Mitt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maackan
    • May 2009
    • 50

    Mitt akvarium

    Då var man medlem här då.
    Skaffade akvarium för drygt två veckor sedan ett 54 liters.

    Mina firrar är
    1 Kuhlii ål
    2 Regnbågshajar.
    3 Praktbotior.
    2 Fjärilsciklider.
    2 Algätande malar.
    2 Svärdbärare
    samt 5 Amanoräkor.

    Tycks om den mixen? är det för mkt fiskar?
    Dem verkar trivas bra med varran.

    Väntade ca en vecka innan jag släppte i firrarna.

    Vad kan man göra åt att vattnet är lite grumligt?
    Temperaturen ligger på mellan 24 - 26 grader samt har endel växter samt lite rötter.

    Sanden är svart,vit och finkornigt blandat....
  • Arctic
    • March 2009
    • 281

    #2
    måste tyvärr säga att ditt akvarium är för litet för flera av dina fiskar och om du inte planerar att skaffa ett större snart så måste du nog göra dig av med/lämna tillbaka ett par stycken

    För kuhlin så är nog avkariet precis på gränsen, men den trivs nog bättre i lite större
    regnbågshajar kan bli 15cm och behöver minst 200L när de är fullvuxna
    praktbotian behöver ännu mer, den kan bli upp till 30 cm, så minst 250 liter till den
    fjärilsciklider behöver minst 60L så även där är akvariet i gränsvärde
    om dom 2 algätande malarna är ancistrusar (med sugmunnar) eller ännu värre plecos så kommer du garanterat att behöva ett mycket större akvarium. ancistrusar blir ca 15cm men plecos kan bli gigantiska

    de enda som jag tycker egentligen kan bo där är svärdbärarna och räkorna du har tyvärr dom andra om dom fortfarande är små så går det bra ett litet tag.

    jag tycker oxå att du har lite för mycket fiskar för ett nystartat kar (det spelar ingen roll om man väntar innan man lägger i fisken), du kommer mycket snart få problem med höga ammoniak värden och höga nitritvärden (detta kommer då fiskarnas avföring bryts ned). Du kan skaffa något som heter Nitrivec som kan hjälpa dig med detta.

    så småningom (ca 4v.) kommer du få en balans i akvariet med massa goda filterbakterier som snabbt bryter ned dom skadliga ämnena men fram tills dess är det bra att hålla mycket nogrann koll på hur fiskarna mår.

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #3
      Kan bara instämma med föregående skrivare. Efter två veckor kanske man ska ha 3 fiskar i 54liter för att starta försiktigt. Du har 12 + 5 räkor. Plus att du har stora fiskar.
      Regnbågshajar är aggressiva fiskar och man kan INTE ha två tillsammans om inte akvariet är större än 200 liter. Och självklart ska man inte ens ha 1 i 54 liter. Alla dina fiskar är tyvärr för stora för 54 liter, det är bara Amanoräkorna som kan funka. Dock är räkor väldigt känsliga och man ska inte släppa i räkor i ett nystartat kar, då är risken att de blir sjuka eller dör.

      Praktbotior ska inte bara vara 3 st tillsammansm utan minst 6st. Och samma där, du kan inte ens ha 1 i 54 liter. De ska som redan skrivits ha minst 250 liter.
      Du måste verkligen lämna tillbaka fiskarna och köpa andra i rätt storlek.
      T.ex. Endlers, någon rasbora...det finns inte mängder med fiskar som passar i 54 liter. Räkor funkar ju fint!

      Du kommer mkt troligt få nitrit i ditt akvarium så överbefolkat som det är. Lämna tillbaka fiskarna fort innan detta händer!

      Kommentar

      • Maackan
        • May 2009
        • 50

        #4
        Ursprungligen postat av Charlottis
        Kan bara instämma med föregående skrivare. Efter två veckor kanske man ska ha 3 fiskar i 54liter för att starta försiktigt. Du har 12 + 5 räkor. Plus att du har stora fiskar.
        Regnbågshajar är aggressiva fiskar och man kan INTE ha två tillsammans om inte akvariet är större än 200 liter. Och självklart ska man inte ens ha 1 i 54 liter. Alla dina fiskar är tyvärr för stora för 54 liter, det är bara Amanoräkorna som kan funka. Dock är räkor väldigt känsliga och man ska inte släppa i räkor i ett nystartat kar, då är risken att de blir sjuka eller dör.

