Vad är det för fel på min sista fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tattool
    • May 2009
    • 5

    Vad är det för fel på min sista fisk?

    Jag blir galen snart! Har ett 54L med en stackars fisk kvar. Det är nån sorts gul dvärggurami. När hon är borta ska jag börja om helt och göra om inredningen i akvariet + köpa slöjstjärtar eftersom jag velat ha såna hela mitt liv.

    Men i alla fall... fisken jag har kvar var jättepigg förut och åt massor. Hon kom fram till glaset så fort jag kom innanför dörren. Men nu ligger hon på botten under pumpen, är på samma ställe uppe vid ytan eller nån annanstans. Hon simmar inte omkring. Hon äter inte mat längre, har säkert inte ätit på 2 veckor. Förut hade hon en hane som jagade henne överallt och var jättedum mot henne. Hennes fenor tuggade han på men dom ser ganska bra ut nu. Det jag har märkt är att där avföringen kommer ut så hänger det nåt permanent svart... grejs. Det ser ungefär ut som gammal avföring som inte är fast längre, det är mer "fransigt". Jag har inte sett henne bajsa på jättelänge.

    Just nu medans jag skriver så hänger hon bara uppe vid ytan på samma ställe.

    Snälla kan nån hjälpa mig få reda på vad som är fel med henne? Hon var min favoritfisk och jag vill inte göra mig av med henne bara för att hon är såhär. Jag vill dock inte heller köpa någon fisk till henne eftersom allt ska göras om.

    Notera att hennes kompis (blå dvärggurami) dog i bukvattensot men jag tror inte hon är smittad. Det var ganska längesen och den fisken dog inte i akvariumet. Däremot vill jag göra rent hela akvariumet innan jag börjar om med nya fiskar, allt för att vara säker. Har ni några tips på vad jag bör göra innan jag börjar om sen?

    Tack för svar, hoppas ni orkar läsa mitt lång inlägg.
  • åheim
    • April 2006
    • 13117

    #2
    Ja först och främst så beror inte problemet på något som du kan skrubba bort och sen starta om! Alla gurami ställer ganska höga krav på ett bra vatten och därför ska du ha mycket filtrering och vara noga med delvattenbyten! 54L är också i minsta laget även för dvärggurami men defenetivt för slöjstjärtar! För att du ska lyckas bättre så kan du läsa igenom allt om start och skötsel av akvariet under "artiklar" på startsidan!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • tattool
      • May 2009
      • 5

      #3
      Tack för svar. Dock löser det inte mitt problem. Jag byter 1/3 vatten varje vecka och gör rent pump, slamsuger etc. Har även rätt temperatur i vattnet. Det är en ensam dvärggurami som mått bra i över 1.5 år innan. Det här har bara dykt upp på senare dagar. Så jag tvivlar på att det har med storleken på akvarium att göra. Tänker mest på att den är ENSAM medans djuraffärerna har minst 10-15 i samma sorts akvarium. Det gäller även slöjstjärtar. Och ja, jag vet, fiskarna i djuraffärerna mår inte särskilt bra men om man jämför 1 med 15... ja.

      EDIT: Lägger till att i tråden stod det 1 L = 1 cm fisk. Min fisk är 2 cm och har hela akvariumet för sig själv...

      Du får det att låta som om det vore en dålig sak att fräscha upp akvariumet med ny sand/växter/inredning. Det ser väldigt tråkigt och kalt ut just nu, därför skulle jag vilja göra om det så framtida fiskar mår bra.

      Jag må vara korkad men jag förstår inte hur ett 54L är för litet för 2 slöjstjärtar. Antar att man ska ha fjuttiga fiskar som neontetror och guppies i ett sånt akvarium då?
      Senast redigerad av tattool; 29 May 2009, 19:16.

      Kommentar

      • Feffe
        • May 2009
        • 68

        #4
        Inget fjuttigt med guppies och neontetror. 54 liter är för litet för slöjskärtar, jag har själv två i ett 120 liters och till och med det är i minsta laget. Jag hade rekomenderat över 200 liter. Svårt att säga vad som är fel med din fisk. Kanske någon duktig som kan svara på detta?

        Kommentar

        • tattool
          • May 2009
          • 5

          #5
          OK. Då är det bara för mig att sälja allting och ge upp. Har inte pengar till så stort akvarium. Förstår dock fortfarande inte hur 54L kan vara för litet för 2 slöjstjärtar. Alltså är regeln om 1L = 1cm bara struntprat.

          Tack för svar i alla fall. Uppskattar det.

          Kommentar

          • Charlottis
            • December 2007
            • 579

            #6
            Ursprungligen postat av tattool
            OK. Då är det bara för mig att sälja allting och ge upp. Har inte pengar till så stort akvarium. Förstår dock fortfarande inte hur 54L kan vara för litet för 2 slöjstjärtar. Alltså är regeln om 1L = 1cm bara struntprat.

