Har köpt ett 600 l hörnakvarium..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nova8010
    • May 2009
    • 71

    Har köpt ett 600 l hörnakvarium..

    Och i mitt akvarium har jag hittills bara två ancistrus, en jättemal som jag inte vet sort på (en akvarist trodde det va en gibbiceps) tre scalarer, en hajmal, en slöjstjärt och en teleskopslöjstjärt. Har funderingar på att utöka med ett par slöjstjärtar till ev. vanlig guldfisk och köpa fler malar...

    Funderar på att göra mig av med den stora malen för den förstör inredningen för mig hela tiden

    Men undrar vad för fisk som man kan ha mer ihop med dom här fiskarna??
    Är inte så förtjust i små fisk som guppy och sånt..

    tacksam för alla svar jag får
  • Ouscazz

    • February 2009
    • 910

    #2
    Det var en salig blandning av fiskar du har...

    Sortera ut vilken art/arter av de du redan har som du tycker bäst om och som passar bäst ihop, då tänker jag mest på vattenvärden. Sälj de andra och komplettera upp med fiskar som gillar samma vattenvärden... och, inte minst, varandra..
    www.diskusforum.se
    www.loricariidae.se

    Kommentar

    • nova8010
      • May 2009
      • 71

      #3
      Ursprungligen postat av Ouscazz
      Det var en salig blandning av fiskar du har...

      Sortera ut vilken art/arter av de du redan har som du tycker bäst om och som passar bäst ihop, då tänker jag mest på vattenvärden. Sälj de andra och komplettera upp med fiskar som gillar samma vattenvärden... och, inte minst, varandra..
      Haha, ja det verkar som att dom flesta går bra ihop med varandra
      Fick med den stora malen samt hajmalen och en marmorscalar när jag köpte akvariet..
      Sen fick jag en slöjstjärt och två scalarer...
      Köpte då en till slöjstjärt eller ja, en teleskopslöjstjärt, plus att malar är ju alltid bra att ha i ett akvarium..

      Vilka vattenvärden är det du menar?? surt basiskt eller??

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Ursprungligen postat av nova8010
        Haha, ja det verkar som att dom flesta går bra ihop med varandra
        Fick med den stora malen samt hajmalen och en marmorscalar när jag köpte akvariet..
        Sen fick jag en slöjstjärt och två scalarer...
        Köpte då en till slöjstjärt eller ja, en teleskopslöjstjärt, plus att malar är ju alltid bra att ha i ett akvarium..

        Vilka vattenvärden är det du menar?? surt basiskt eller??
        Ja ungefär fast de flesta (om inte alla) klarar av pH6,5-7,5 ungefär dvs neutralt.

        Andra faktorer är ju

        Hårdhet
        Temperatur
        Salthalt
        Låg eller hög cirkulation (är det normalt så funkar det nog för alla fiskar)

        Så temperaturerna bör du nog kolla lite på..

        Sorry ourcazz att jag svarade "för dig"
        Senast redigerad av Xul; 19 June 2009, 09:32.

        Kommentar

        • S_sund
          • July 2004
          • 1904

          #5
          ...finns en faktor till. Den rent estetiska, det skall vara vackert att titta på. Finns ett begrepp, "fisksoppa", som man brukar använda när man blandat massa olika sorters fiskar. Titta runt bland bilderna på akvarium som finns här på zoopet och se om du hittar några kar du tycker är snygga.
          Är så gott som alltid snyggast att ha färre antal sorter och fler av varje sort men det är ju en smak sak.
          Lycka till!
          450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
          Min Blogg
          För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

          Kommentar

          Arbetssätt...