Lagom med fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonteaqua
    • May 2009
    • 5

    Lagom med fiskar

    Hej jag har ett akvarium på 50 L , och just nu har jag 2 små palettciklider dom har jag odlat upp själv och sen har jag en tigerbarb men vill ha mer fiskar!
    Domma funderar jag på att köpa :
    5-10 neontetror
    2 Flying Fox
    1 Mal

    Blir det bra eller är det för mycket för mitt akvarie ?
    Ge gärna tips om vilka fiskar jag kan ha i det och så!
    Tacksam för svar!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du kollat vad fiskarna bör ha för storlek på kar? Innan du hör det från någon annan så bör du skaffa ett lite större kar till de fiskarna du har/vill ha.
    Den enda av arterna som jag personligen skulle ha i ett 50-liters kar om jag var tvungen, är neontetrorna.
    Annars kan du kanske byta fiskarna mot tex Endlers guppy eller ett gäng mindre rasboror av något slag och kanske räkor till dessa.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ankan94
      • February 2009
      • 199

      #3
      om du ska ha tigerbarber så måste du ha fler annars så ka de gå på de andra fiskarna, om du då köper fler tigerbarber så har du en stimfisk vilket räcker gott och väl i ett 50-liters akvarium. Flyingfox vet jag tyvär inte något om, men vad är det för mal du menar. om det är en sorts pansarmal så kan man såga ett det är en sorts stimfisk vilket betyder att den i alla fall vill vara fler än fyra st.'
      sedan kanske det skulle vara bra med lite mer information om akvariumet tex vilken pump mm

      Kommentar

      • ankan94
        • February 2009
        • 199

        #4
        ansjo du han före

        Kommentar

        • Jonteaqua
          • May 2009
          • 5

          #5
          Ursprungligen postat av ankan94
          om du ska ha tigerbarber så måste du ha fler annars så ka de gå på de andra fiskarna, om du då köper fler tigerbarber så har du en stimfisk vilket räcker gott och väl i ett 50-liters akvarium. Flyingfox vet jag tyvär inte något om, men vad är det för mal du menar. om det är en sorts pansarmal så kan man såga ett det är en sorts stimfisk vilket betyder att den i alla fall vill vara fler än fyra st.'
          sedan kanske det skulle vara bra med lite mer information om akvariumet tex vilken pump mm
          Okej, men Palettcikliden jagar Tigerbarben men okej tack , Det är sån där vanlig Ancistrus mal , jag har en fluval 2 pump sen har jag en sån här syrepump.

          Kommentar

          • Charlottis
            • December 2007
            • 579

            #6
            Ancistrusmal är för stor för 50 liter. Alla utom neontetrorna blir för stora. Flying fox ska ha ca 150 liter tex. Kolla infon om fiskarna här på zoopet.

            Kommentar

            Arbetssätt...