt. Speciellt den som va i från början buffar på dom andra, nykomlingarna. Har läst på om hajmalen själv och blev förundrad över hur man kan sälja såna.. Den jag har vet jag att förra ägaren har haft i kanske 6 månader och köpte den i ungefär den storleken den har idag. Har väl tänkt att jag ska ha den så länge det går, den är charmig o väldigt nyfiken. Men senare blir jag väl tvungen att göra mig av med den så den inte mår dåligt av att bo för trångt..
                  Vet att hon jag köpte akvariet av va väldigt dålig på att sköta sina fiskar, det va därför jag bara fick med tre... Det va dom ända som klarade av att leva i skitigt vatten med nästan ingen mat, kanske är därför hajmalen inte är större än??
                  Jo visst, gibbicepsen är härlig just för sin storlek.. maffig krabat Men den kommer fram ungefär två gånger om dagen och det är vid mat. På kvällen kan den ibland vara framme lite mer.. Jag kallar den min dammsugare.. Jag matar fiskarna och dom dyker upp till ytan o äter o så, sne ett par minuter senare när dom andra är mätta och belåtna kommer han/hon fram och "dammsuger" ytan och sen finns inte ett skit kvar

                  Om jag skulle satsa på antingen scalarer eller guldfisk, eller möjligtvis två skilda akvarier med var sin sort i.. vilka fiskar skulle du rekommendera att ha tillsammans med dom då?? Än så länge är det ju en nystartad hobby så jag ska se om det fungerar för mig först innan jag skaffar ett till akvarie Men det verkar inte vara svårt att fastna...

                  Tack än en gång för att du bollar med mig..

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Det är lugnt, och det är dessa bollningstrådar som jag tycker kan vara lite extra kul.
                    Visst kan du starta extraakvarium, men ta det lugnt trots att du vill så mycket nu i början. Jag skulle tippa på att 9 av 10 som startar akvarium börjar med ett litet kar som snabbt blir fullt, köper ett lite större som snart är för litet det med och står sedan med 5-6 kar runt fotknölarna.
                    Sedan är det tyvärr verkligheten att allt för många av dessa lägger ner karen igen då det blir för myckat att hålla reda på, kanske med sjukdomar, alger mm. Det funkar ofta bra de första månaderna för att sedan kanske svaja lite innan de kommer i balans, och då blir det för mycket med ett flertal kar med obalans. Startar man däremot upp lite lugnare och hinner lära sig grunderna i ett eller max två kar, får man sedan en lite lättare väg att följa om man sedan väljer att utöka sin hobby.

                    I ditt kar skulle jag personligen skippa hajmalen, som säkerligen stått på svältkur alldeles för länge. Även Gibbin och slöjstjärtarna skulle fått vika på foten för att ge plats till fiskar som i mina ögon kan vara lite intressanta, inte för att tracka ner på ägare av dessa nämda fiskar.
                    Några skalarer till som får para ut sig med de befintliga, en eller ett par stim tetror samt kanske nyckelhålsciklider eller liknande som är ganska robusta och tåliga samt malar i lite olika former, antal och storlekar.
                    Men det är jag som är lite väl inne på Sydamerika, det finns annars olika gurami som skulle passa, rasboror och ungfödare som skulle kunna se sin plats i ditt kar.
                    Det är därför jag skrev i början att du ska ta det lugnt och känna dig för vilka fiskar du gillar samt se att dessa passar ihop.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • nova8010
                      • May 2009
                      • 71

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Det är lugnt, och det är dessa bollningstrådar som jag tycker kan vara lite extra kul.
                      Visst kan du starta extraakvarium, men ta det lugnt trots att du vill så mycket nu i början. Jag skulle tippa på att 9 av 10 som startar akvarium börjar med ett litet kar som snabbt blir fullt, köper ett lite större som snart är för litet det med och står sedan med 5-6 kar runt fotknölarna.
                      Sedan är det tyvärr verkligheten att allt för många av dessa lägger ner karen igen då det blir för myckat att hålla reda på, kanske med sjukdomar, alger mm. Det funkar ofta bra de första månaderna för att sedan kanske svaja lite innan de kommer i balans, och då blir det för mycket med ett flertal kar med obalans. Startar man däremot upp lite lugnare och hinner lära sig grunderna i ett eller max två kar, får man sedan en lite lättare väg att följa om man sedan väljer att utöka sin hobby.

                      I ditt kar skulle jag personligen skippa hajmalen, som säkerligen stått på svältkur alldeles för länge. Även Gibbin och slöjstjärtarna skulle fått vika på foten för att ge plats till fiskar som i mina ögon kan vara lite intressanta, inte för att tracka ner på ägare av dessa nämda fiskar.
                      Några skalarer till som får para ut sig med de befintliga, en eller ett par stim tetror samt kanske nyckelhålsciklider eller liknande som är ganska robusta och tåliga samt malar i lite olika former, antal och storlekar.
                      Men det är jag som är lite väl inne på Sydamerika, det finns annars olika gurami som skulle passa, rasboror och ungfödare som skulle kunna se sin plats i ditt kar.
                      Det är därför jag skrev i början att du ska ta det lugnt och känna dig för vilka fiskar du gillar samt se att dessa passar ihop.

                      Hej!