        Praktbotior ska inte bara vara 3 st tillsammansm utan minst 6st. Och samma där, du kan inte ens ha 1 i 54 liter. De ska som redan skrivits ha minst 250 liter.
        Du måste verkligen lämna tillbaka fiskarna och köpa andra i rätt storlek.
        T.ex. Endlers, någon rasbora...det finns inte mängder med fiskar som passar i 54 liter. Räkor funkar ju fint!

        Du kommer mkt troligt få nitrit i ditt akvarium så överbefolkat som det är. Lämna tillbaka fiskarna fort innan detta händer!
        Har redan fått mkt nitrit... var inne med vattenprov innan idag

        Håller på att åtgärda detta genom att byta vatten ofta samt inte mata, droppa i något medel samt att hälla i något salt.
        Dem i affären sa att det inte skulle vara något problem att ha firrarna.
        Alla firrar är små.
        Funderar på att uppgradera nångång till 112 liters eller 126...

        Kommentar

        • Arctic
          • March 2009
          • 281

          #5
          dom e små och söta nu men dom växer kära du oj vad dom växer, så det knakar! om några månader e dom flesta förstora redan tyvärr

          Kommentar

          • Charlottis
            • December 2007
            • 579

            #6
            Ursprungligen postat av Maackan
            Har redan fått mkt nitrit... var inne med vattenprov innan idag

            Håller på att åtgärda detta genom att byta vatten ofta samt inte mata, droppa i något medel samt att hälla i något salt.
            Dem i affären sa att det inte skulle vara något problem att ha firrarna.
            Alla firrar är små.
            Funderar på att uppgradera nångång till 112 liters eller 126...
            Det är så det går när man startar med så himla mkt fisk. Och nitrit är dödligt för alla fiskar. Du ska inte rengöra filtret bara, för då blir det bara värre. Köp nitrivec och häll i och LÄMNA TILLBAKA FISKARNA!

            Personalen i din djuraffär är mycket okunnig när de gett dig rådet att ha de fiskarna. För jäkligt att inte personal i en djuraffär ska veta bättre. 126 liter hjälper inte så jättemkt för Praktbotia och Regnbågshaj. De ska ha 250 liter minst och Praktbotia ska vara minst 6 st tillsammans. Dessutom undrar jag om Praktbotiorna kommer lämna räkorna i fred.
            Jag hoppas verkligen du lämnar tillbaka dem nu när du vet att det är fel att ha dem. De kommer inte trivas alls och det är ju det man eftersträvar. Eller?

            Kommentar

            • Maackan
              • May 2009
              • 50

              #7
              Ursprungligen postat av Charlottis
              Det är så det går när man startar med så himla mkt fisk. Och nitrit är dödligt för alla fiskar. Du ska inte rengöra filtret bara, för då blir det bara värre. Köp nitrivec och häll i och LÄMNA TILLBAKA FISKARNA!

              Personalen i din djuraffär är mycket okunnig när de gett dig rådet att ha de fiskarna. För jäkligt att inte personal i en djuraffär ska veta bättre. 126 liter hjälper inte så jättemkt för Praktbotia och Regnbågshaj. De ska ha 250 liter minst och Praktbotia ska vara minst 6 st tillsammans. Dessutom undrar jag om Praktbotiorna kommer lämna räkorna i fred.
              Jag hoppas verkligen du lämnar tillbaka dem nu när du vet att det är fel att ha dem. De kommer inte trivas alls och det är ju det man eftersträvar. Eller?
              Håller på att dosera nitritkiller nu.

              Skall nog lämna tillbaka endel firrar då det känns överbefolkat...
              Praktbotiorna samt regnbågshajarna får nog åka..
              Dem är ganska små bara ett par cm så tror ej dem kommer gå på räkorna.

              Kommentar

              • Charlottis
                • December 2007
                • 579

                #8
                Ursprungligen postat av Maackan
                Håller på att dosera nitritkiller nu.

