Artakvarium? Sällskapsakvarium?? Help!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gröna Tigra
    • May 2009
    • 4

    Artakvarium? Sällskapsakvarium?? Help!

    Jag har haft akvarium i ett par år men anser mig själv vara nybörjare - har på ubertjejigt sätt köpt såna fiskar som varit "fina" och lärt mig den hårda vägen att alla fiskar inte passar ihop..

    Nu har jag börjat jobba på en djuraffär och blivit lätt manisk..
    Ska starta upp akvarium nr 2 på ca 240l och vill att ALLT ska bli rätt!
    Mitt första är på 200l med lite skalarer, barber å tetror och mycket växter men nu har jag börjar titta på ciklider - jag läser så ögonen blöder men blir bara mer och mer förvirrad!

    Har kommit fram till att jag väldigt gärna vill ha Fjärilsciklider, Kakaduaciklider och kanske Påfågelsciklider MEN - måste jag samla mig till ciklider från ett särskilt område?
    KAN jag ha växter i ett ciklidakvarium?
    Kan någon erfaren akvarist ge mig lite tips?? Finns det ngn bok att rekommendera?

    Mvh// stackarn med personalrabatt å beslutsångest..
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    glöm bort påfågelcikliderna, de kommer att köka upp fjärils- och kakaduacikliderna. man kan ha växter med många av cikliderna men många gräver väldigt som gör att det blir svårt att plantera växter eftersom de kommer att åka upp igen.

    kolla igenom artbeskrivningarna och kolla upp vilka ciklider du vill ha så och utgå därifrån sen^^.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Läs igenom den allmänna info om varje ciklidfiskgrupp http://www.zoopet.com/index.php?opti...d=96&Itemid=67

      Boktips om ciklider finns här http://www.zoopet.com/index.php?opti...323&Itemid=190
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Gröna Tigra
        • May 2009
        • 4

        #4
        ..nu börjar det klarna litegrann!
        Tack för bra tips!
        (uteslöt raskt påfågelscikliderna )

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Vill inte låta elak men du funderade på påfåglar med småfisk i ditt eget akvarium. Behöver nog läsa en hel del då om du ska jobba i zooaffär.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Gröna Tigra
            • May 2009
            • 4

            #6
            Ursprungligen postat av eriahl
            Vill inte låta elak men du funderade på påfåglar med småfisk i ditt eget akvarium. Behöver nog läsa en hel del då om du ska jobba i zooaffär.
            ..jag arbetstränar så jag hinner nog lära långsamt - blir utbildningar i framtiden men om man inte är ödmjuk och erkänner att man inte kan - då lär man sig aldrig nåt!

            Kommentar

            Arbetssätt...