Ciklider + Små, fredliga fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bönan
    • March 2009
    • 28

    Ciklider + Små, fredliga fiskar?

    Har ett 222L kar med kopparbarber, dvärgguramis, colombiatetra, ett par plecos och ett gäng pansarmalar (varav en är ca 1,5 cm lång.)

    Min fråga är om det är möjligt att introducera nån trevlig dvärgciklid? Jag tycker verkligen att ciklider är vackra men jag har fått uppfattningen att de är väldigt stökiga och har en tendens att äta upp sina kompisar. Jag oroar mig främst för den lilla pansarmalen men jag kan ju också tänka mig att de andra kan bli stressade av en ilsk fisk.

    Finns det någon särskild slags dvärgciklid som har lite mildare temperament än andra, eller kanske helt enkelt inte blir stor nog att äta upp sina sambos?

    Eller finns det nån annan snäll, lämplig fisk som är lika färgsprakande och spännande som en ciklid, som skulle få plats i ett 222L kar?



    En liten tilläggsfråga: Är det okej att plocka sten utifrån och lägga i sitt akvarie? Är det nån speciell sten från nån speciell plats man ska plocka i så fall? Ska man göra något särskilt med den innan den åker i, eller ska man kanske inte plocka sten ute alls? Tänkte eventuellt bygga nån liten grotta med sten.



    Tacksam för svar!
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Åk ut till Grötvik och plocka sten som du bara sköljer av innan du lägger dem i akvariet. Ta sedan en tur upp till Arnold i Åled. Han hjälper dig att välja någon dvärgciklid som passar. Han har ett flertal olika att välja på. Även Halmstads Zoologiska har dvärgciklider.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Bönan
      • March 2009
      • 28

      #3
      Tack så mycket, då blir det ut på stenletarjakt!

      Kommentar

      • RobinD
        • May 2009
        • 3

        #4
        Hej,har samma funderingar som Bönan men jag bor inte i halmstad.
        Kan någon tipsa om några arter?Jag känner till palettciklider man de är så fula imo.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Ett råd är att läsa den här tråden

          Mina Apistogramma

          I stort alla fiskar som omnämnds i tråden fungerar för er.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          Arbetssätt...