Kalks åverkan? + diverse frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bönan
    • March 2009
    • 28

    Kalks åverkan? + diverse frågor.

    Hej.

    Jag har ett 115L akvarium och det har jag till stor del fyllt med kalkfritt grus.

    I februari besökte jag en akvariebutik och bad specifikt om ett kalkfritt, svart grus, för jag tänkte täcka mitt gamla blandfärgade grus med ett lager svart för att göra botten mörk... Så akvariehandlaren gav mig en säck svart grus som var 'kalkfritt' och jag lade det över det gamla...

    Efter att förgäves ha försökt få ner ph-värdet i akvariet så gjorde jag ett kalktest och det nyinköpta gruset frättes upp - det var m.a.o. kalk med svart färg på... Jag gick tillbaka till akvariehandlaren men han vill inte ersätta mig eftersom att 'kalket i mitt kar inte spelar någon roll alls' för mina växter och fiskar. Han sa att det inte kommer påverka lek eller nånting...

    Jag har hört så mycket olika från olika håll, så jag vill bara reda ut lite saker och få kött på benen. Jag har haft ett par växter som dog helt och hållet - en svärdsplanta och ett knippe javamossa. Har det inte alls med kalk att göra?

    Min fjärilspleco som vill ha surt vatten, vill den ha kalk? Kommer mina pansarmalar, dvärgguramis, kopparbarber och rödfenade astyanaxer att leka även om det är massa kalk i?

    Akvariehandlaren sa att han själv brukade lägga ner en näve kalkhaltigt grus i sitt akvarie därhemma, men nu handlar det ju om en hel säck...

    En annan fråga: alla mina akvariefiskar har klarat sig bra men jag har förlorat ALLA mina furcator (regnbågsfiskar, 7 st) ... är de känsliga för något särskilt?
    jag har läst att de faktiskt tycker om basiskt vatten men jag tänker att de kanske är känsliga mot något annat eller att någon av mina andra fiskar är taskiga mot dem? Alla har dött under natten.


    ph:t i kranvattnet hemma är 8,1 och hårdheten 4.

    hoppas jag kan få lite klarhet.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Är det din totalhårdhet eller karbonathårdhet som är 4?
    Om det är din totalhårdheten så är sannolikt karbonathårdheten under 4 och då behövs det kalk för att få ett stabilt vatten.

    Jag har själv ett pH på ca. 8 och en karbonathårdhet på ca. 1-2 och jag använder kalk i mina akvarier - i de akvarier jag vill sänka pH så använder jag eksubstrat för att göra vattnet surare.
    Ännu bättre är då förstås att köra med CO2 med det är krångligare och dyrare.

    Kalken löser inte ut över 7,6 - men att använda enbart kalkhaltigt grus i ett survattensakvarium är nog inte så smart (går åt mycket CO2 eller survattensmedel).

    Dina växter dog nog knappast pga kalken.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ursprungligen postat av Bönan
      Efter att förgäves ha försökt få ner ph-värdet i akvariet så gjorde jag ett kalktest och det nyinköpta gruset frättes upp - det var m.a.o. kalk med svart färg på...
      Det låter oerhört märkligt. Jag vet inte hur man bär sig åt för att göra kalksten svart, och skulle vara orolig för vad den svarta färgen kommer ifrån. Kanske är det bara kol, men kanske är det nåt obehagligare.

      Jag har haft ett par växter som dog helt och hållet - en svärdsplanta och ett knippe javamossa. Har det inte alls med kalk att göra?
      Inte ett dugg.
      Min fjärilspleco som vill ha surt vatten, vill den ha kalk? Kommer mina pansarmalar, dvärgguramis, kopparbarber och rödfenade astyanaxer att leka även om det är massa kalk i?
      Antagligen inte tetrorna, men med den blandningen fisk är det rätt osannolikt att yngel överlever i alla fall. Kalk i sig är inte farligt, men, som sagt, man skulle vilja veta vad de färgat stenen med.
      En annan fråga: alla mina akvariefiskar har klarat sig bra men jag har förlorat ALLA mina furcator (regnbågsfiskar, 7 st) ... är de känsliga för något särskilt?
      Mja, de är som regnbågar är mest, dvs inte överdrivet känsliga fiskar, men kanske lite känsligare än dina andra.

      jag har läst att de faktiskt tycker om basiskt vatten men jag tänker att de kanske är känsliga mot något annat eller att någon av mina andra fiskar är taskiga mot dem?
      Ja, det är tänkbart att Astyanax'arna dödat dem. Det är rätt elaka tetror. Sånt brukar märkas, man ser att fiskarna blir av med fenor, står och gömmer sig, och sen dör. Dina övriga fiskar är däremot snälla.

      ph:t i kranvattnet hemma är 8,1 och hårdheten 4.
      Normalt svenskt kommunalt kranvatten.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Bönan
        • March 2009
        • 28

        #4
        tack så mycket, då låter jag helt enkelt bli att bråka med min akvariehandlare, även om jag anser att ersättningsskyldigheten ligger i att han sålt en vara som inte motsvarar det som utlovats, snarare än själva kalken...

        stenfärgning är väl ganska vanligt, finns ju neonfärgad sten och sten i alla möjliga kulörer - jag hade aldrig stoppat något sådant i mitt akvarium frivilligt men nu blev det ju så av ren otur...

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Bönan
          tack så mycket, då låter jag helt enkelt bli att bråka med min akvariehandlare, även om jag anser att ersättningsskyldigheten ligger i att han sålt en vara som inte motsvarar det som utlovats, snarare än själva kalken...
          Jag håller helt med om att man inte skall sälja en annan produkt än den man har frågat efter.

          Tycker liksom azur att det låter märkligt med "färgat" grus. Hur gjorde du din test - frättes verkligen kalken upp?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Bönan
            • March 2009
            • 28

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Tycker liksom azur att det låter märkligt med "färgat" grus. Hur gjorde du din test - frättes verkligen kalken upp?
            Jag tog med en näve grus till en annan akvariehandlare som gjorde testet åt mig. Jag vet inte riktigt vad som hände, det började spotta och fräsa och vattnet blev svart. Det kanske berodde på något annat än att gruset frätte sönder

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Du har inte orginalförpackningen kvar eller var den ompackad?

              Känner tyvärr ingen kemist men det skulle vara av intresse att som Azur skriver att veta vad för elände färgämnet består av, du kan ju fortsättningsvis kontrollera med vanlig hushållsättika.

              Kan du ta en närbild på gruset?
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              Arbetssätt...