550 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LisaG
    • July 2008
    • 10

    550 liter

    Har precis fått hem ett begagnat kar på ca 550 liter som jag så småning om tänker starta upp.
    Är lite nyfiken på vad för slags filtersystem som är lämpligt att annvända och hur många som behövs?
    Tanken är att jag ska ha mina Labidochromis sp hongi samt Cyrtocara moorii i det karet (ev annan fisk längre fram).

    Det är mkt som ska inhandlas till karet då det bara finns ställningen och karet. Tänkte det kan vara bra att kolla runt lite nu och sprida ut kostnaderna.
    Överst på listan är dock att gå igenom karet då det kommer från min syrras sambos jobb och inte har annvänds på ett tag, men första annblicken så såg silikonet bra ut. Sedan ska jag fylla karet i garaget för att se att det håller tätt osv. Är det ok så får jag börja införskaffa det som behövs till det.
    Ett stort projekt för mig då jag bara har två mindre akvarium just nu.
  • Aleks
    • February 2009
    • 145

    #2
    Fluval FX5 borde väl funka fint som filter!
    Sen skall du nog ha ljusramp, vilken du väljer är upp till dig. Själv tycker jag att heltäckande rampar är snyggast, men du skall nog hamna på minst 116W!
    60L Projekt Växt
    102L Sällskap + Växt.
    240L Ombyggnad till ciklid

    Kommentar

    • Guest

      #3
      fx5 om de ska vara billigare, eheim 1260 om de ska vara dyrare.

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Ursprungligen postat av Narii
        fx5 om de ska vara billigare, eheim 1260 om de ska vara dyrare.

        haha, så underbart bra formulerat.

        Jag håller med Narii här. Frågar du om filter kommer du få otroligt många olika svar, och i slutändan är det väl oftast priset som bestämmer om det handlar om två olika filter. Men akta dig för de riktiga billiga filtrerna.

        MVH Johan

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Jag menar ju självklart eheim 2260 inte 1260

          Kommentar

          • LisaG
            • July 2008
            • 10

            #6
            Tack till er som har svarat!
            När jag köpte mitt hus så ingick där ett mindre inbygt akvarium med en gammal eheim pump, dock saknades där hela innerbehållaren... Köpte sedan en Fluval 305 av en kompis och den är jag väldigt nöjd med.

            Känns bra att ha två bra alternativ att välja på och vilken kapacitet de ska ha, för just kapaciteten kännde jag mig helt borta på. Men nu vet jag vad jag ska hålla ögonen öppna efter.

            Och ljusrampen har jag inte helt kommit på vad jag vill ha, men jag kan hålla med om att heltäckande är snyggast. Samt hade jag inte en susning om hur många watt den skulle vara på, men nu har jag något att gå efter, tusen tack!

            Jag har bara erfarenhet av mindre akvarium (har två st) och befinner mig fortfarande på "nybörjar nivå" kunnskapsmässigt (men lärt mig väldigt mkt här inne). Så detta akvariumet blir ett väldigt stort projekt för mig och vill verkligen att allt ska bli rätt.

            Kommentar

            Arbetssätt...