Vilka fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emma_1980
    • September 2008
    • 59

    Vilka fiskar?

    Har nu fått igång mitt 54l kar på nytt efter en dålig start i september i fjol då jag hade alldeles för många fiskar och det orsakade nitrit och till slut mass död. Har nu 5 fläckiga pansarmalar och två små L-malar som är ca 2-3 cm i längd, enligt Akvarielagret där jag köpte de för ca 1-2 månaders sen ska de inte bli mycket längre. Har en en Fluval 2+ filter som har en rätt så stark utblåst trots att den är på den lägsta enligt bruksanv. Vill ej ha guppys då jag hade de tidigare och det blev yngel hela tiden. Vilka fiskar och hur många kommer att trivas i mitt kar? Tacksam för många tips!
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    #2
    Hur länge har akvariet varit igång den här gången? Vilken sorts L-malar är det du har? Otocinclus? Vad har du för temperatur och pH?
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

    Kommentar

    • Emma_1980
      • September 2008
      • 59

      #3
      Nej det är inte otocinclus som jag har (tror jag inte iallafall) tempen ligger mellan 24-25 och pH brukar ligga runt 6-7. Bifogar en bild på en av malarna som jag har, vet ej vad det är för sort, bilden är inte den bästa.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        Ursprungligen postat av Emma_1980
        Nej det är inte otocinclus som jag har (tror jag inte iallafall) tempen ligger mellan 24-25 och pH brukar ligga runt 6-7. Bifogar en bild på en av malarna som jag har, vet ej vad det är för sort, bilden är inte den bästa.
        skulle gissa på någon art av Gastromyzon, alltså en grönling och ingen mal. gillar långsträckta och låga kar med kraftig ström och syrerikt vatten. och en temp på 20c 25c. gillar ''typiska'' ström/fors akvarium med mycket sten och mycket algtillväxt. dom är känsliga mot dålig vatten kvalite vilket kan göra dom känsliga i små kar. jag hade mina i ett kar på 250L men mina dog antingen för varmt vatten eller hittade dom inte tillräkligt med mat (hård konkurens kanske).

        Kommentar

        • Emma_1980
          • September 2008
          • 59

          #5
          Ok får se hur de klarar mitt kar, har haft de i 1 månad. Hade så mycket alger på glaset tidigare men nu är det betydligt bättre sedan jag skaffade de.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av Emma_1980
            Ok får se hur de klarar mitt kar, har haft de i 1 månad. Hade så mycket alger på glaset tidigare men nu är det betydligt bättre sedan jag skaffade de.
            japp det gillar alger.

            Kommentar

            Arbetssätt...