Vissa saker får jag bara aldrig till!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    Vissa saker får jag bara aldrig till!

    Tjena! jag har haft akvarium nu i över 1 år iaf, så någon nybörjare är jag väl direkt inte, men vissa saker får jag bara aldrig till, o det är växter o alger! Jag får aldrig växter att må särskilt bra, o jag haft problem med alger! Hur gör ni som har alla dessa riktigt fina växtkar? vad göder ni med? hur pass viktigt är lysrören?
    Hur pass stor skillnad för algerna gör det om man har många malar?
    En annan sak jag undrar över är hur ni som har fiskar som äter räkmix osv. Hur varierar ni eran kost? Ger ni både typ räkmix, flingfoder osv?


    En sista grej är denna, hur pass ofta rensar ni HELA karet? om ni gör det någon gång över huvud taget, för efter något halvår så blir ju akvariet allmänt skitigt bara, det ligger bajs gömt i sanden, under rötter o så.


    Så ja, hoppas någon kan hjälpa mig
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Beställ PMDD på nätet så har du täckt det mesta i växtnäringsbehov.
    Jag alternerar räkmix, granulat, flingor, artemia och vita mygglarver.
    Rensar hela karet möjligtvis en gång om året, då i samband med en omändring.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      för växterna - ger jag Co2 (Mäsk) och har PMDD som näring och har lysrören Aquarelle (om jag stavade rätt?) och sylvania aquastar, i en del kar har jag också Power-Glo från hagen.

      kosten varierar jag så mycket jag kan med fryst, flingor, räkmix, granulat, levande, färska frukter och grönsaker m.m.

      den enda städning jag gör är att tvätta pumpen/ filtret när flödet är dåligt plus vatten byten.

      Kommentar

      Arbetssätt...