skål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viched
    • May 2009
    • 5

    skål

    Hej allihop

    Jag har hittat en skål på ca 18L hemma, en typisk sån "guldfiskskål" även om jag har förstått att namnet är hemskt missvisande. Fick ett väldigt sug för att använda den iaf

    Men när jag söker runt lite verkar det som att folk har lite olika uppfattningar vad gäller att använda en skål som akvarium, min lokala zoo-handlare föreslog att jag skulle köpa en kampfisk eller slöjstjärt att ha i jag kom fram till att hon måste vara lite efter. Men här på zoopet finns det en artikel där det står lite om det, några utdrag:

    ..."är inte den runda formen i sig något negativt och de flesta fiskar bryr sig inte om akvariet är runt eller rektangulärt. Det är en myt att fiskar blir tokiga av att hållas i en rund behållare."

    "Guldfiskkupa
    Däremot fungerar det ofta alldeles utmärkt om man skaffar sig en rejält stor guldfiskkupa med ett filter, några tåliga växter som Egeria densa och några tåliga och små fiskar som ett litet stim kardinalfisk eller några guppy."

    Jag gissar att min skål inte är rejält stor nog för att ha små fiskar i men jag tycker ändå den verkar passa för att ha räkor i, rätta mig om jag har fel? Eller är det helt enkelt så att det är hemskt opassande att ha något levande i en skål alls? Jag känner mig lite vilsen

    Om det nu går för sig så undrar jag då vad för sorts pump man kan ha i en skål? Och vad är en luftpump för något - samma som en ytterpump?

    Ser fram emot svar
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Du kan lugnt ha räkor i skiten, sätt in ett litet innerfilter om du vill, typ aquael 260, annars får du byta vatten ofta.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • viched
      • May 2009
      • 5

      #3
      Vad kul jag är nämligen supersugen på att ha räkor däri! Men det är väl ett innerfilter, går dom att fästa på krökta väggar också?

      Och jag är fortfarande nyfiken på vad en luftpump är för något?

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Botten blir nog lättast.

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #5
          Ursprungligen postat av Narii
          Botten blir nog lättast.
          Ja, tills det ska göras rent..

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Ja. Men de är den enda plana ytan.

            Kommentar

            • viched
              • May 2009
              • 5

              #7
              Ursprungligen postat av Narii
              Botten blir nog lättast.
              Okej.. jag skulle helst ha grus och många växter i min skål. Så här står det i en artikel om bottenfilter här på zoopet (ja jag kollar upp alla förslag vill ju att mina räkor ska må bra ):

              "En annan nackdel är att de inte skall användas i växtakvarier eftersom de "drar ur" näringen ur gruset (där växternas rotsysten behöver det) och blåser ut det i akvariet där istället algerna göds. "

              Det är kanske inget stort problem?

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Har inte sakt nåt om bottenfilter. Sa bara att du skulle fästa innerfiltret där.

                Kommentar

                • viched
                  • May 2009
                  • 5

                  #9
                  aha... det förstod inte jag trodde dom behövde vara i kontakt med luft också, ursäkta ursäkta.

                  Kommentar

                  • viched
                    • May 2009
                    • 5

                    #10
                    Men en sån här då, slipper jag inte hela problemet med var man ska fästa den då? Min skål är ju ca 18L.


                    Ytterfilter ELITE HUSH 5 (230L/H ; 2,5W) till akvarium 20L

                    - Modernt flerstegs filtersystem för sötvattenakvarium
                    - Enkelt att använda
                    - Ett unikt dubbelt filtreringssystem,
                    - Ingår en uppsättning av filtermaterial (Skumgummi, kol/polyester),
                    - Indikering av föroreningsnivå,
                    - Reglering av vattenflödet,
                    - Stabiliseringsfunktion,
                    - Ger kristallklart och rent vatten,
                    - 2 års garanti
                    - Pumpeffekt: 230l/h
                    - Effekt:2,5W



                    Märke: Elite
                    Art.nr: 0050

                    Kommentar

                    Arbetssätt...