            Tack för svar i alla fall. Uppskattar det.
            Hur stora tror du Slöjstjärtar blir då? 2cm? De kan bli 20 cm och det blir de också om de lever rätt. 1cm/L är en dålig "regel", ja! Du menar alltså att om en fisk blir 54cm kan du ha den i ditt 54 liters? Då fattar du ju själv att det inte funkar alltså är regeln dålig. Det beror ju helt på vad fisken kräver. Slöjstjärtar blir stora, de skitar ner mkt och behöver MINST 100liter. Du kan absolut inte ha dem i 54 liter. Du får ju köpa fiskar som passar ditt kar, gör det istället för att ge upp, om du nu inte har råd med större.
            Och sedan skrev du att du rengör filtret varje gång du gör vattenbyte. Gör INTE det! Då tar du bort alla goda bakterier helt i onödan.

            Kommentar

            • tattool
              • May 2009
              • 5

              #7
              Självklart förstår jag att man inte kan ha en 54cm i 54L. dum är jag inte. Jag var snarare ovetandes om hur stora de kan bli. Antagligen eftersom de i affären alltid är så små. Och med tanke på att folk har de i skålar och allt möjligt. Men tack, fick äntligen en förklaring i alla fall.

              Då kan vi sluta diskutera slöjstjärtar och istället vad som kan vara fel på min fisk. Vill att hon ska få må bra tills hon kolar, sen kan jag sälja allt. Hon är ju min lilla pärla.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13117

                #8
                Ja den regeln är totalt strunt faktiskt så den ska man aldrig bry sig om! Ang. rengöring av akvariet och pump så är det inge bra! pumpen ska bara rengöras när flödet avtagit markant, händer detta på en vecka så är filtret väldigt underdimensionerat. varje gång du rengör det så tar du bort mycket av de nödvändiga filterbakterierna! gruset bör man inte heller röra i onödan utan möjligen suga försiktigt över det!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13117

                  #9
                  Ursprungligen postat av tattool
                  . Vill att hon ska få må bra tills hon kolar, sen kan jag sälja allt. Hon är ju min lilla pärla.
                  Du kan lösa upp 1/2 dl salt och ha i akvariet, det kan fisken svara ganska positivt på!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • tattool
                    • May 2009
                    • 5

                    #10
                    Jag får pröva med det.

                    Då har jag fått absolut fel information, tack för att ni sa det! Ska inte rengöra det lika ofta hädanefter!

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      Som en jämförelse: Jag rengör mitt cirka 3 gånger per år och då sköljer jag bara av den värsta smutsen i akvarium-tempererat vatten, lite skit får sitta kvar.

                      Efter ett tag kan dock filter-svamparna bli porösa och spröda, då fungerar de inte bra för bakterierna längre så man får byta ut dem. Då är det bra att byta en eller hälften i taget, så att man inte för bort alla bakterier på en gång.

                      Skulle tro att det faktiskt är filterrengöringen som är boven i dramat till varför guramin mår dåligt. Ett akvarium ska inte vara kliniskt rent, det är "skiten" man ser i början (i grus, etc) som till slut blir till en bra bakterieflora.

                      Finns det tillräckligt med bakterier försvinner bajskorvar, växtdelar och annat väldigt fort så att man knappt tänker på det.

                      Tills du vet vad som är fel: Mata sparsamt, kanske var tredje dag. Ingen mening att mata om fisken inte äter, om det åker ner mat på botten får du suga upp det. Fortsätt med 30% vattenbyte en gång i veckan utan att göra rent filtret. För att gå igång alla borttvättade filterbakterier igen kan du köpa en flaska Nitrivec (gul flaska rött lock) och överdosera med denna ner i akvariet, den innehåller nyttiga bakterier.

                      Det var bara några tips, andra kanske har andra åsikter.

                      Lycka till med fisken.
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • nils_sverker
                        • June 2007
                        • 395

                        #12
                        Ursprungligen postat av tattool
                        OK. Då är det bara för mig att sälja allting och ge upp. Har inte pengar till så stort akvarium.
                        Nej nej nej inte tänka så! Slöjstjärtar är våldsamt fina, men det finns andra som är minst lika snygga som passar i 54 liter.
                        Dvärggurami, sky blue
                        Guppy - alls inte att förakta om du är kräsen med vilka färger du köper
                        Körsbärsräkor
                        Och så trådfensregnbågar när du kommit igång ordentligt med karet

                        Plantera om, sätta i nya stenar osv kan du göra utan att behöva göra en total make over, dvs du behöver inte röra filtret och nästan inte röra botten - det kan bli superfint ändå!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...