                      Menade absolut inte att jag ska gå o köpa ett nytt akvarium nu utan i så fall senare om det är så att intresset håller i sig och jag ser att det fungerar med det akvariet jag har. Har själv förstått att det är många som slutar efter ca 6 måndader pga att det inte fungerar av olika skäl, tex alger eller sjukdom. Har däremot funderat på att det ofta skulle vara bra att ha ett "krisakvarium" där man kan stoppa ner en fisk eller två om det skulle vara nödvändigt för att dom inte funkar i det kar man har. Svärmor har haft lite problem med sina fiskar i sitt kar, har fått lämna tillbaka fisk till fiskhandlaren och en del har hon ju då gett mig.. *L*

                      Just nu försöker jag lära mig så mycket som möjligt om akvarier och allt som hör till och ekonomin är inte på tipp topp så därför tänker jag mig noga för innan jag köper en fisk överhuvudtaget. Vill ju att det ska fungera med dom jag har så att inte nya fisken blir mat eller nåt
                      Dom fiskar du nämner har jag inte direkt fastnat för även om jag har varit och snuddat vid dom när jag kikat runt på nätet o så. Har fått intrycket att många av dom sorterna är aggressiva och tycker det känns lite otäckt om fiskarna jag ska ha skulle bli osams sinsemellan. Är heller inte så förtjust i små fiskar utan vill gärna ha lite storlek på dom, i af som en guldfisk i storlek tycker jag är lagom.
                      Ciklider är jättefina, iaf dom som är färgglada tycker jag.. men som sagt, har fått intrycket att dom kan vara aggressiva och vill köra lite safe nu i början... Kanske om hobbyn håller i sig att man skaffar ett akvarium med bara ciklider då...
                      Ett tips jag har fått är att jag ska tänka efter i vilket skikt av akvariet som fiskarna är mest, så att jag kan fylla ut akvariet med bottenlevande fisk, mellanskikt levande fisk och överst... Är det nåt du skulle rekommendera elelr är det rent bullshit? Om det är nåt att gå efter, var hittar man den informationen i så fall??

                      Kommentar

                      • Guy Palm
                        • March 2002
                        • 5720

                        #12
                        Anders glömmer en grupp fiskar som skulle passa i ditt akvarium. Vad jag har förstått så är det färger du är ute efter och då finns det en grupp av fiskar som slår det mesta. Regnbågsfiskar, lagom stora och färggranna. De är inte aggresiva mot varandra och med lämplig inredning klara de att yngla av sig i ett sälskapsakvarium.

                        Problemet blir nog att du måste lämna bort dina andra fiskar.
                        Guy
                        ,Poecilia,SKS,GOC,

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Det är lite därför jag gav dig de tipsen på fisk, där är fisk i alla skikt i karet.
                          Ska du däremot ha lite större fisk så får du nog skippa de tankarna då det kan vara svårare att hitta den just den rätta kombinationen av dessa.
                          Kanske lite olika större ciklider skulle funka för dig, men då får man ofta inreda med stenar och rötter och kanske hålla tillbaka växtdelen lite.
                          Nu har jag skrivit mest om SA, eftersom det är sådana du har flest av nu. Kolla annars på vad Afrika kan erbjuda dig för fisk, men dessa bör du ha utan inblandning av andra kontinenter och blandning av sjöar pga olika krav på vattnet och beteende.
                          Kolla här så hittar du säkert en del, men en hel del av artbeskrivningarna är bara för Guldmedlemmar: http://zoopet.com/fiskar/index.php
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • nova8010
                            • May 2009
                            • 71

                            #14
                            Ursprungligen postat av Guy Palm
                            Anders glömmer en grupp fiskar som skulle passa i ditt akvarium. Vad jag har förstått så är det färger du är ute efter och då finns det en grupp av fiskar som slår det mesta. Regnbågsfiskar, lagom stora och färggranna. De är inte aggresiva mot varandra och med lämplig inredning klara de att yngla av sig i ett sälskapsakvarium.

                            Problemet blir nog att du måste lämna bort dina andra fiskar.
                            Hej!

                            Tack för ditt svar, kikar runt lite just nu för att hitta information om den här typen av fisk. Vilka fisksorter går att ha tillsammans med regnbågsfisk då??

                            Mvh Louise/nova8010

                            Kommentar

                            • nova8010
                              • May 2009
                              • 71

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Det är lite därför jag gav dig de tipsen på fisk, där är fisk i alla skikt i karet.
                              Ska du däremot ha lite större fisk så får du nog skippa de tankarna då det kan vara svårare att hitta den just den rätta kombinationen av dessa.
                              Kanske lite olika större ciklider skulle funka för dig, men då får man ofta inreda med stenar och rötter och kanske hålla tillbaka växtdelen lite.
                              Nu har jag skrivit mest om SA, eftersom det är sådana du har flest av nu. Kolla annars på vad Afrika kan erbjuda dig för fisk, men dessa bör du ha utan inblandning av andra kontinenter och blandning av sjöar pga olika krav på vattnet och beteende.
                              Kolla här så hittar du säkert en del, men en hel del av artbeskrivningarna är bara för Guldmedlemmar: http://zoopet.com/fiskar/index.php

                              Känns som att jag är lite fel ute i mina funderingar då? Men som sagt alla är vi barn i början och jag har ju precis startat upp... Tar till mig alla tankar från alla håll så att jag ska få så mycket ut av min nyväckta hobby
                              Skulle kanske kunna tänka mig att ha tetror ihop med större fisk, men vågar inte blanda för jag vill ju inte att tetrorna ska bli mat. Guppy skulle också gå.. men det är ju det där med om dom blir mat...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...