Invasion av snäckor!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emma_1980
    • September 2008
    • 59

    Invasion av snäckor!!!

    Hej!
    Jag har ett akvarium på 54L och för närvarande har jag 2 grönlingar och 5 fläckiga pansarmalar men för någon vecka sedan märkte jag att det har tillkommit lite nya invånare som jag inte vill ha, snäckor, och det är inte bara en det är jätte många. Varför har jag fått dom och hur får jag bort dom?
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    Dra ner på maten ordentligt så brukar det lösa sig!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Emma_1980
      • September 2008
      • 59

      #3
      Eftersom jag inte har några "vanliga" fiskar som kräver flingfoder har jag matat mina pansarmalar med JBL NovoTab, tabletter 1 tablett var varann dag eller var tredje dag men ska jag sluta mata de helt under en period? och isåfall hur länge klarar de sig utan mat? Hur länge tar det sen innan snäckorna är borta?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        Ursprungligen postat av Emma_1980
        Eftersom jag inte har några "vanliga" fiskar som kräver flingfoder har jag matat mina pansarmalar med JBL NovoTab, tabletter 1 tablett var varann dag eller var tredje dag men ska jag sluta mata de helt under en period? och isåfall hur länge klarar de sig utan mat? Hur länge tar det sen innan snäckorna är borta?
        Tabletterna har en tendens att smutsa ner och spridas i karet så granulat vore att föredra och ge några korn åt gången bara så att du försäkrar dig om att de äter upp allt och då kan du mata lite varje dag!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Emma_1980
          • September 2008
          • 59

          #5
          Okej men om jag avvakta med att ge pansarmalarna mat ett tag hur länge klarar de sig utan och hur länge dröjer det innan snäckorna försvinner?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            Ursprungligen postat av Emma_1980
            Okej men om jag avvakta med att ge pansarmalarna mat ett tag hur länge klarar de sig utan och hur länge dröjer det innan snäckorna försvinner?
            Det beror på hur mycket alger du har...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Emma_1980
              • September 2008
              • 59

              #7
              Jag har inte så mycket alger då grönlingarna tar hand om dom rätt bra. Kanske ska skaffa en snäck ätande snäcka?

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #8
                Ursprungligen postat av Emma_1980
                Okej men om jag avvakta med att ge pansarmalarna mat ett tag hur länge klarar de sig utan och hur länge dröjer det innan snäckorna försvinner?
                Tyvärr kommer förmodligen pansarmalarna svälta ihjäl långt innan snäckorna gör det. Och att bli av med snäckor helt efter man fått in dom verkar hopplöst. Det enda sättet som jag vet finns idag, är att skaffa sig ett par botier t.ex. praktbotia. Men det är ju inte alltid en sån "extrem" fisk passar in. Jag försöker själv med "snäckätande snäckor", men det går inget vidare. Snigelfart om man säger så

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13124

                  #9
                  jag har alltid lyckats att få bukt med sniglarna genom att bara ge så pass mycket mat att fisken äter upp allt och inte på nåt sätt svälta dem!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Emma_1980
                    • September 2008
                    • 59

                    #10
                    Praktbotia är inget som passar mitt akvarium då jag har bara 54L men jag ska prova att minska matningen och skaffa en eller två snäckätande snäckor.

                    Kommentar

                    • Maxnine

                      #11
                      När jag hade snäckor i mitt akvarium krossade jag de med fingret. Då försvann de direkt.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2883

                        #12
                        Ursprungligen postat av Emma_1980
                        Praktbotia är inget som passar mitt akvarium då jag har bara 54L men jag ska prova att minska matningen och skaffa en eller två snäckätande snäckor.
                        Det kan vara värt ett försök med snäckätande snäckor i ett 54L samt att plocka bort alla oönskade snäckor när man ser dom. Själv har jag inte haft någon framgång med att "svälta ihjäl" dom. Det förutsätter nog att man inte har några växter mm. och att det är helt algfritt. Snäckor verkar kunna överleva i månader i endast en hink med fuktigt grus..
                        Naurligtvis skall man inte ge fiskarna mer mat än att dom äter upp allt inom ett par minuter, det gäller ju alltid.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...