Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nanko
    • May 2009
    • 6

    Hjälp

    Det e mitt första akvarium , o jag har ca 30 fiskar inne . Karet e på 240 liter.Det e så att alla fiskarna stod uppe vid ytan o typ åt eller andades. Så jag jag kollade ph värde o allt annat och de va nitrithalten som va lite hög så jag gjorde delvaten byten och började med sera ammovec igår. Så imorse jag mätte igen nitrit halten o de va de samma. Tar de länge tid innan de fixar sej eller e de nåt annat fel. Jag har en syresten igång hjälper det?? Tacksam för alla svar
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Många här på zoopet förespråkar ordentliga vattenbyten vid nitrit Och här har ännu ett exempel på att det inte är en bra lösning! Nitriten erövrar lätt det rena kranvattnet och nitriten blir ofta högre än den var från början!

    Gör så här: Byt max 5% av vattnet, häll i ett par tsk upplöst vanligt salt, tillsätt sedan nitrivec (lite överdoserat) varje dag i ett par veckor! saltet lindrar skadeverkningen från nitriten! Lycka till

    Glöm inte att ta reda på orsaken till nitriten tex övermatning och för litet filter!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Har du ett högt mätvärde på nitrit så för att klara livhanken på fiskarna bör du göra ett vattenbyte, men ligger det lite lägre och inte sticker iväg något som i ditt fall, så kan du kanske följa åheims råd.
      Vad mäter du nitriten med, sticka eller dropptest? Är det med en mätsticka så kan du köpa ett dropptest istället, då stickorna inte ens duger att tända en brasa med.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        ...Vattenbyte känns ju alltid logiskt när man har problem med vattnet men man gör fiskarna en björntjänst tycker JAG eftersom vid hög nitrit så blir den oftast bara högre efter vattenbytet Överdoserar man däremot med nitrivec så kan man vara av med nitriten på några timmar och saltet skyddar fisken under tiden, detta är iallfall enligt min syn den absolut effektivaste metoden att bli kvitt nitrit

        (jag tror det var Lasse som skrev i en tråd om hur han gjort ungefär så här och mätt nitrithalten kontinuerligt och sett hur nitriten sjunkit och försvunnit inom några timmar...)
        Senast redigerad av åheim; 11 May 2009, 18:47.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          jag skulle vilja säga att ju högre belastning man har på karet
          typ 30 firrar i 240 literskar desto större vattenbyta.

          mindre belastning, typ 5-8 platys som ska gå in ett 240 liters
          så är det kanske mer rimligt med Åheims förslag.

          men jag kan ha fel.

          det kan alla........

          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • nanko
            • May 2009
            • 6

            #6
            hej

            Jag kör med dropptester från sera.Det e nystartat kar och
            idag visade den o.3 mg så de e jo bra de går neråt. Men när jag köpte karet de i affären sa att jag skulle börja med den ammovec eller vad den heter precis när jag skulle lägga i första fiskarna , så jag körde på som dem sa. Just nu har jag haft karet i ca 1 månad op de går hur bra som helst förutom de med nitriten, hoppas de går över. Pumpen e den inbygda i karet o de står på specifikationen bioflow 1000/1000 l/h. Det kan bero på att jag övermatar dem , kanske de pga jag e nybörjare

            Jag återkommer med fortsättningen

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              ...Vattenbyte känns ju alltid logiskt när man har problem med vattnet men man gör fiskarna en björntjänst tycker JAG eftersom vid hög nitrit så blir den oftast bara högre efter vattenbytet
              Hur kan den bli högre efter ett vattenbyte?
              Överdoserar man däremot med nitrivec så kan man vara av med nitriten på några timmar och saltet skyddar fisken under tiden, detta är iallfall enligt min syn den absolut effektivaste metoden att bli kvitt nitrit
              Några timmar? Tveksamt i ett nystartat kar med hög fisklast...har du provat själv eller har du kanske egna erfarenheter?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Hur kan den bli högre efter ett vattenbyte?
                Den s.k bumerangeffekten... processen som bildar nitrit går sååå fort och äger till största del rum i filtret, gör du då vattenbyte med rent kranvatten så ökar halten nitrit i det fria vattnet lättare eftersom kranvattnet inte har den mängd microorganismer som ett moget vatten har! ungefär så... (pga att processen gå så pass fort så kan man också komma tillrätta med nitriten ganska fort också)
                Ursprungligen postat av ansjo
                Några timmar? Tveksamt i ett nystartat kar med hög fisklast...har du provat själv eller har du kanske egna erfarenheter?
                ... det
                är väl samma sak jorå jag har erfarenhet av dess effektivitet men har dock inte gjort lika noggranna mätningar som vissa andra givetvis så är det olämpligt att belasta ett omoget akvarium hårt och kommer troligen leda till problem om man inte har tillgång till ett proportioneligt och inkört filter!
                Senast redigerad av åheim; 12 May 2009, 00:06.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Charlottis
                  • December 2007
                  • 579

                  #9
                  Ursprungligen postat av nanko
                  Jag kör med dropptester från sera.Det e nystartat kar och
                  idag visade den o.3 mg så de e jo bra de går neråt. Men när jag köpte karet de i affären sa att jag skulle börja med den ammovec eller vad den heter precis när jag skulle lägga i första fiskarna , så jag körde på som dem sa. Just nu har jag haft karet i ca 1 månad op de går hur bra som helst förutom de med nitriten, hoppas de går över. Pumpen e den inbygda i karet o de står på specifikationen bioflow 1000/1000 l/h. Det kan bero på att jag övermatar dem , kanske de pga jag e nybörjare

                  Jag återkommer med fortsättningen
                  Wow, 30 fiskar efter en månad Där har vi nog orsaken till nitriten iaf.

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Man ska inte hålla på att småpytsa i salten på det sättet åheim, dessutom skriver du nog lite fel när du rekommendera 10 gram salt på 240 liter akvarievatten, det är bara vilseledande med tanke på att det krävs omk 1-5 gram upplöst salt per liter akvarievatten för att utjämna ett osmotiskt tryck i ett sötvattens akvarie, nitriväck kan man däremot nästa låta fiskarna simma i rent.

                    Bumerangeffekten säger jag ingenting emot men man får skilja på äpplen och päron, i väl ingångna akvarium gör ett större delvattenbyte mer rätt än i ett nystartat.

                    Jag skulle vilja se en bild på akvariet, är temperaturen lagom och har det ex en kraftig ytcirkulation?

                    Lås in fiskmaten nanko, det är där jag tror att du har den stora boven, mata ytterst sparsamt var tredje dag i några veckor framåt, gör ett stort delvattenbyte på 20-25% och häll i 2,5 dl upplöst salt, tillsätt startdos av nitrivec varje dag och mät nitriten med ett dropptest om du inte redan gör det.

                    Det är noga att du efter att akvariet stabiliserat sig följer en strikt matningsregim och inte slarvar med delvattenbytena.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Hur gick det med dina fiskar nanko, fick du någon rätsida på problemen?

                      Sen vill jag inte strös salt i såren åheim men du får gärna svara om du känner att jag trampat på dig.

                      Mvh Gaffel
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...