                Skall nog lämna tillbaka endel firrar då det känns överbefolkat...
                Praktbotiorna samt regnbågshajarna får nog åka..
                Dem är ganska små bara ett par cm så tror ej dem kommer gå på räkorna.
                Det låter bra! Det är Praktbotiorna och Regnbågshajarna som är akutast att flytta på. Vad är det malar du har? Ancistrus? Pleco?

                Nej, inte nu, men när de blir stora skulle de säkert kunna norpa 1 eller 2.

                Kommentar

                • Maackan
                  • May 2009
                  • 50

                  #9
                  Ursprungligen postat av Charlottis
                  Det låter bra! Det är Praktbotiorna och Regnbågshajarna som är akutast att flytta på. Vad är det malar du har? Ancistrus? Pleco?

                  Nej, inte nu, men när de blir stora skulle de säkert kunna norpa 1 eller 2.
                  Tror det är ancistrus.
                  vet ej riktigt vad den heter.
                  Tror jag skall köpa ett 126 liters snart..

                  Kommentar

                  • Charlottis
                    • December 2007
                    • 579

                    #10
                    Ursprungligen postat av Maackan
                    Tror det är ancistrus.
                    vet ej riktigt vad den heter.
                    Tror jag skall köpa ett 126 liters snart..
                    Det får vi hoppas, men Ancistrus ska ha minst 100 liter. Har du två hanar blir det inte så bra heller... de kommer bråka. Vad är det för kön på dem?

                    Skulle det vara någon annan mal som Pleco kan de bli 30 cm och behöver ca 300-400 liter. Eller mer...
                    Om du inte vet vad du har för fisk hur ska du då kunna veta hur du ska sköta den? Du borde nog ta reda på vad den heter.

                    Kommentar

                    • Maackan
                      • May 2009
                      • 50

                      #11
                      Ursprungligen postat av Charlottis
                      Det får vi hoppas, men Ancistrus ska ha minst 100 liter. Har du två hanar blir det inte så bra heller... de kommer bråka. Vad är det för kön på dem?

                      Skulle det vara någon annan mal som Pleco kan de bli 30 cm och behöver ca 300-400 liter. Eller mer...
                      Om du inte vet vad du har för fisk hur ska du då kunna veta hur du ska sköta den? Du borde nog ta reda på vad den heter.
                      Dem är rätt små och snälla mot allt och alla =)
                      Men du har rätt borde kolla upp deras namn.
                      Borde göra mig av med åtminstone en regnbågshaj samt praktbotiorna när de blir för stora.

                      Kommentar

                      • Snap3
                        • May 2009
                        • 145

                        #12
                        Tycker du ska ta och göra som jag, köp ett till akvarium! Började med ett 60 liters och man känner hur det snabbt blir för litet med alla fiskar som ynglar och har sig. Köpte ett 200 liters som var i gång och flyttade lite fiskar samma dag. Kostade ngn tusenlapp men det va det värt!

                        Kommentar

                        • Arctic
                          • March 2009
                          • 281

                          #13
                          jag tycker själv att mitt 130L + 40L är smått nu...det bästa är att vi just gett bort en 2 sits soffa i ''dator-rummet" = en hel fri vägg...(det skulle sitta fint med ett 700L+ kar där) det värsta är att min sambo hindrar mig från att skaffa större akvarium! suck!

                          Kommentar

                          • Charlottis
                            • December 2007
                            • 579

                            #14
                            Ursprungligen postat av Maackan
                            Dem är rätt små och snälla mot allt och alla =)
                            Men du har rätt borde kolla upp deras namn.
                            Borde göra mig av med åtminstone en regnbågshaj samt praktbotiorna när de blir för stora.
                            Ska du inte skaffa större akvarium än 200 liter bör du lämna tillbaka båda regnbågshajarna. Sedan är det svårt att avgöra när de börjar bli för stora, då de anpassar sin storlek till akvariets storlek. Men det betyder inte att de trivs, utan tvärtom. De kan bli missbildade på olika sätt, invärtes eller utanpå om de inte får växa i den takt och till den storlek de borde. Mer än 2-3 månader ska du inte behålla dem tycker jag.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...