Fungerar dessa ihop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fish71
    • May 2009
    • 6

    Fungerar dessa ihop

    Hej allesammans!
    Jag är som sagt nybörjare, och har en liten fundering som jag inte kan hitta svaret på någonstans.

    Har idag tetror av lite olika slag, 1 kampfisk och några pansarmalar. Men är så sugen på att skaffa ett par fjärilsciklider. Fungerar dessa ihop?
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    #2
    Hur stort är ditt akvarium? Vilka tetror har du?
    Fjärilscikliden kommer säkerligen äta på Kampfiskens fenor så det är nog ingen bra ide.

    Kommentar

    • Fish71
      • May 2009
      • 6

      #3
      Jag har ett 110l akvarium. De tetror jag har är neon, glödband och svartneon.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        hur är din kampfisk mot dina andra fiskar i akvariet? är han på dem eller låter han dem vara?

        kampfiskar är väldigt olika, vissa är snälla och vissa andra är dumma. Jag testade att ha kampfiskar och fjärilsciklider tillsammans, slutade med att kampfisken höll på att döda mina fjärilsciklider. du får testa dig fram.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Fish71
          • May 2009
          • 6

          #5
          Okey! Tack då får jag kanske prova mig fram. Min kampfisk verkar vara snäll, och ger sig inte på de andra fiskarna. Faktum är att jag tycker han är ganska tråkig då han mest ligger på gruset och "vilar"

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ursprungligen postat av Fish71
            Okey! Tack då får jag kanske prova mig fram. Min kampfisk verkar vara snäll, och ger sig inte på de andra fiskarna. Faktum är att jag tycker han är ganska tråkig då han mest ligger på gruset och "vilar"

            hehe, har du strömt i akvariet. kampfiskar gillar inte när det är för strömt i akvariet^^. lycka till!
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Fish71
              • May 2009
              • 6

              #7
              Nej det är inte för strömt! Tack, jag ska berätta hur det går. Kanske han får flytta till sonens akvarium istället.

              Kommentar

              • Charlottis
                • December 2007
                • 579

                #8
                Ursprungligen postat av Fish71
                Jag har ett 110l akvarium. De tetror jag har är neon, glödband och svartneon.
                Ojdå, det blir ju minst 30 fiskar bara av dem, i och med att de ska vara minst 10 av varje sort i ett stimm. Det kanske räcker så

                Kommentar

                • Fish71
                  • May 2009
                  • 6

                  #9
                  Ursprungligen postat av Charlottis
                  Ojdå, det blir ju minst 30 fiskar bara av dem, i och med att de ska vara minst 10 av varje sort i ett stimm. Det kanske räcker så
                  Så om dem är 5 av varje så mår de inget bra?

                  Kommentar

                  • Charlottis
                    • December 2007
                    • 579

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fish71
                    Så om dem är 5 av varje så mår de inget bra?
                    Ju fler tillsammans av samma sort ju tryggare blir dem = bättre mår dem. Och det brukar sägas minst 10st av varje sort när det gäller stimfiskar. Blir ju också mkt snyggare med många av samma sort och bara kanske en sort, tycker jag iaf.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13124

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fish71
                      Så om dem är 5 av varje så mår de inget bra?
                      Nä de uppträder inte som de ska då, det verkar vara nån magisk gräns vid minst tio för att de ska uppleva att de lever i stim, har man färre så tycks det verka som de känner sig som en liten grupp som kommit på avvägar från stimmet, alltså lite rädda och osäkra och går gärna nära botten och väldigt stillastående! Ett tips är också att ha tex. cabomba ligga och flyta på ytan, det ger dem en trygghet och de vågar vistas nära vattenytan!
                      Senast redigerad av åheim; 17 May 2009, 19:31.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Fish71
                        • May 2009
                        • 6

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Nä de uppträder inte som de ska då, det verkar vara nån magisk gräns vid minst tio för att de ska uppleva att de lever i stim, har man färre så tycks det verka som de känner sig som en liten grupp som kommit på avvägar från stimmet, alltså lite rädda och osäkra och går gärna nära botten och väldigt stillastående! Ett tips är också att ha tex. cabomba ligga och flyta på ytan, det ger dem en trygghet och de vågar vistas nära vattenytan!
                        Tack, vad bra! Mina verkar dock inte direkt rädda utan simmar runt i hela akvariumet. Vistas oxå ofta vid vattenytan. Men jag ska absolut införskaffa lite cabomba. Om det inte redan är det jag har. Är totalt okunnig på vad växterna heter

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13124

                          #13
                          Cabomba är en väldigt ljuskrävande växt som ofta inte funkar för de flesta men har man den på ytan går det oftast väldigt bra! http://www.google.se/search?sourceid...E279&q=cabomba
                          Senast redigerad av åheim; 17 May 2009, 20:38.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...